Något att lära på att göra risk 1 och 2?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har haft kort väldigt länge, kom faktiskt i flingpaketet:)
Finns det något att lära för en gammal uv genom att göra risktvåan?
 
Hur mycket körvana har du?
Kan du saker såsom motstyrning vid kraftig inbromsning i kurva? Hur bromssträckan påverkas av hastigheten? Är ganska basic saker de går igenom, men för mig var den väl nyttig då jag i då inte hade någon som helst erfarenhet alls. Om du ändå är van vid hojåkande så kanske en SMC kurs är mer valuta för pengarna?
 
Risk1an bara snack. Risk2an mer 'matnyttigt'. Fast det beror nog på VAR man gör den. Det kan vara allt från en avspärrad plan till en stor gokartbana. Vad man göra verkar också variera mycket, efter vad jag hört när jag pratat med andra. Värt att kolla. Finns säkert folk här som har gjort risk2an precis där du funderar på att köra.

En Knix-kurs är hellre aldrig fel. :) :tummenupp
 
Har aldrig gått någon riskutbildning så jag vet inte, men min åsikt är att det finns två sätt att minska risken för en olycka:

1. Ha alltid 100% koll på trafiken runt om dig
2. Bli bättre på att köra hoj = Träna!
 
SMC-knix är ungefär samma sak fast mer utvecklat och för de som kört ett tag.
 
Fick göra risk-2 på Sviestad :yoparty och det var rätt skoj när vi övade kurvteknik och fick prova böjarna men jag tror som andra säger att det är bättre att gå en KNIX-kurs istället. Det säger jag utan att ha gått en KNIX-kurs själv.
 
Grundkurs + Knix :fakta

Mitt tips är att om man har kortet och inte vill lägga pengar på en dyr risk2a så ta TVÅ olika kurser hos SMC. Träna bromsning och lågfartmanöver på en Avrostning, även kallad Grundkurs. Brukar ges på våren. Träna körning och kurvor på Knix. Det blir ett bra utbildningpaket innehållande mycket smått och gott. :tummenupp
 
Jag stämmer in i kören och tycker du skall lägga pengarna på SMC-kurser istället. :fakta
 
Är nog väldigt stor variation på hur bra de är.
Jag tyckte de var väldigt bra men är nog i minoritet.
Fortbilda dig med SMC. :tummenupp
 
Knix med SMC på gokartbana alla gånger och dagar!
Mycket mer valuta för pengarna...:fakta
Lite beroende på så brukar innehållet anpassas rätt väl till deltagarnas förkunskaper och önskemål.
För den som verkligen vill lära mer så är det än väldigt bra startpunkt.
 
Kör en gruskurs med smc också. Jag har provat på den lite på instruktörsdagar. Med sporthoj. Så sjukt roligt och nyttigt!
 
Grusåkning är den rakaste vägen till förbättrad balans och kontroll...
 
Risk 1'an kändes väl rätt meningslös för folk med normalt vett så är det självklart, för dem som behöver kursen förstår den ändå inte är min bild :tungan
Risk 2'an tycker jag var skoj och lärorik jag/vi fick mycket tips som jag aldrig fått lära mig någon annanstans och för mig så var det 4h på hoj och bara få köra (viktigt och skoj när man tog kortet)
 
Risk 1 bedömer jag ändå är viktig, eftersom många uppenbarligen inte har korrekt omvärldsuppfattning när det gäller riskfaktorer. Risk 2 en praktisk tillämpning av försvårande faktorer i trafiken.

Knix osv gör en däremot till en bättre förare, det är en annan sak.
 
Risk 1 bedömer jag ändå är viktig, eftersom många uppenbarligen inte har korrekt omvärldsuppfattning när det gäller riskfaktorer. Risk 2 en praktisk tillämpning av försvårande faktorer i trafiken.

Knix osv gör en däremot till en bättre förare, det är en annan sak.

Det vi gjorde på Risk1 var att prata lite allmänt om risker i trafiken, sedan praktiskt över hur man kunde minska riskerna vid körning i grupp.
I risk 2 var det lite körteknik, sedan överraskningar i dold kurva med uppblåsbar dummygubbe, och koner plus bromsning med hoj gentemot bil.

Har man kört hoj några år känns det som om man redan har tillgodogjort sig Risk 1 genom några bruna ögonblick i trafiken. Samma med de trafiksäkerhetsmässiga inslag i Risk 2, man har redan råkat ut för plötsliga överraskningar och att bromsa ikapp bilar, har man inte lärt sig av alla bruna ögonblick man antagligen haft i trafiken kommer man nog inte göra det på en halvdags kurs.
Dessutom tas det ju upp trafiksäkerhetsfrågor på knix ibland med, plus att man på knix får lära sig att hantera de plötsliga överraskningarna, vilket man inte fick på risk-kurserna, där var det mest att väcka tanken.
 
Min risktvåa gick på en stor parkeringsplats och fokuserade mest på att praktiskt belysa sånt som döda vinkeln, att bromssträckan förlängs mer än man kan tro med ökad hastighet o.s.v.

Med tanke på att det kostar ungefär som 1.5-2 st SMC-kurser på storbana så skulle jag säga att det är sjukt ovärt om du redan har kortet och vet hur man beter sig i trafik.
 
Gick Risk-2an för 2 veckor sedan på Gillinge, det gav inte ett smack. Motstyrning var ett moment, hälften av de andra medlemmarna visste inte vad det var och hur det fungerade.
Bromssträckor med och utan ABS, kan väl vara nyttigt om man nu inte prövat detta hemma (bra mkt billigare hemma) Sen så fick vi åka några varv och pröva på att styra hojen med olika kropsdelar, Först fötter, sen knän, prumpa, överkropp... Sånt man kan göra privat utan problem. Ah och sen så fick vi se live på hur reaktionstid påverkar stopsträckan. Igen nått man utan probs kan göra privat.
Lite snack om Döda vinkeln.

Förutom att det duggade lite den dagen så var fuktig asfalt det ända andra underlaget vi fick åka på förutom torr asfalt då. Jag hade klart velat ha mer fokus på hur man räddar situationer där däcken tappar fästet.

Fick jag ut vad jag ville för pengarna? Nej, inte alls. Vill faktiskt säga att jag tyckte det var ett rån.
Har man trafikvana, förstår reaktionstid, bromssträcka och stopsträcka, har en abs hoj så nej.
Kör KNIX istället.
 
Nu brukar ju världsmästarna som går Risk 2 ha det problemet att de inte tar till sig vad utbildningen går ut på. "Jag kunde redan allt" är definitivt fel inställning. Om du inte bromsat så däcken tappat fästet på fuktig asfalt har du gjort fel. Ej godkänd.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top