Någon som pluggar?

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
BMW R1200 GS -08
Tänkte höra lite med er som pluggar här inne, för det bör väl vara ett par stycken. Hur löser ni det med ekonomin? Ska börja plugga i gbg om 2 veckor, har fått en lägenhet på Johanneberg (dom nybyggda), "problemet" är bara att hyran ligger på 4000/mån (4300 med el och bredband...), så det blir ganska tufft med ekonomin. Jobbas det extra? Har förstått att det inte blir mycke tid över till det, speciellt inte när man går på chalmers. Visst, man kan få bostadsbidrag, men då gäller det att inte tjäna mer än 41000/år brutto, för då måste man betala tillbaka. Så, låt höra, hur många jobbar extra vid sidan av studierna? Vad jobbar ni med? Och, jobbas det svart? En annan skulle bli överlycklig om man kunde få ett svartjobb eftersom man inte behöver oroa sej lika mycket över att "tjäna för mycket"...

Mvh

Glooie skrev:
2363082 Tänkte höra lite med er som pluggar här inne, för det bör väl vara ett par stycken. Hur löser ni det med ekonomin? Ska börja plugga i gbg om 2 veckor, har fått en lägenhet på Johanneberg (dom nybyggda), "problemet" är bara att hyran ligger på 4000/mån (4300 med el och bredband...), så det blir ganska tufft med ekonomin. Jobbas det extra? Har förstått att det inte blir mycke tid över till det, speciellt inte när man går på chalmers. Visst, man kan få bostadsbidrag, men då gäller det att inte tjäna mer än 41000/år brutto, för då måste man betala tillbaka. Så, låt höra, hur många jobbar extra vid sidan av studierna? Vad jobbar ni med? Och, jobbas det svart? En annan skulle bli överlycklig om man kunde få ett svartjobb eftersom man inte behöver oroa sej lika mycket över att "tjäna för mycket"...

Mvh

Pratade faktiskt om just detta idag med en sommarjobbande kille på jobbet. Han har tjänat betydligt mer än 41000 vissa år när han har studerat. Han sade att det aldrig hade varit några problem med csn, samt att de nästan aldrig kollar upp sånt där. Han har studiestöd samt att han lånar fullt.
Dock vet jag inte om han egentligen visste vad han talade om, angående att csn aldrig kollar upp sådana där grejjer. Så du får ta detta med en liten nypa salt.

/Skinnpåven

Glooie skrev:
2363082Visst, man kan få bostadsbidrag, men då gäller det att inte tjäna mer än 41000/år brutto, för då måste man betala tillbaka.

Mvh

Du får tjäna närmare 100.000 men uppdelat halvårsvis. Man får alltså tjäna mer på hösten än på våren.

Edit1:
CSN sätter dit fler än man tror. ajg hade inte chansat....

"Om du studerar 23 veckor på våren och 17 veckor på hösten kan du tjäna 42 181kronor under perioden 1 januari - 30 juni 2006 och 57 068 kronor under perioden den 1 juli - 31 december 2006 vid heltidsstudier utan att dina studiemedel minskas."
http://www.csn.se/GemensamInformation/Fribelopp/Fribelopp.asp?Id=935&MenyIdnr=509

Last edited:
Jag jobbade varannan helg på Power när jag pluggade. Handels löneavtal e bra och 16-20 timmar per månad brukade ge 4000-4500 extra. Sök ngt sådant jobb (inom handel där du kan jobba helger) :tummenupp

Glooie skrev:
2363082 Vad jobbar ni med?

Taxi är ett bra kneg för studenter eftersom de bruykar skrika efter förare som kan köra kvällar/helger. Bra pröjs om du jämför med att flippa burgare på donken.

Ok, fel av mej, lite otydligt. Menade att om man får bostadsbidrag så får man bara tjäna 41000/år. Står i valet och kvalet om man ska söka b-bidrag eller inte. Om jag gör det lär det nog inte bli så mycke jobba. Fördelen är ju då att man kan lägga mer tid på studierna.

Vad gäller att CSN inte kollar upp så va d så förr, sen nåt/några år tillbaka samkör dom sitt register med försäkringskassan och skattemyndigheten. D e ganska många som åker dit nuförtiden.

Santo skrev:
2363121 Jag jobbade varannan helg på Power när jag pluggade. Handels löneavtal e bra och 16-20 timmar per månad brukade ge 4000-4500 extra. Sök ngt sådant jobb (inom handel där du kan jobba helger) :tummenupp

Låter inte helt fel, skulle absolut kunna tänka mej ett sånt jobb, men frågan e ju, hur bär man sej åt för att få ett? Känns som att om man kommer in i en butik å frågar "Hej behöver ni folk?" så tittar dom lite konstigt på en och säjer "Nej tyvärr inte..." mer av ren princip... Dessutom vet ja inte hur dom reagerar om man e student å inte har nånerfarenhet av den typen av jobb...

