Någon som vet hur man kan tysta en 125cc??

Stosse

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda crf 450r -16
Hej undrar hur man kan tysta ner en 125a jag har lagt in ljuddämpar ull i ljuddömparen men de hjälpte inte ett skit. Så allt ljudkommer ifrån kröken det är ett trimrör.

Någon som kan hjälpa mig:confused:

Det kan ju faktiskt vara relevant även i detta forumet med alla db-regler och annat skit.

Trimkrökar är ofta uppbyggda av tunnväggig plåt, för att vara lätta att forma, ha låg vikt och för att ge rätt resonans i expansionskammaren. De låter därför en hel del. Ett sätt att tysta ljudet som kommer från expansionskammaren är att använda tjockare material vid tillverkningen. Svårt för dig att göra kanske. Det går att klä expansionskammaren med ljuddämparbandage men det inverkar negativt på motorns effektuttag(inte så mycket dock).

Det bästa du kan göra är att byta ut ljuddämparen. Det finns tysta dämpare att köpa annars har orignalrören oftast tystare dämpare.

En dämpare kan även "brännas ur" efter ett tag och man får då packa om den med ny stenull. Det kan bli som natt och dag för ljudnivån ibland. Jag råder dig att testa det först. Vanlig Stenull som man använder för att isolera skorstenar funkar bra men det finns även special-packningsmaterial för ljuddämpare att köpa. Detta ska vara bättre men jag har aldrig märkt nån skillnad. Nån annan kanske vet vad som skiljer. S-racing sålde såna kit förut.

Hoppas du har nån nytta av mitt svammel

*/ ?>
Back