Video Något att tänka på!

Känns ju inte som ett större problem på hoj då man oftast kommer iväg före lastbilen till skillnad från cyklister. Det är en risk jag är medveten om, men kör man någolunda vettigt är det ju inga problem att undvika att det filmen visar ska leda till en olycka :)

Försöker undvika att köra jämnsides med just lastbilar för att dom ser så dåligt i sina speglar. På bussar är det bättre men även där finns det en stor död vinkel..

Hjälper ju inte att föraren sitter på fel sida heller...

Dum kommentar kanske, men när man tog körkort fick man lära sig att titta i den "döda vinkeln". Men visst jag kör inte heller nära eller vid sidan av tunga fordon.:tummenupp

Brukar tom lägga mig åt sidan så att lastbilschaffisen ska ha en chans att se mig i backspeglarna när jag kommer ikapp dem på hojen. Ligga rakt bakom en lastbil så är du totalt osynlig bra långt bakåt. Undviker så långt som möjligt att ställa mig bakom dem vid rödljus m.m. för om de får för sig att backa blir det jävligt stressigt.

Dum kommentar kanske, men när man tog körkort fick man lära sig att titta i den "döda vinkeln". Men visst jag kör inte heller nära eller vid sidan av tunga fordon.:tummenupp
På de flesta tunga fordon innebär det att helt enkelt att man måste sticka ut huvudet, den döda vinkeln är så stor. Sedan ser men heller inte ett smack av vad som finns bakom. Som 2mhk skriver har oftast bussar bättre sikt, speciellt stadsbusssar, större glasytor och oftast en två stora dörrar av glas på höger sida.

Varför använder man inte kameror i större utsträckning? Vore väl inte så svårt att som komplement även täcka in döda vinklar? Chauffören behöver ju inte sitta och glo konstant utan kan vid behov kolla lite extra. Tycker mig se att bussarna i tillämpar detta i större utsträckning, åtminstone bakåt. Tekniken har blivit billig och man behöver inte värsta bildkvaliteten för att kolla om det finns "hinder".

Reaktionärt tänkande? Yrkesstolthet?

(Vem har någonsin träffat en lastbilschaufför som är öppen för någon form av input?)

Jag tycker det är märkligt att vi fortfarande inte på 2000talet har det som obligatoriskt att man ska titta/ sitta i alla vanligt förekommande fordon
bil
mc
cykel
lättlastbil med stortskåp
Lastbil, lastbil med trailer

Jag tycker det är märkligt att vi fortfarande inte på 2000talet har det som obligatoriskt att man ska titta/ sitta i alla vanligt förekommande fordon
bil
mc
cykel
lättlastbil med stortskåp
Lastbil, lastbil med trailer
"Provkörning" bara för att få känna på andras trafikmiljö borde vara ett obligatorium i KK utbildningen...
T ex se hur det är att köra med enbart yttre backspegel..

Alltid önskat det som et obl moment..

Kan intyga att även körning med vanlig lastbil inne i stan är ett otyg.
Man står vid rödljusen och skall svänga, man trippelkollar allt man kan, man använder blinkers, kör sakta, håller uppsikt, men likförbannat så dyker det upp cyklister som försöker tränga sig mellan dig och refugen när du håller på att svänga. Oftast kommer cyklisterna zick-zackandes bakifrån andra bilar. Dvs. du kan inte se dem innan de är jämsides dig.
Dessutom så ifall du kör en lastbil med överhäng bak som svänger ut så skall man försöka undvika att träffa cyklisterna, som du inte ser och som ligger 20 cm från din bakdel som kommer utfarandes vid svängen.

Näst efter cyklisterna är gångtrafikanterna som bara går rakt ut i gatan.
Rött ljus för gående/grönt ljus för bilar = "Han stannar nog sitt 16 ton tunga fordon på 1 m ifall jag kliver ut i körbanan" tänkande hos vissa individer.

Satt i en kö till en rondell för många år sedan där en trailer var först i kön och delvis täckte lite av bägge filerna ut i denna rondell.Ända tills en dam bakom i sin personbil förmodligen inte ville förstå varför denna trailer nu stod som den gjorde när hon plötsligt kör upp delvis på trottoaren och ner i en lucka sidan om denna trailer.Allt såg bra ut ända tills trailern började rulla och slet med sig hela sidan på personbilen där trailerföraren inte hade en chans att se denna dams bedrifter när hon låg i en helt död vinkel i hans backspegel.Tror inte hon gjorde om den dumheten igen. :crash

Upplysande video, men en aning vinklad, i dubbel bemärkelse. Lastbilen har redan svängt en aning, så backspeglarna visar i stort sett endast släpets sida. När lastbilen är parallell med släpet (man förmodar ju att lastbilen kört hyfsat rakt innan svängen) så hade de flesta, om inte t.o.m. alla, personerna synts i speglarna. Jag säger inte detta för att förringa problematiken, men videon är ordentligt överdriven.

Last edited:
Kan intyga att även körning med vanlig lastbil inne i stan är ett otyg.
Man står vid rödljusen och skall svänga, man trippelkollar allt man kan, man använder blinkers, kör sakta, håller uppsikt, men likförbannat så dyker det upp cyklister som försöker tränga sig mellan dig och refugen när du håller på att svänga. Oftast kommer cyklisterna zick-zackandes bakifrån andra bilar. Dvs. du kan inte se dem innan de är jämsides dig.
Dessutom så ifall du kör en lastbil med överhäng bak som svänger ut så skall man försöka undvika att träffa cyklisterna, som du inte ser och som ligger 20 cm från din bakdel som kommer utfarandes vid svängen.

Näst efter cyklisterna är gångtrafikanterna som bara går rakt ut i gatan.
Rött ljus för gående/grönt ljus för bilar = "Han stannar nog sitt 16 ton tunga fordon på 1 m ifall jag kliver ut i körbanan" tänkande hos vissa individer.

Eller när man kommer med 50-60ton ekipage, genom en stad i uppförsbacke/nedförsbacke på vintern :crash

Varför använder man inte kameror i större utsträckning? Vore väl inte så svårt att som komplement även täcka in döda vinklar? Chauffören behöver ju inte sitta och glo konstant utan kan vid behov kolla lite extra. Tycker mig se att bussarna i tillämpar detta i större utsträckning, åtminstone bakåt. Tekniken har blivit billig och man behöver inte värsta bildkvaliteten för att kolla om det finns "hinder".

Reaktionärt tänkande? Yrkesstolthet?

(Vem har någonsin träffat en lastbilschaufför som är öppen för någon form av input?)

Jag skulle gärna ha kameror runt lastbilen jag kör, men skulle tro det är en kostnadsfråga.
Alla åkare är väll snåla?

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...