Last edited:
Glooie skrev:
hur bär man sej åt för att få ett? Känns som att om man kommer in i en butik å frågar "Hej behöver ni folk?"

Ja, precis så kan man göra! :tummenupp
Kommer du dit välkammad och proper och frågar om de behöver extra bemanning på helgerna så är det värsta du kan få ett nej. Att besöka butiken/chefen på plats och visa upp sig är alltid något positivt. Det visar ju att du inte är rädd för att ta egna initiativ och har skinn på näsan. Vem vet, de kanske precis börjat tänka på att ta in en till visstidsanställd och varför annonsera när du står där på tröskeln?

Glooie skrev:
2363135

Låter inte helt fel, skulle absolut kunna tänka mej ett sånt jobb, men frågan e ju, hur bär man sej åt för att få ett? Känns som att om man kommer in i en butik å frågar "Hej behöver ni folk?" så tittar dom lite konstigt på en och säjer "Nej tyvärr inte..." mer av ren princip... Dessutom vet ja inte hur dom reagerar om man e student å inte har nånerfarenhet av den typen av jobb...

Man går till squashhallen för att se om det finns någon som inte heller har någon att spela med. Har man tur är den personen en butikschef :tungan

Annars knallar man in i butiken under kontorstid med ett snyggt och korrekt CV och ett p-brev i handen. Man frågar efter butikschefen alt. personalansvarig.

Då får du frågan:
-Vad gäller saken?

I detta läge ska du inte bli rädd utan lugnt svara:
-Arbetssökande.

Denna fråga får du för att chefen vill veta vad det gäller innan så han är förberädd och inte för att de tycker att du ser ut som en mupp som omöjligtvis kan vilja ngt som chefen skulle vara intresserad av.

Presentera dig själ och ditt ärende. Kom ihåg; rakryggad, fast hand, ögonkontakt, tydlig. Ta inte på dig ngn kostym men gärna en skjorta.

Lycka till!

Glooie skrev:
2363082 Tänkte höra lite med er som pluggar här inne, för det bör väl vara ett par stycken. Hur löser ni det med ekonomin? Ska börja plugga i gbg om 2 veckor, har fått en lägenhet på Johanneberg (dom nybyggda), "problemet" är bara att hyran ligger på 4000/mån (4300 med el och bredband...), så det blir ganska tufft med ekonomin. Jobbas det extra?

Mvh

Hej!
Jag pluggar och tar fullt studielån, får ju ut ca 6900kr/mån. Har en hyra på 2900kr och på det får jag 700kr i bostadsbidrag. Jag klarar mig inte riktigt på bara studiestödet, utan får "låna" lite från mina sparpengar. Dock inte så mycket att jag känner att jag behöver jobba extra. Du hade ju f.ö bra mycket högre hyra än mig, så då kanske extrajobb behövs.
I våras läste jag 30p vilket var lite tufft; då hade man inte haft tid med extrajobb. Läser man dock bara 20p (dvs normalt/termin) så hinner man säkert med ett kvälls- alt. helgjobb, det är väl egentligen bara viljan att jobba extra som fattas för min del..
Lycka till med ekonomin :tummenupp
mvh /Zan

Väktare är ett klassiskt yrke för studerande... fan alla äldre på jobbet undrar om ja pluggar :S ..

Har du tur o får sånt distrikt som jag hade ett tag kan man dessutom plugga samtidigt som man jobbar :D

AndreasNo skrev:
2363265 Väktare är ett klassiskt yrke för studerande... fan alla äldre på jobbet undrar om ja pluggar :S ..

Har du tur o får sånt distrikt som jag hade ett tag kan man dessutom plugga samtidigt som man jobbar :D

Jotack, men lycka till med att få ett sånt jobb utan kontakter. Min fd chef tyckte absolut att ja skulle fixa ett sånt jobb (han e gamal väktare), men som sagt, dom jobben e populära...

Får man fråga vad du ska plugga?

Sökte själv till Chalmers, dock ville jag inte plugga nu utan väntar till nästa år :)

Ryckte in i lumpen direkt efter studenten o sen två veckor efter muck så började jag jobba... Kan behöva tjäna lite cash + åka "moppe" ett år innan studierna :D

Skinnpåven skrev:
2363107 Pratade faktiskt om just detta idag med en sommarjobbande kille på jobbet. Han har tjänat betydligt mer än 41000 vissa år när han har studerat. Han sade att det aldrig hade varit några problem med csn, samt att de nästan aldrig kollar upp sånt där. Han har studiestöd samt att han lånar fullt.
Dock vet jag inte om han egentligen visste vad han talade om, angående att csn aldrig kollar upp sådana där grejjer. Så du får ta detta med en liten nypa salt.

