Någon som kör både custom och sporthoj?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag testade att åka med gubbjänget dvs sådana som jag. 2-3 mil sedan stack jag med ett helvete jävlar Anna mat Fuck you axeleration förbi hela högen o ännu har dessa cromade slädar inte kommit ikapp.

Kan ju vara så att dom fortfarande står o Skrapar flugor ur armhålorna som någon sa, eller letar efter allt skrot som vibrera loss längs vägen.

Summa sumarium gubbjänget saknar inte mitt ungdomliga sinne, o mitt sinne saknar fanimej inte 70 km åkat det är helt klart.

Jag slutar hellre helt köra hoj om jag blir tvungen att köra ett crome lik till hoj.

Sport Twinn kan jag absolut tänka mej dock.
Haha...som sagt, jag kommer inte sälja mina sportisar. Är rätt säker på att det finns tillräckligt mkt ungdom kvar för att jag inte skulle kunna nöja mig med bara en kromesläde...
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Vridet å att man sitter närmare marken med en stor motor mellan benen är nåt jag saknar. Är svag för snygga breda framgafflar mm
Men renodlade kromslädrar går bort.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag älskar min veteranhoj trots (eller tack vare?) att den är usel på nästan alla sätt så visst går det att hitta charm i annat än sporthojar. Älskar bana men sporthoj på gatan känns meningslöst numera så jag var tvungen att hitta något annat eller lägga ner gatkörningen.
Säger absolut inte att en gammelhoj är rätt för dig utan bara att det går att ha kul på något som på pappret är helt fel.

Rocket 3 är rätt ball och Guzzi V11 Sport har lite skönt sportig känsla men passar ändå in bland chromegubbarna. Vill man verkligen passa in bland glidarna så har Mean streak hygglig motor, bra bromsar och hjul som tar sportigt gummi så den är roligare än den ser ut. Kolla runt och gå på hur hojen får dig att känna så kan det bli bra.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Thunderbird har ju också en fördel av att låta förjäkla ballt. Och det är ju mer än halva grejen ärligt talat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En av grannarna har en Honda VTX1800. Den bara går. Han är nöjd.
Det är lite modifieringar på den (insug och avgas) och den har en PCIII.
Vid min kontroll och demo av hur man går in i en PCIII visade det sig att det bara hade nollmappen.
Så ägaren laddade sedan hem och installerade en mapp anpassad efter gjorda modifieringar och tyckte den gick ännu bättre efteråt.
Frugan hans kör en Yamaha Custom, jag tror den är på 1400cc.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Måste det vara en "Custom" Typ HD?
En sådan här skulle jag kunna leva med om jag skulle skjutsa runt på någon.

Nej egentligen inte, gillar bara stuket. Rocket är rätt ball faktiskt!
Jag provkörde en sådan och skickade lite bilder till kamrater och några blev förskräckta över att jag körde glidare.:hihi
Men dj..ar vad det gick att köra utan att det skrapade. Visst går det att köra fortare med en modärn SportHoj men mer än så här behöver jag inte köra på landsvägen...


Jo men så är det ju...de flesta andra hojar blåser ju kromet av en custom i rena prestanda. Just power cruiser klassen är ju lite av en motsägelse: vill man ha power så är det väl en sporthoj man ska ha och vill man glida så finns det bekvämare alternativ. Så det sämsta av två världar egentligen.

För mig handlar det om utseendet mest, inte få mest effekt eller körbarhet per krona. Och som sagt, jag har ju kvar mina sportisar om jag skulle tröttna.
Om jag hade mer garage, och mer pengar, skulle jag kunna tänka mig en Rocket 3! :tummenupp
Hyfsat snygg och kan lasta mer än min SportHoj men ändå skotta på duktigt när det krokar te sig.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Jag skulle nog satsa på en fet nakehoj med lite retrostuk (eller en äkta äldre). Stor fyra med bra med pulver, bekväm sadel som gör att man kan skjutsa utan att det känns jobbigt efter några mil och passar ändå för en avslappnad körning om man behöver samsas med customfolk. En custom/glidare känns bara fel när man alltid kört aktivt. Det är min bild av det hela... (har provat några HD mm men det var otäckt värre)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Nu har jag inte läst hela tråden så vet inte om du nämnt vilken budget du har till köpet.

Men en tuff hoj som jag skulle kunna tänka mig är Honda FC6 Valkyre dom låter gott och är inte så slöa.

