Någon som känner till Magnom oljerening??

Dr Bike publicera genast dina oljefilterstankar på denna sida, tycker folk att de är för långa så slipper de läsa....

Boris JR skrev:
Dr Bike publicera genast dina oljefilterstankar på denna sida, tycker folk att de är för långa så slipper de läsa....

Ok, tack, jag ska titta på hur man får med de bra bilderna som hör till...

Det är nämligen en redogörelse för olika typer av reningssytem oxå, inte bara fullflödesfilter, utan även system med halvflöde, dubbelfilter, samt cyklonfilter.

Jag har väntat på att Swedie nån gång ska ge med sig på en del människors tjat om att oljetrådarna borde vara stickys, och då först tänkte jag lägga upp även annat relaterat material, t.ex filter, tillsatser, tribologiskt lexikon osv...
Nu verkar inte Swedie intresserad alls, av okänd anledning (det kan inte vara allt MITT tjat om andra saker som jag jämt bråkar på honom om hoppas jag) för det är inte JAG som tjatat om stickystatus i DETTA oljefallet. (det är bara att kolla hur ofta oletrådarna lästs, så ser man att de tillhör de mest lästa i SH hela historia, alla kategorier. vad MER som krävs för stickystatus är för mig en gåta)
Men men, det är inte min sajt, och så länge inte det hela ligger still känns det, om inte meningslöst, så iaf som ett sisyfosarbete att svara på SAMMA uppdykande frågor till nytillkomna, eller nyintresserade gamla läsare om och om igen inom detta område... (detta var oxå EN av anledningarna att jag var med och drev linjen om ett FAQ eller en avdelning med Tutorials...)

Last edited:
Instämmer med Boris Jr, publicera :tummenupp

Om man jämför hur avancerad rening vi har på våra hydraulsystem på jobbet så framstår motoroljefiltreringen som snudd på stenålder :)
Ändå kan en normalservad bilmotor gå över 30000mil(?) :hihi

Tack igen.

Det kommer ske. Den dagen vi har ett oljeforum.

Apropå filtrering, och siffran 3my jag nämde. Det är just i ett hydraulsystem.
Kanske finns ännu bättre metoder, men inget jag stöter på i min yrkesutövning iaf.

Cyklonfilter t.ex tar "i princip allt" och motorer med dessa filter kan köras i oändlighet (tills oljan är förbrukad rent mekaniskt elller kemiskt, vilket som kommer först).
Och ja, det är stenålder det vi åker omkring med just för att konsumenten inte begär nåt bättre.
Jag vill iaf bidra till att öka kunskapen, sen kan var och en göra en egen bedömning.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg