Någon som kör både custom och sporthoj?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har avverkat ett antal hojar sedan jag vinglade ut med färsk lapp 1989 men 99% har varit sporthojar för soloåkande. Nu lurar jag på att komplettera garaget med en custom (kikar mest på sk power cruisers) eftersom grannen och några andra kompisar har fått återfall och tydligen inte delar min förkärlek för plast och banåka. Även frugan kan tänka sig att åka med på en söndagstur och fika på "en vettig, sansad motorcykel".

Har aldrig riktigt fattat grejen med kromslädar so far men har ärligt talat väldigt liten praktisk erfarenhet utöver någon Intrudermodell och grannens HD dyna glide som mest lät och inte så mkt mer. Inser att man inte kan ha sporthojshatten på när man jämför men vad säger forumet, finns det en tjusning i det här som jag missat?

Tittar främst på två modeller: Honda VTX 1800 och Suzuki M1800R. Dels gillar jag linjerna men också för att det finns lite mer oumpf i motorn. Kan lägga max 80k så de få HD modeller jag gillar ligger tyvärr utanför budget.

Tacksam för input/erfarenheter eller om jag ska titta på andra modeller. Gen 1 V-max eller en gammal VF1100C kanske vore kul :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Oumph är nästintill meningslöst att lägga vikt på, ungefär som att diskutera längden på tazzlet man har på handtagsändarna. Tjusningen är att slippa växla pga vridet, men lågvarvsvridet är lika bra med mina Banditer så de är nästan det enda som körts i år, ca 1500 mil.

m1800r 347 kg
vz1600 290 kg
vs1400 243 kg
vz800 220 kg

vz800 och vz1600 tycker jag själv har vacker design, sen kommer xv1700. Min vs1400 är moddad baktill att likna åt vz1600-hållet till och m1800r ser nästan "för mycket" ut.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min polare som delar garage med mig kör en m1800r, och jag har kört ett par snikglidare mer än jag har lust med.
Mer motor är väl trevligt, men min shiver 750 har samma prestanda som hans m1800r rakt fram, och är mycket trevligare att svänga med, och jag sitter mycket skönare på apan än suckan.
Skulle jag skaffa en glidare hade det nog blivit en diavel, den känns potent, går att svänga med och är inte lika jobbigt att sitta på som alla glidare jag kört.
Men en hyfsad nakenhoj slår en glidare på alla punkter. Och är man inte specifikt ute efter utseendet på en glidare är de ett bättre val.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Att köra s k custom kan ge stor behållning, men du får tänka på att modifiera ditt körsätt. Nyttja bottendrag och mellanregister, kosta på dig att slött ligga kvar på samma växel mest hela tiden och verkligen njuta av vridet. (Än mer så än på en sportigare tvåcylindrig maskin). Blir så att säga omvänd princip mot när en van customåkare tycker en 600cc sporthoj är slö för att denne inte varvar ur motorn ordentligt.

Mean Streak 1500 har jag t ex kört en hel del själv och den går att köra undan rejält med. Det kräver dock en hel del vilja och jäklaranamma som med alla pjäser vägandes +300kg. Just detta exemplar har de självklara modifieringarna luft+buller, samt powercommander. Uppåt motorvägshastigheter har ärligt talat de flesta lika gamla sport/nakenhojar svårt att nå samma acceleration utan att riskera framhjulslyft. Moderna hojar är något annat...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Min Moto Guzzi Bellagio (940 cc) är någonstans mittemellan glidare (utseendet) och nakenhoj (utseendet och köregenskaper). Man får vridet och mullret och en körvillig kurvmaskin för småvägar. Bra kompromiss. Mycket karaktär och riktigt kul att köra aktivt med på en krokig 70-väg.

Triumph har också flera modeller som befinner sig i samma gränsland, som både har det "tunga" utseendet och goda egenskaper på kurviga vägar, bra bromsar etc. T ex Speedmaster, Thunderbird 1600/1700.

1631792985504.png
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Har avverkat ett antal hojar sedan jag vinglade ut med färsk lapp 1989 men 99% har varit sporthojar för soloåkande. Nu lurar jag på att komplettera garaget med en custom (kikar mest på sk power cruisers) eftersom grannen och några andra kompisar har fått återfall och tydligen inte delar min förkärlek för plast och banåka. Även frugan kan tänka sig att åka med på en söndagstur och fika på "en vettig, sansad motorcykel".

Har aldrig riktigt fattat grejen med kromslädar so far men har ärligt talat väldigt liten praktisk erfarenhet utöver någon Intrudermodell och grannens HD dyna glide som mest lät och inte så mkt mer. Inser att man inte kan ha sporthojshatten på när man jämför men vad säger forumet, finns det en tjusning i det här som jag missat?

Tittar främst på två modeller: Honda VTX 1800 och Suzuki M1800R. Dels gillar jag linjerna men också för att det finns lite mer oumpf i motorn. Kan lägga max 80k så de få HD modeller jag gillar ligger tyvärr utanför budget.

Tacksam för input/erfarenheter eller om jag ska titta på andra modeller. Gen 1 V-max eller en gammal VF1100C kanske vore kul :)
Första generationen HD V-rod ryms väl i den budgeten? En hoj jag gärna skulle prova.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En stor twin har alltid lockat mig, mullret och, eh eh eh, mullret ja. Visst ser det läckert ut att cruisa fram i bästa Easyrider-stil, men i verkligheten är det inte alls lika kul att skrapa flugrester ur armhålorna och skrapa i all möjlig bråte när man svänger.
:shrules
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Köpte Monster 900 (luftkyld) lär jag lagt R1an på Falkenberg, hatade den
Köpte Multistrada när jag kände att körkortet satt löst på Hayabusan, för hög och klumpig.
Kör nu Ducati V4 och älskar den.
Men det är klart en Hayabusa kan frun åka med på och den har all oumph man behöver :)
Det är svårt att lära om...
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Min Moto Guzzi Bellagio (940 cc) är någonstans mittemellan glidare (utseendet) och nakenhoj (utseendet och köregenskaper). Man får vridet och mullret och en körvillig kurvmaskin för småvägar. Bra kompromiss. Mycket karaktär och riktigt kul att köra aktivt med på en krokig 70-väg.

Triumph har också flera modeller som befinner sig i samma gränsland, som både har det "tunga" utseendet och goda egenskaper på kurviga vägar, bra bromsar etc. T ex Speedmaster, Thunderbird 1600/1700.

View attachment 464047
Hmm, jag är inte ute efter en kompromiss i mitten tror jag. Vill jag åka undan när det svänger så åker jag sporthoj. Nu vill jag glida med gubbgänget och då tänkte jag ta något så långt från det jag har kört förut. Snygg hoj btw, en modell jag inte sett förut.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Köpte Monster 900 (luftkyld) lär jag lagt R1an på Falkenberg, hatade den
Köpte Multistrada när jag kände att körkortet satt löst på Hayabusan, för hög och klumpig.
Kör nu Ducati V4 och älskar den.
Men det är klart en Hayabusa kan frun åka med på och den har all oumph man behöver :)
Det är svårt att lära om...
Ja det är ju det -och det kan mkt väl vara så att jag inser att jag är ute och cyklar.

Hayabusa har jag haft, en -08. Oumpf som sagt men alldeles för mkt touring för mig. Så smaken är ju delad.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Vz800 har jag haft en. Med en del kromprylr bortplockade. Den var rätt lätt och förvånansvärt kul i svängarna för att vara glidare (insåg att valet av däck var avgörande för väghållningen även en på en sån).

MEN… det var ändå som att köra skottkärra. Utom i sextio knyck genom skånska bokskogar en junikväll. Då var det helt fantastiskt.
 

Bifogat

  • B38AB723-DA9A-48D1-81D7-98D7D9D71B5A.jpeg
    B38AB723-DA9A-48D1-81D7-98D7D9D71B5A.jpeg
    613.4 KB · Visningar: 17

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag testade att åka med gubbjänget dvs sådana som jag. 2-3 mil sedan stack jag med ett helvete jävlar Anna mat Fuck you axeleration förbi hela högen o ännu har dessa cromade slädar inte kommit ikapp.

Kan ju vara så att dom fortfarande står o Skrapar flugor ur armhålorna som någon sa, eller letar efter allt skrot som vibrera loss längs vägen.

Summa sumarium gubbjänget saknar inte mitt ungdomliga sinne, o mitt sinne saknar fanimej inte 70 km åkat det är helt klart.

Jag slutar hellre helt köra hoj om jag blir tvungen att köra ett crome lik till hoj.

Sport Twinn kan jag absolut tänka mej dock.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Min polare som delar garage med mig kör en m1800r, och jag har kört ett par snikglidare mer än jag har lust med.
Mer motor är väl trevligt, men min shiver 750 har samma prestanda som hans m1800r rakt fram, och är mycket trevligare att svänga med, och jag sitter mycket skönare på apan än suckan.
Skulle jag skaffa en glidare hade det nog blivit en diavel, den känns potent, går att svänga med och är inte lika jobbigt att sitta på som alla glidare jag kört.
Men en hyfsad nakenhoj slår en glidare på alla punkter. Och är man inte specifikt ute efter utseendet på en glidare är de ett bättre val.
Jo men så är det ju...de flesta andra hojar blåser ju kromet av en custom i rena prestanda. Just power cruiser klassen är ju lite av en motsägelse: vill man ha power så är det väl en sporthoj man ska ha och vill man glida så finns det bekvämare alternativ. Så det sämsta av två världar egentligen.

För mig handlar det om utseendet mest, inte få mest effekt eller körbarhet per krona. Och som sagt, jag har ju kvar mina sportisar om jag skulle tröttna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top