/Skinnpåven

Vad jag vet så är CSN ganska duktiga på att kolla upp det där. Polaren fick inbetalningskort på 35000:- efter han hade slutat plugga för han hade tjänat för mycket.

Bostadsbidrag ger väl inte särskilt mycket pengar ändå?

Jag jobbar extra som budchaufför på kvällar, skönt att vara ledig på helgerna och bra betalt.

Jag jobbade runt 300 timmar/mån på sommaren när jag pluggade. Då hann jag inte göra av med så mkt pengar under sommaren utan hade dom kvar när det var dags för skolbänken igen. :tummenupp

Edit: Jag hade iofs bara 2300:- i hyra när jag pluggade... fast å andra sidan betalade jag 2500:-/mån i avbetalning på hojen :näsblod

Last edited:
Skaffa pojk/flickvän. Absolut bästa boosten för ekonomin när man pluggar.

Min flickvän har jobbat en del samtidigt som hon studerar. Det tyckte inte CSN om så hon ska betala tillbaka en del pengar nu.

Sen skulle jag plugga en del utan att arbete i början för att se om det finns någon tid över till extraarbete. Skiljer ju en hel del mellan utbildningar hur mycket tid man måste lägga ner. Sen skiftar det ju även person till person om man klarar av att arbeta vid sidan av.
Lycka till!

Linuus skrev:
2363759 Får man fråga vad du ska plugga?

Sökte själv till Chalmers, dock ville jag inte plugga nu utan väntar till nästa år :)

Ryckte in i lumpen direkt efter studenten o sen två veckor efter muck så började jag jobba... Kan behöva tjäna lite cash + åka "moppe" ett år innan studierna :D

Ska plugga sjöfart & logistik. Resonerade på samma sätt förra året, ville jobba ett år till. Tyvärr var jag inte så smart att jag lade undan så mycke pengar ja bara kunde, utan jag levde livet lite grand. Så här i efterhand inser man att det va lite dumt, men jag har lärt mej nåt på det...
Va tänkte du själv plugga?

newstead skrev:
2363793 Jag jobbade runt 300 timmar/mån på sommaren när jag pluggade. Då hann jag inte göra av med så mkt pengar under sommaren utan hade dom kvar när det var dags för skolbänken igen. :tummenupp

Edit: Jag hade iofs bara 2300:- i hyra när jag pluggade... fast å andra sidan betalade jag 2500:-/mån i avbetalning på hojen :näsblod

300 h/mån!!! Hur tusan orka du det? Du måste tjänat en hel del. Hur gick det med bidrag/lån då? Blev du inte tvungen att betala tillbaka?

Emmi skrev:
2363777
Bostadsbidrag ger väl inte särskilt mycket pengar ändå?

Jag jobbar extra som budchaufför på kvällar, skönt att vara ledig på helgerna och bra betalt.

Bostadsbidraget ger 1100/mån. Men då får man som sagt bara tjäna 41000/år brutto. Annars måste man betala tillbaka, bumsa. Hur mycke tjänar man som budchaufför?

Last edited:
Skit i bidrag och ut och jobba istället. Finns hur mycket jobb som helst om man bara vill jobba, och inte är kräsen.

www.academicwork.se

Ett riktigt skitigt bemanningsföretag, men pengarna kommer in iaf! Dessutom kan man ju skita i och jobba dom dagar man inte kan. Flexibelt, men kass lön och inget tack för vad du än gör...

juha01 skrev:
2364675 Skit i bidrag och ut och jobba istället. Finns hur mycket jobb som helst om man bara vill jobba, och inte är kräsen.

www.academicwork.se

Ett riktigt skitigt bemanningsföretag, men pengarna kommer in iaf! Dessutom kan man ju skita i och jobba dom dagar man inte kan. Flexibelt, men kass lön och inget tack för vad du än gör...

Egen erfarenhet? Tänkte höra med www.studentconsulting.se annars, och manpower student. Ska nog se hur det går första terminen, om man har tid till annat. Studierna måste trots allt komma i första hand.

Glooie skrev:
2364751 Egen erfarenhet?

Japp... Om du kan tänka dig att duscha efter jobbet och inte innan så finns det en massa jobb inom logistik. Det är ju en helsikes manssa varor som kommer in i Gbg som ska vidare med diverse transporter. Ofta slitigt och högt tempo, men det är ett jobb. Ett sk. "riktigt jobb"!

Hamnen, schenker, dhl, stena, cargonet osv.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg