Någon som polerar fälgar?

majtii skrev:
Alu ska inte vara någon höjdare att kroma. Inte bara pajar, blir tydligen gulaktigt också.

Däremot finns det ett annat material som lämpar sig för kromning.
... Var det araldit? Ehh.. nä.. Något åt det hållet iaf.

Finns kanske 20.000 st artiklar i chopperbyggarkatalogerna ( Bla. Zodiac ) bestående av kromad aluminium, inget som är gult där.

crazy martin skrev:
delar från usa ,ja. usa-krom kanske.

Och det skulle skilja mot svensktkrom, ja jävlar :D

Varför skulle schlötter och atotech ta in sämre krom än folk i övriga länder?

Vad gör saken blank? Kromet eller nicklet?

Ursäkta en kanske dum fråga men om man bara ska polera fälgbanorna, ska man lacka ekrar mm. först eller vänta med detta till efter polering?

Therudeboy skrev:

jag vet, jag vet, nicklet:)

Snake skrev:
Ursäkta en kanske dum fråga men om man bara ska polera fälgbanorna, ska man lacka ekrar mm. först eller vänta med detta till efter polering?
hmmm vet faktiskt inte, jag personligen har ingen klarlack på mina fälgar......men tror att det 'r bättre att göra det efter polering, maska bara poleringen först

Ravetrancer skrev:
som jag sa i andra tråden

när mina fälgar e sketna så ser dom ut som dina nypolerade :D :D :D

jo, till en som inte lärt sig någonting alls då.... :arsele

Min bakfälg repades lite av en incisent, nu har jag inte gjort något åt repan där... och den har änsålänge inte rostat :banana Någon har sagt att det är "jutfälgar", vad nu det betyder?

Så min fråga är: går fälgarna till en Yamaha TZR 125cc-89 att polera?

som om jag inte hade tillräckligt att göra i vinter.... :)

Chronic skrev:
Finns kanske 20.000 st artiklar i chopperbyggarkatalogerna ( Bla. Zodiac ) bestående av kromad aluminium, inget som är gult där.

Har sett bilfälgar som blivit kromade (av olika firmor).
De var iaf pissgula.
Har iofs sett jobb som varit bra också.

Miss_Orchidee skrev:
jo, till en som inte lärt sig någonting alls då.... :arsele

Min bakfälg repades lite av en incisent, nu har jag inte gjort något åt repan där... och den har änsålänge inte rostat :banana Någon har sagt att det är "jutfälgar", vad nu det betyder?

Så min fråga är: går fälgarna till en Yamaha TZR 125cc-89 att polera?

som om jag inte hade tillräckligt att göra i vinter.... :)

allt alu går att polera. o det röstar definitivt inte.

Therudeboy skrev:

i alla andra länder har de inte så höga miljö-krav som vi här i sverige. det nån kemikalier eller vad det nu e man inte får använda här till skilnad i andra länder. det e det som avgör kvalitet på kromningen. i mitt hemland gör de allt samma sak i usa. men de e inte märkta med svanen de delar :lol :lol :lol

crazy martin skrev:
i alla andra länder har de inte så höga miljö-krav som vi här i sverige. det nån kemikalier eller vad det nu e man inte får använda här till skilnad i andra länder. det e det som avgör kvalitet på kromningen. i mitt hemland gör de allt samma sak i usa. men de e inte märkta med svanen de delar :lol :lol :lol
det roligaste e ju att du snackar med en som kan allt om kromning då han jobbat med det i massa år......tror det mer hänger på den som utför arbetet, det finns nog gula skitgrejer i alla länder att få tag på oxo skall du se.

Vilket är ditt hemland fresten?

crazy martin skrev:

Dom miljökraven vi har säger inget 6-värt krom och vi måste ha retur på vattenreningen. I tex tjeckien har dom inte dessa krav, det beror på att dom inte är med i eu. Vad det 6-värta kromet gör är att biten blir mer blank än vad den blir på 3-värt.

Therudeboy skrev:
Dom miljökraven vi har säger inget 6-värt krom och vi måste ha retur på vattenreningen. I tex tjeckien har dom inte dessa krav, det beror på att dom inte är med i eu. Vad det 6-värta kromet gör är att biten blir mer blank än vad den blir på 3-värt.

jo !! jag märkte det till slut att du kan :lol . :tummenupp
hade tänkt mig göra på min nästa hoj om det går?
fråga: kan man polera o sen eloxera ramen o svingen. tror du det blir snyggt?

till Ravetrancer :polen e mitt hemmland :tummenupp

Last edited:
crazy martin skrev:
jo !! jag märkte det till slut att du kan :lol . :tummenupp
hade tänkt mig göra på min nästa hoj om det går?
fråga: kan man polera o sen eloxera ramen o svingen. tror du det blir snyggt?

till Ravetrancer :polen e mitt hemmland :tummenupp
ja du kan polera o sen eloxera, men jag kan med 99,99% säkerhet säga att det kommer bli rena skiten. I bästa fall får du en flammig ful eloxering. Och i vanliga fall så blir allt bara svart äcklig skit......
Detta beror på att aluminiumet är såpass orent:(

Ravetrancer skrev:
ja du kan polera o sen eloxera, men jag kan med 99,99% säkerhet säga att det kommer bli rena skiten. I bästa fall får du en flammig ful eloxering. Och i vanliga fall så blir allt bara svart äcklig skit......
Detta beror på att aluminiumet är såpass orent:(

ok. då lägger vi detta på hylan. ska bara poleras. tack :tummenupp

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!