någon som maxat sin r6:a

276 i mätarfart, fanns väl någon enstaka kilometer kvar att klämma ur kanske. Slipon, annars helt orginal...

Nytt rekord.. 283kmh på väg ner till gotland ring. Varvräknaren var på rött så jag slutade även om det kaaaaanske hade gått o klämma ur någon kilometer till. Fortfarande helt orginal så när som på slipon...

Luftmotståndet gör ju helt sjuk skillnad, vräk ner huvet bakom kåpan ska du se att du får upp din i 280 på mätaren också.

Prova ligg på en stor väg i 150-200 och variera mellan att krypa ner bakom glaset och sitta mer upprätt när du håller gasen still ska du få se hur mycket det gör. Min GSXR gasar 20 km/h när jag gömmer mig bakom glaset.

alltså min r1 går inte fortare än min fzr gjorde,tror det beror på att jag inte kommer undan fartvinden bra med orginal ruta.kör 280 på 5:an men inte fortare på 6:an den ökar inte alls när jag lägger i den.

Holger skrev:
alltså min r1 går inte fortare än min fzr gjorde,tror det beror på att jag inte kommer undan fartvinden bra med orginal ruta.kör 280 på 5:an men inte fortare på 6:an den ökar inte alls när jag lägger i den.

Det låter verkligen konstigt... Antingen så sitter du rakt upp, vilket jag inte tror att någon gör i 280, eller så går inte hojen som den ska.

nej då ligger ner såklart men fartvinden tar lite i axlar men även lite på huvudet,ska prova att byta till en lite högre ruta tror den går fortare då sen kanske dreva ner 1 kugg fram.

Geiger skrev:
Det låter verkligen konstigt... Antingen så sitter du rakt upp, vilket jag inte tror att någon gör i 280, eller så går inte hojen som den ska.

Dervar du ner den, så kommer det säkerligen att gå fortare på mätaren, men inte i praktiken.

Holger skrev:
nej då ligger ner såklart men fartvinden tar lite i axlar men även lite på huvudet,ska prova att byta till en lite högre ruta tror den går fortare då sen kanske dreva ner 1 kugg fram.

Du ska tydligen lyfta arslet från sadeln med om det skall gå riktigt fort, luftsläppet blir visst bättre då (ja förutsatt att du redan ligger som en märla på tanken).
Själv har jag inte toppat den jag har, känner inet att toppfarten är så intressant med tanke på hur risig R1ans kåpor är när man börjar komma uppåt en 220-230.
omdrevning ger dessutom felvisning på mätaren, så stor varning för att du blir lurad där.(mätaren kommer då visa för mycket)

Geiger skrev:
Dervar du ner den, så kommer det säkerligen att gå fortare på mätaren, men inte i praktiken.

Kan du utveckla det där lite, jag hänger inte riktigt med i resonemaget :confused:

GibsonSG skrev:
Kan du utveckla det där lite, jag hänger inte riktigt med i resonemaget :confused:
Annars kan jag göra det, de flesta moderna sporthojar (så även denna) mäter hastigheten på utgående drev på motorn, så sätter du dit ett mindre drev kommer det snurra fler varv i minuten på en viss sträcka, det är du med på?
Detta komer ge en högre mätt fart på mätaren.

Silwer skrev:
Annars kan jag göra det, de flesta moderna sporthojar (så även denna) mäter hastigheten på utgående drev på motorn, så sätter du dit ett mindre drev kommer det snurra fler varv i minuten på en viss sträcka, det är du med på?
Detta komer ge en högre mätt fart på mätaren.

Ahhh, då fattar jag :Bugar

Jag har en BMW, och är således inte bekant med konstruktionen hos så kallade "moderna sporthojar" :3freak :(

Last edited:
min gixxer gör 299 på mätaren varvmätaren fortsätter in en bra bit på de röda så hur fort de går vet ja inte men fort går de!!

sunkan skrev:
de va fan skumt att min bara gör 266..
kan det vara att hastighetsmätaren visar olika mycket fel??
eller mår din hoj helt enkelt bättre!

Det är kanske så att din R6a inte är så vild som du vill göra gällande. :D :D

181km/h mätarfart med en passagerare. Men då är den strypt till 25kw.. och allt annat orginal. årsm. -99

jag mätte jämförde med GPS, orginaldrevning så skilde det inte mycket mellan GPS och mätare, provade dock inte så fort som 250+ men upp till 200 visade de ungefär lika...

med nerdrevning nu har jag (2 kugg extra bak) fått upp den(tihi) i 262 på mätaren, då kom mårten o susade förbi på sin -02 (min -99) ...

EDIT: med nerdrevning och GPS så visade GPS 90 medans mätaren visade 100.. extrapolering ger att vid 200 så går det i 180 och med 255 på mätaren så går det endast 230 verklig fart... vilket inte är så bederövligt fort... fast om den teorin stämmer har jag inte verifierat...

mmm...

//håkan

PS Uppmätt på vägar med fri fart för er som tror att jag kör så fort...

sunkan skrev:
undrar i fall någon här har maxat sin r6:a??
I fall någon har det så kan ni väl skriva vad ni hade för mätarfart!.

Polaren hade sin i 292 km/h....på mätaren då. De e snabbt!!

Snackade med en kille (tror det var -99, det året då R6:an kom), att hans mätare hade visat 295 eller 299... (kommer inte ihåg vilket)....
när han börnade på en isfläck fullt i 6:ans växel.. :kocko :arsele

Bennybåge skrev:
Snackade med en kille (tror det var -99, det året då R6:an kom), att hans mätare hade visat 295 eller 299... (kommer inte ihåg vilket)....
när han börnade på en isfläck fullt i 6:ans växel.. :kocko :arsele

Sitter hastighetmätarvajern eller liknande på bakhjulet då ?

Back