Gillar den ganska nya Indian FTR 1200 tycker den ser fräck ut
Har alltid tyckt V-rod är ganska häftig

En jobbar kompis har en fatboy av samma anledning som du att kunna glida runt och ta med ungarna och käka glass. Men säger att det är givetvis inget man har för åka aktivt och på små krokiga vägar
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
IMG_20200718_122109169.jpg

Bästa hojen jag ägt. Och ja jag har kört sporthoj också.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag älskar min veteranhoj trots (eller tack vare?) att den är usel på nästan alla sätt så visst går det att hitta charm i annat än sporthojar. Älskar bana men sporthoj på gatan känns meningslöst numera så jag var tvungen att hitta något annat eller lägga ner gatkörningen.
Säger absolut inte att en gammelhoj är rätt för dig utan bara att det går att ha kul på något som på pappret är helt fel.

Rocket 3 är rätt ball och Guzzi V11 Sport har lite skönt sportig känsla men passar ändå in bland chromegubbarna. Vill man verkligen passa in bland glidarna så har Mean streak hygglig motor, bra bromsar och hjul som tar sportigt gummi så den är roligare än den ser ut. Kolla runt och gå på hur hojen får dig att känna så kan det bli bra.
Är helt inne på ditt tänk. Bombar gör jag på bana, inte på Slingerbulten, och det måste rimligen finnas dimensioner av hojåking som inte behöver innefatta traction control, åtta körlägen och Öhlinare.

Mean streak är en av modellerna jag ska testa (igen)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nu har jag inte läst hela tråden så vet inte om du nämnt vilken budget du har till köpet.

Men en tuff hoj som jag skulle kunna tänka mig är Honda FC6 Valkyre dom låter gott och är inte så slöa.

Gillar den ganska nya Indian FTR 1200 tycker den ser fräck ut
Har alltid tyckt V-rod är ganska häftig

En jobbar kompis har en fatboy av samma anledning som du att kunna glida runt och ta med ungarna och käka glass. Men säger att det är givetvis inget man har för åka aktivt och på små krokiga vägar
80k max.
Valkyrien är rätt cool men ser STOOOR ut, gillar lite mer "deffad" design, typ Honda VTX 1800, Kawa Mean Streak mfl. Första generationen V-rod kan också vara ett alternativ.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag skulle nog satsa på en fet nakehoj med lite retrostuk (eller en äkta äldre). Stor fyra med bra med pulver, bekväm sadel som gör att man kan skjutsa utan att det känns jobbigt efter några mil och passar ändå för en avslappnad körning om man behöver samsas med customfolk. En custom/glidare känns bara fel när man alltid kört aktivt. Det är min bild av det hela... (har provat några HD mm men det var otäckt värre)

Mjo det är väl det "vettigaste" kanske. Har kört en fetare nakenhojar (FZ1, Superduke etc) men nä det är inte riktigt min påse. Med så mycket pulver föredrar jag att köra framåtlutad med lite vindskydd. Men visst, jag kanske landar där trots allt om det visar sig att allt känns för slött och klumpigt med en glidare. Men just nu gissar jag mest :)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag provkörde en sådan och skickade lite bilder till kamrater och några blev förskräckta över att jag körde glidare.:hihi
Men dj..ar vad det gick att köra utan att det skrapade. Visst går det att köra fortare med en modärn SportHoj men mer än så här behöver jag inte köra på landsvägen...



Om jag hade mer garage, och mer pengar, skulle jag kunna tänka mig en Rocket 3! :tummenupp
Hyfsat snygg och kan lasta mer än min SportHoj men ändå skotta på duktigt när det krokar te sig.
Ska nog testa den :banana
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En av grannarna har en Honda VTX1800. Den bara går. Han är nöjd.
Det är lite modifieringar på den (insug och avgas) och den har en PCIII.
Vid min kontroll och demo av hur man går in i en PCIII visade det sig att det bara hade nollmappen.
Så ägaren laddade sedan hem och installerade en mapp anpassad efter gjorda modifieringar och tyckte den gick ännu bättre efteråt.
Frugan hans kör en Yamaha Custom, jag tror den är på 1400cc.
Ja den är just nu min favorit, ska testa två st i helgen. Gillar stuket och så är det ju en Honda. Hade en kompis som hade en sånt för en 10-tal år sedan och den gick rätt bra, iaf rakt fram :cool:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top