Någon som råkat köra iväg med bromsskivlås på?

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Pinsamt, men men...hade bråttom...glömde ta bort skivlåset, la in ettan... hjulet låst sig...hmm??. Undrar om nåt hände med bromskivan o oket?? :rolleyes:

Ankan_84 skrev:
2157028 Pinsamt, men men...hade bråttom...glömde ta bort skivlåset, la in ettan... hjulet låst sig...hmm??. Undrar om nåt hände med bromskivan o oket?? :rolleyes:

Nej men om det känns bättre så har jag hört att det är VÄLDIGT vanligt.
I värsta fall så har skivan slagit sig...lär du märka rätt fort när du bromsar....hoppas att det inte blivit så i ditt fall!!

Ankan_84 skrev:
2157028 Pinsamt, men men...hade bråttom...glömde ta bort skivlåset, la in ettan... hjulet låst sig...hmm??. Undrar om nåt hände med bromskivan o oket?? :rolleyes:

Inte kört iväg, men dock försökt rulla ut hojen ur garaget och undrat vad fan som va fel. :huvet Jobbigt!

Ankan_84 skrev:

Detta är oerhört vanligt (den som söker - finner). Själv har jag lyckats med
detta och i fall 1 som inträffade 1993 föll jag på sidan med Dominatorn med
i princip inga skador förutom allmänhetens idiotförklarade blickar.

I fall 2 så backade jag hojen för hand och trasade sönder kolfiber-framskärmen!

:tummenupp

En gång i min ungdom så backade jag ut min fettrimmade moppe från porten med fullt styrutslag och drog upp den på slangen och då konstaterar jag att jag missat att låsa upp styrlåset, det var inte så lätt att hitta en lämplig nerslagsplats, det gick bra för mig men värre för fordonet.

stronzo skrev:
2157074 Detta är oerhört vanligt (den som söker - finner). Själv har jag lyckats med
detta och i fall 1 som inträffade 1993 föll jag på sidan med Dominatorn med
i princip inga skador förutom allmänhetens idiotförklarade blickar.

I fall 2 så backade jag hojen för hand och trasade sönder kolfiber-framskärmen!

:tummenupp

Attans, du var lite snabbare
:huvet

tja... jag la in ettan och skulle bara köra in den lite mer i garaget,,, hjulet gick inte mer en en halv meter.... var ute o testade att bromsa lite i ca 50 km/h.... inga slag eller studsande i bromsandet...frambromsen nöp som vanligt tyckte jag... tror ni det e ok då???

Satan va pinsamt :död

Ankan_84 skrev:
2157125 tja... jag la in ettan och skulle bara köra in den lite mer i garaget,,, hjulet gick inte mer en en halv meter.... var ute o testade att bromsa lite i ca 50 km/h.... inga slag eller studsande i bromsandet...frambromsen nöp som vanligt tyckte jag... tror ni det e ok då???

Satan va pinsamt :död

Vad är det för hoj?
Du bör testa i högre hastigheter.

MaScoot skrev:
2157156 Vad är det för hoj?
Du bör testa i högre hastigheter.

Suzuki SV 650, körde te jobbet nu. (Jobbar skift), va uppe i över 90km/h och bromsade ner den... kunde nte känna några slag eller studsar... fin och mjuk bromsning.... dock så hör man ett lite skavnade ljud av bromsarna när man bromsar... men det gör man ju alltid...(klossar mot skiva)

Last edited:
Ankan_84 skrev:
2157157 Suzuki SV 650, körde te jobbet nu. (Jobbar skift), va uppe i över 90km/h och bromsade ner den... kunde nte känna några slag eller studsar... fin och mjuk bromsning.... dock så hör man ett lite skavnade ljud av bromsarna när man bromsar... men det gör man ju alltid...(klossar mot skiva)
Om du inte känner något vid en hyggligt hård inbromsning i 90 så ska det vara lungt! :tummenupp

Ankan_84 skrev:

Kör till verkstad och be dem kolla om den är skev. Jag glömde min när jag skulle backa ut ur garaget :huvet . Jag har inte känt någon skillnad vid inbromsningar men vid sista servicen fick jag reda på att skivan var en aning skev. Blev informerad att inte bry mig om det om jag inte känner skakningar vid kraftig inbromsning.

har hänt...senast i bakhjulet. fast det satt i drevet så skivan klarade sig..

Jag glömde mitt hänglås i bromsskivan för 2 veckor sen.
Fullt styrutslag och skulle köra iväg med resultat att jag gjorde en rejäl syning av asfalten :mad:

Fattade inte vad som hände först, trodde att jag hade gasat för lite :confused:

Ordentlig repa i ena kåpan samt handskydd bortslagen.

Tänkte först åka till verkstad och be dem kontrollera om något annat hade skadats än det synliga men har inte gjort det än.

Bromsningen känns precis som förut, inga synliga skador på bromsskivan eller ok.

i thailand körde jag med kedja och allting, fattade inte vad det var som lät förns det slog mig " Helvete låset " :-) haha!

har gjort det flera gånger fast då med moped fast inte så grovt som vissa utav er verkar ha gjort :tomten

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti