Någon som vill svarva/borra min cyl inom rimlig peng ?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Någon som vill svarva/borra min cyl inom rimlig peng ? eller jag få låna svarven.

Hejsan har en Honda NS125F cylinder som behöver borras/svarvas från 56 till 57mm.

Hona behöver du inte göra för det klarar jag själv men har du så du kan hona så får du självklart hona cyl okså :)

Någon som har lust o ta sig an uppgiftern, lättast e om du bor närheten av Landvetter - GBG men skulle de vara så att jag måste sända så får jag snällt göra det.

Som sakt det e inget direkt avancerat o jag skulle själv gjort de om jag haft svarv hemma men har det ej :(

Men har du svarven, men vill inte ta dig an jobbet o jag får låna den en liten stund så går de okså utmärkt men då får du hälst inte bo för långt borta, säj peng bara vad du vill ha betalt för jag lånar den en stund.

Säj var du finns o vad du vill ha betalt så får jag se vem som kan svarva/borra mitt cylinder lopp :yoparty

Last edited:
Hmm, lär bli rätt svårt att få upp en 2-takt cyl i en vanlig svarv sådär rakt upp å ner?

En bra Ar-borr kanske kan gå, men du lär behöva horna å mäta, horna å mäta, horna å mäta, horna å mäta. Du vet att borret ska vara inom 1-2 hundradels milimeter va?

Riktigt borrverk lär vara det bästa, hör av dig till nån motor renoverings verkstad, tror inte dom tar mer än 400-500:- för en cylinder!

Jag betalde nyligen 1.100,- för 1 st borrning överdim + honing 3 st cyl.

Ultramotors i Södertälje. De kanske inte tar emot din cylle men ger ju ett hum om prisnivån.

Jag har borrat ett hundratal cylindrar i svarv och det är en väldigt smidig lösning. Man behöver bara en fixtur för att fästa cylindern i svarven.

Jo jag vet att det e en smidig lösning o går utmärkt men går spänna upp i loppet okså men då måste loppet vara rakt så inte cylindern slår.

Har hört andra som gjort det o så o går utmärkt.

Men måste hitta nån som har svarv, kan jag göra jobbet själv om de skulle vara så.

Kolv har jag hemma men går ju inte i loppet om man säjer så när den är 56,94mm stor o loppet 56.20mm, loppet ska upp till 57mm.

Har hittat 1 som kunde göra det men han skulle ha 850kr o jag har ju inte direkt pengar om man säjer så o arbetslös måste man finna andra utvägar till sina intressen.

Last edited:
Jo jag vet att det e en smidig lösning o går utmärkt men går spänna upp i loppet okså men då måste loppet vara rakt så inte cylindern slår.

Har hört andra som gjort det o så o går utmärkt.

Men måste hitta nån som har svarv, kan jag göra jobbet själv om de skulle vara så.

Kolv har jag hemma men går ju inte i loppet om man säjer så när den är 56,94mm stor o loppet 56.20mm, loppet ska upp till 57mm.

Har hittat 1 som kunde göra det men han skulle ha 850kr o jag har ju inte direkt pengar om man säjer så o arbetslös måste man finna andra utvägar till sina intressen.

I och med att du vill bearbeta loppet går det inte så bra att spänna i loppet :huvet

Och köra i två uppspänningar och svarva halva åt gången blir inte heller bra.

I och med att du vill bearbeta loppet går det inte så bra att spänna i loppet :huvet

Och köra i två uppspänningar och svarva halva åt gången blir inte heller bra.

Saken är det att jag kan plocka ut cylinderfodret för sitter löst lopp i cylindern så behöver inte spänna upp cyl.

Har sätt en del som svarvat halva loppet åt gången, men då måste man veta att det är rakt från första svarvningen när man svarvar första delen av loppet, sen när man vänder på cyl/loppet då kommer ju andra defenitift bli rakt om första svarvningen är rak, men man måste vara noga så man mätter upp allt så det blir rakt.

Saken är det att jag kan plocka ut cylinderfodret för sitter löst lopp i cylindern så behöver inte spänna upp cyl.

Har sätt en del som svarvat halva loppet åt gången, men då måste man veta att det är rakt från första svarvningen när man svarvar första delen av loppet, sen när man vänder på cyl/loppet då kommer ju andra defenitift bli rakt om första svarvningen är rak, men man måste vara noga så man mätter upp allt så det blir rakt.

Nej, det går ändå inte för då kommer du få ett trekantigt cylinderlopp för du kan inte undvika att ett tunt foder sviktar när du spänner upp det.

Nej, det går ändå inte för då kommer du få ett trekantigt cylinderlopp för du kan inte undvika att ett tunt foder sviktar när du spänner upp det.

Jag håller med!

Man får absolut inte borra ett lös foder och montera det. Det blir varken runt eller rakt.

Vad man kan göra är att göra en adapter som motsvarar vevhuset och skruva fast cylindern i. Då blir det rakt och runt, samt att man spänner inte i cylindern på onormalt sätt.

Så ska man ha en VÄLDIGT stadig svarv för att kunna borra ett hål som är ca 120mm djup. Samt att precisionen måste vara tipp topp. Duger inte med någon glapp och sliten bondsvarv. Många svarvar är väldigt slitna strax utan för chucken, på guiderbanan, när man kommer bortanför den kommer sliden in på osliten yta och borrmåttet förändras. Man måste göra ett provhål först och kontrollmäta varje cm ner i hålet.

En svarvbom som sticker ut +120mm flexar väldigt mycket.

Det går, men man måste ha lite koll på vad man gör.

Mats

Som redan nämnts så går det inte att göra så om du vill ha ett bra resultat. Det går ofta inte ens att byta plats på ett foder mellan 2 cylinderhus utan att man måste borra om.

Jag vet att bästa sättet är att inte ens svarva loppet utan hälst ska det borras, då e de bara spänna upp cylindern o borra rakt igenom o sen hona det sista till rätt hundradel.

Vet att många svarvar inte klarar att borra så mycke rakt igenom när loppet är så många cm, annan sak om det skulle vara ett kort lopp då e de inga problem med loppet som sakt.

Men får la se hur man löser detta.

kanske inte är de bästa sättet att lösa de på.
men om nån har en svarv så må han ju få försöka iaf.

han riskerar ju inte annat än att kanske lyckas, eller så gick de inte å de skar. men då vet han ju det till nästa gång.

OT: Önskar att det hade varit en tjej som hade gjort den här tråden...

Varför önskar du de va en tjej ? skulle du dra lite ironi o borra henne :yoparty

kanske inte är de bästa sättet att lösa de på.
men om nån har en svarv så må han ju få försöka iaf.

han riskerar ju inte annat än att kanske lyckas, eller så gick de inte å de skar. men då vet han ju det till nästa gång.

Jo man kan ju altid testa o ser man direkt att det inte går köra med loppet så e de bara skaffa fram nytt cylinder foder, som sakt, köpte sakerna billiga så har säkert råd med nytt foder, kostar ca 380kr nytt, sen ska de borras o svarvas o portas o sen e de bara stoppa i det i cyl, låtter lätt men det e de om man tänker efter, fast oftast e saker svårare i IRL en i tanken.

Kolven desväre kostade 1300kr så måste vara säker att loppet e tillräklingt inom mina normer för att ens starta upp hojen.

Men testar man inte vet man inte om man lyckats, o misslyckas man får man bitta i det sura äpplet.

Ingen aning egentligen men arborra med en fet bom och låg matning borde väll funka, borde inte kosta skjortan.

Ring till närmsta mekaniska verkstad! Det är bråda tider för många verkstäder just nu och att ha något och mickla med kan nog bara vara trevligt!

Last edited:
Jag lämnade nyligen in en cylinder på motorteknik i V-ås. 733 kr tog dom.

Måste vart denna sidan du menade http://www.motorteknik.com/

Vet att de e olika kostnader beroende vad det är för lopp som ska borras o vilken diameter.

Ingen aning egentligen men arborra med en fet bom och låg matning borde väll funka, borde inte kosta skjortan.

Ring till närmsta mekaniska verkstad! Det är bråda tider för många verkstäder just nu och att ha något och mickla med kan nog bara vara trevligt!

Jag får ringa runt på olika mekaniska verkstad i gbg o kolla runt om någon har tillräkligt stort borr i sånna fall borde de ju gå med tillräkligt mycke kylning o lågt tryck.

Har jag tur kanske dom har i diametern 56,5 & 57mm, då tar det inte lika hårt o får ta en bit i taget.

Det hade blivit ett inägg i äkta SH-anda. Det första jag tänkte på när jag såg rubriken.

Kan tänka mig detta :fyllisar men ike sa nike, bätre lycka nästa gång :banana

Last edited:
Jag vet inte hur det är på småmotorer, men en HD-cylinder skulle jag aldrig låta borra eller maskinhona utan stressplattor.

Känns som det är onödigt att försöka spara pengar på detta när TS tidigare byggde ihop en massa köpta delar inkluderande en cross, en honda sporthojsmotor plus dyra trimdelar i en hemtillverkad ram av vattenledningsrör. Helt obesiktningsbart. Det om ngt är slöseri med pengar. 700 spänn till en motorverkstad för att få en korrekt genomför cylinderborrning känns mer välinvesterat isf :D

Last edited:
Jag vet inte hur det är på småmotorer, men en HD-cylinder skulle jag aldrig låta borra eller maskinhona utan stressplattor.

Känns som det är onödigt att försöka spara pengar på detta när TS tidigare byggde ihop en massa köpta delar inkluderande en cross, en honda sporthojsmotor plus dyra trimdelar i en hemtillverkad ram av vattenledningsrör. Helt obesiktningsbart. Det om ngt är slöseri med pengar. 700 spänn till en motorverkstad för att få en korrekt genomför cylinderborrning känns mer välinvesterat isf :D

Jag hade pengar då o kunde koka ihop en leksak på 1000cc o 150hk i WWS vattenledningsrör o jävlar vad skoj jag hade, span tusan de få gångerna den fungerade bra :yoparty

Motorn va facktist av märket kawasaki zx10, crossen va av märke honda cr250.

160km/h+ på en knapt helsvetsad ram, det va tider de :fyllisar

Nu e man arbetslös o har 0kr i inkomst så det e väldigt mycke pengar för mig 700kr :) bara för att få de riktigt gjort, måste allt vara riktigt gjort då? ibland vill man ha det lite si o så fasten de piskar hårt :yoparty lär det säkert göra med denna portningen jag har nu & polerade keihin PJ 36an som pryder som bensin tillskott & membranet e vassare en vad en vässad kniv är så man skadar sig fort man pillar på det o på talad om cylindern, cylinder fot mellan underströmarna i till loppet, aj aj vad vassa sakerna är, vågar knapt röra det för man skadar sig fort man rör ju, har en del sår när man måste pilla :fyllisar

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...