Någon som kan något om gamla stjärnmotorer?

Imponerande - där har du sysselsättning och nöje för många sena kvällar i garaget.

Film ombedes snarast!

De där originalinfästningarna såg inte vidare rejäla ut. Sträcktåligheten kanske är bra, men ålder, vibrationer, korrosion... och så 1000hk med öppna spjäll vid start....

Film kommer, men ni får ha lite tålamod. Jag har mycket att göra innan motorn är startklar tyvärr... :gnissla

Vad jag förstått så är det hyfsat tjockväggiga crommollyrör, krävs nog för att ta de påfrestningar som blir med tanke på hur tanigt det ser ut :näsblod Jag planerar som jag sa innan att använda 25x25x2mm fyrkantsprofil i stål, men i gengäld begränsas jag ju inte av vikt eller utrymme utan kan feta till det lite mer konstruktionsmässigt istället. De största krafterna som kommer drabba mitt motorstativ är ju inte vid körning av motorn utan snarare vid transport. Att köra släpet på stötiga guppiga vägar. Men förhoppningsvis ska mina rör hålla tack vare lite finurlig design och gott om trianguleringar :tummenupp
 
Folk är konstiga! Ha den till? Va i hela friden! Det är ju helt ointressant!
Slår vad om att folk som säger det har såndär fåniga "tavlor", "prydnader" och annat syfteslöst bjäfs. :hihi
Exakt!!

Och även om en tavla kan vara fin att se på så vill jag ju bestämt hävda att jag kan ha roligare med min motorn, och DESSUTOM tittar jag hellre på en stjärnmotor än en fjantig tavla :banana :yoparty :hihi
 
Film kommer, men ni får ha lite tålamod. Jag har mycket att göra innan motorn är startklar tyvärr... :gnissla

Vad jag förstått så är det hyfsat tjockväggiga crommollyrör, krävs nog för att ta de påfrestningar som blir med tanke på hur tanigt det ser ut :näsblod Jag planerar som jag sa innan att använda 25x25x2mm fyrkantsprofil i stål, men i gengäld begränsas jag ju inte av vikt eller utrymme utan kan feta till det lite mer konstruktionsmässigt istället. De största krafterna som kommer drabba mitt motorstativ är ju inte vid körning av motorn utan snarare vid transport. Att köra släpet på stötiga guppiga vägar. Men förhoppningsvis ska mina rör hålla tack vare lite finurlig design och gott om trianguleringar :tummenupp

Kör en vlogg under projektets gång. Finns nog många som är intresserade - kanske till och med kan generera några riksdaler till soppa.
 
Kör en vlogg under projektets gång. Finns nog många som är intresserade - kanske till och med kan generera några riksdaler till soppa.

Det kanske man faktiskt skulle ta och göra ja... Jag ska fundera på saken :tummenupp
 
Jag undrar mest runt vilken axel volten blir med så där mycket svängmassa att accelerera.
Beror väl på vilket håll motorn är monterad och vilket håll den roterar på antar jag? En sidovolt om den är satt på tvären, och fram/baklängesvolt om den är monterad på längden :D
 
Hörru du, längdriktningen på em motor är definierad i vevaxelns riktning.

Hmm... Jag vill nog ändå ha det till att den här sitter längsmonterad:
7fd47c532a26ce30d6a5abac4e457b75.jpg

Och den här tvärmonterad:
radialbike.jpg


Sen huruvida det är tekniskt korrekt vetefan, men jag vet vilket håll som känns längst eller tvärs :D
 
Har börjat bygga motorstativet, det är inte riktigt färdigt, ska till ett par stag och så vidare men det är iallafall redan stadigt nog att hålla motorn på egen hand så med lite stöttor ska det nog bli stabilt nog att köra motorn i också :)

Motorstativ1.jpgmotorstativ2.jpgMotorstativ3.jpg
 
Kan man köra den utan propeller, eller går det för lätt då, eller blir fel belastningar på veven så att motorn mår dåligt av det? Jag kan ju tex tänka mig att lagren är byggda för att det ska finnas en dragande kraft hela tiden. Och då är ju nästa fråga, hur får man motorn att stå still om man sätter på en propeller? Den drar ju ändå runt en fullastad AN2a i 100 knop :näsblod
 
Kan man köra den utan propeller, eller går det för lätt då, eller blir fel belastningar på veven så att motorn mår dåligt av det? Jag kan ju tex tänka mig att lagren är byggda för att det ska finnas en dragande kraft hela tiden. Och då är ju nästa fråga, hur får man motorn att stå still om man sätter på en propeller? Den drar ju ändå runt en fullastad AN2a i 100 knop :näsblod

Propellern agerar ju svänghjul och hjälper motorn att gå jämnare tack vare sin roterande massa. En motor som körs helt obelastad kan både gå oroligt och bli svårstartad, för att inte tala om att den inte får någon kylande luft. Jag kommer bygga en kort propeller med lätt vinklade blad, dvs den kommer inte skyffla några stora mängder luft och driva motorn I någon riktning utan det blir som ett svänghjul som bidrar med lite kylluft bara. Effekten räcker ju gott och väl till att driva en rejäl propeller med branta bladvinklar som kan skyffla stora mängder luft och därmed driva flygmaskinen framåt, men det är inte en sådan jag kommer använda. Som ett resultat kan min motor mycket väl upplevas rappare vid gaspådrag än en motor som sitter I ett flygplan, eftersom dmin har mindre motstånd att accelerera när man ruppar på gasen :) vid körning kommer ju motorn stå fast monterad på en kärra och sitta kopplad på dragkroken på bilen, så den bör inte flytta på sig :)
 
Jag tycker du ska montera motorn horisontellt och sätta dit en herrejössespropeller. Sedan omsluta härligheten med en lagom stor tunnel och göra ensåndärvahettere skydiving-simulator.
 
Jag tycker du ska montera motorn horisontellt och sätta dit en herrejössespropeller. Sedan omsluta härligheten med en lagom stor tunnel och göra ensåndärvahettere skydiving-simulator.

Haha, det hade förvisso varit coolt men jag vetefan om det skulle funka så bra. Den här motorn är ju ändå byggd för att stå upp, så hur det skulle funka med smörjning och bränsle om motorn istället låg ner vet jag inte... Men absolut en frän idé annars :D
 
Bor du kvar i Lund?

Föräldrahemmet ligger kvar där det låg, men själv flyttar jag mest runt numera. Veckopendlar till jobbet i Linköping och på helgerna åker jag hem till tjejen som bor strax utanför Halmstad :)
 
Men var har du rovan?
Måste ju få se spektaklet är ju i Lund och jobbar allt som oftast.

Hos tjejen, utanför Halmstad :) Men jag tänker som så att när det blir dags för start så ställer jag till med öppet hus så får folk komma förbi och beskåda spektaklet! :)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top