Någon som pluggar?

juha01 skrev:
2364764 Japp... Om du kan tänka dig att duscha efter jobbet och inte innan så finns det en massa jobb inom logistik. Det är ju en helsikes manssa varor som kommer in i Gbg som ska vidare med diverse transporter. Ofta slitigt och högt tempo, men det är ett jobb. Ett sk. "riktigt jobb"!

Hamnen, schenker, dhl, stena, cargonet osv.

Hamnen är ett drömjobb, bra betalt, men det är verkligen kamp om dom platserna, dom tar bara in ca 80st/år (helgjobbare aka blixt). Tyvärr har man inget truckkort, hade man haft det hade det vart betydligt lättare.

Nej nu verkar det som att jag bara sitter å klagar på att jag kan inte det å inte det. Ändring får det bli. Men det kan va ide att flytta till gbg först. Såvida ingen här inne jobbar med HR på nåt företag som söker studenter... :) Då e d bara att skicka PM...

Glooie skrev:
2364616 Ska plugga sjöfart & logistik.

Har en kompis i Gbg som börjar sin 3:e termin på Sjöfart o logistik nu till hösten. Vad jag förstår så har hon spenderat väääldigt många timmar i skolan under sina första terminer. Så känn efter hur mycket fritid du har efter ett tag i plugget, sen får du se om du hinner ha ett arbete vid sidan om studierna.

Glooie skrev:
2364616 Ska plugga sjöfart & logistik. Resonerade på samma sätt förra året, ville jobba ett år till. Tyvärr var jag inte så smart att jag lade undan så mycke pengar ja bara kunde, utan jag levde livet lite grand. Så här i efterhand inser man att det va lite dumt, men jag har lärt mej nåt på det...
Va tänkte du själv plugga?

300 h/mån!!! Hur tusan orka du det? Du måste tjänat en hel del. Hur gick det med bidrag/lån då? Blev du inte tvungen att betala tillbaka?

Bostadsbidraget ger 1100/mån. Men då får man som sagt bara tjäna 41000/år brutto. Annars måste man betala tillbaka, bumsa. Hur mycke tjänar man som budchaufför?

Ok, när jag kollade skulle det inte ge så mycket, men det var kanske för jag hade för mycket pengar/inkomst.
Jag tjänar 110 kr/h dagtid, med ett OB på 25kr extra efter 18 typ.

Skaffa billigare lägenhet, käka lunchlådor, ta med termos och köp beg kurslitt.

Första året på chalmers är jobbigt, så länge du inte har en exceptionell känsla för matematik. Skit i att jobba extra första året, skolan är ditt jobb.

General E skrev:
2365226 Skaffa billigare lägenhet, käka lunchlådor, ta med termos och köp beg kurslitt.

Första året på chalmers är jobbigt, så länge du inte har en exceptionell känsla för matematik. Skit i att jobba extra första året, skolan är ditt jobb.

Försök du skaffa en lägenhet i gbg. Ja ska va glad att ja har en lägenhet öht. Ok, d kanske e lite lättare nu när man har nåt att byta med, men annars e bostadsmarknaden stenhård i gbg. Skulle mer än gärna vilja ha en lgh på hisingen, gärna rambergsstaden, billigt och nära skolan, men d e skitsvårt. De utbildningen ja ska gå innebär inte speciellt mycke matte, som tur är.

Mvh

Glooie skrev:
2365283 Försök du skaffa en lägenhet i gbg. Ja ska va glad att ja har en lägenhet öht. Ok, d kanske e lite lättare nu när man har nåt att byta med, men annars e bostadsmarknaden stenhård i gbg. Skulle mer än gärna vilja ha en lgh på hisingen, gärna rambergsstaden, billigt och nära skolan, men d e skitsvårt. De utbildningen ja ska gå innebär inte speciellt mycke matte, som tur är.

Mvh

Googla på stiftelsen göteborgs studentbostäder. Där brukar dom ha sunkiga ettor att hyra ut, rum kallas dom har jag för mig. Det fina med dom är att medan du bor i ett rum kan du stå i kö till en studentlägenhet.
Efter ett års kö är det inga som helst problem att få en studentlägenhet. Dock kan du få vänta längre om du vill ha ett speciellt läge.
Finns även annonser där från privatpersoner och sånna som vill dela lgnh.

Antar att du kollat upp chalmers studentlägenheter också.

General E skrev:
2365294 Googla på stiftelsen göteborgs studentbostäder. Där brukar dom ha sunkiga ettor att hyra ut, rum kallas dom har jag för mig. Det fina med dom är att medan du bor i ett rum kan du stå i kö till en studentlägenhet.
Efter ett års kö är det inga som helst problem att få en studentlägenhet. Dock kan du få vänta längre om du vill ha ett speciellt läge.
Finns även annonser där från privatpersoner och sånna som vill dela lgnh.

Antar att du kollat upp chalmers studentlägenheter också.

Hyr av Chabo nu (Chalmers studentlägenheter), och tro mej, jag tar hellre en hyra på 4 lakan för en nybyggd etta på 28 kvm, än tränger in mej i ett rum på 16 kvm för 2000/mån. D e lixom inte riktigt värt det...

Pluggar o jobbar extra gör jag.
När jag började plugga efter lumpen klarade jag mig på bidrag + 75% lån och tyckte det var ruskigt mycket pengar att röra sig med! Nu nära 5 år senare (har bytt utbildning) har jag fullt lån och jobbar extra på psyket som timvikarie, ofta nätter o helger. Totalt har jag ca 10 000 i månaden att röra mig med och en hyra på 2502 kr/mån. Till detta jobbar jag självklart under sommaren men dem pengarna går ofta också åt under sommaren :rock

Glooie skrev:
2364616 300 h/mån!!! Hur tusan orka du det? Du måste tjänat en hel del. Hur gick det med bidrag/lån då? Blev du inte tvungen att betala tillbaka?
Det var bara att stoppa huvet under armen och köra på... är jobbigast i början men sen vänjer man sig. Hamnade inte så högt över vad man får tjäna på tre månader... dessutom var "lite" av jobbet tax-free ;)

Tänk på att när du ansöker om bostadsbidrag så räknas 80% av bidragsdelen av studiemedlet som inkomst. Det landar på typ 18-20k om jag minns rätt, alltså får du tjäna max ca 20k i "lön" innan du får sänkt bostadsbidrag.

Glooie skrev:
2364616
Va tänkte du själv plugga?

Ska plugga någon av dessa linjer:

Civ. Ing. Teknisk Fysik
Civ. Ing. Maskinteknik
Civ. Ing. Elektroteknik
Civ. Ing. Datateknik

Blir inte mycket fritid... :tungan

Linuus skrev:
2366167 Ska plugga någon av dessa linjer:

Civ. Ing. Teknisk Fysik
Civ. Ing. Maskinteknik
Civ. Ing. Elektroteknik
Civ. Ing. Datateknik

Blir inte mycket fritid... :tungan
Inte? Läste ett par kurser, Lokala nätverk i Örebro och C++ i Uppsala, vid dataingenjörslinjen parallellt med mina ordinarie kurser när jag pluggade. Kan säga att Lokala nätverk var den kurs som tog minst tid av alla jag läst och C++ krävde bara halvmycket tid. Kursansvariga lärare vid resp. kurs sa att jag fick skylla mig själv om jag inte klarade av det för jag hade inte behörighet. :lol

hoppas att denna tråd inte enbart är ekonomiinriktad :va

Funderar på att plugga till psykolog efter lumpen och undrar om någon här redan håller på?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg