Någon som känner till Magnom oljerening??

Lysande! Nu ska vi bara uppfinna magnetisk aluminium... :)

Ingen erfarenhet men klart att det funkar för magnetiska partiklar i oljan. Redan i dag är det ju ofta magneter på oljepluggen tex. Det blir ju ytterligare en pryl till att rengöra och att lura bort alla magnetiska particklar utan en starkare typ elektomagnet kan va lurigt. Testa och återkom!

Ozzian skrev:
Råkade via jobbet stöta på detta filter som mha magneter sägs ska hjälpa till att rena motoroljan.
Någon som känner till något om eller använder detta filter?
Har själv aldrig hört talas om det.
http://www.speedlab.se/pdf/magnom.pdf

Finns magnetringar att sätta runt oljefiltret på bilar. Tanken är väl god, men en stor del av det vi vill ha bort ur oljan är tyvärr inte magnetiskt.

dessutom så e nog skadan redan skedd om de börjar fastna massa delar på den..

:confused: Är ytterligare en i raden av "ovationer" som tas fram för att "klå" konsumenten på pengar. Jobba med ett bra filter - oljebyten samt byt plugg samt pluggpackning istället. Så mycket metallskrot far knappast runt i "spisen" så att man behöver denna produkt och om det skulle fara fram så mycket skrot, renovera motorn innan den rasar :confused:

Tjaa som jag ser det; EN blandning av bondfångeri och verkli nytta.

Utvik: Alla motorer (i princip) har oljefilter. De som har pappoljefilter renar ner till 5 my. Ett hårstrå är 40 my.
Det betyder att OLJEFILTRET tar upp alla spån.

MEN (alltid detta men) visst, det finns spånor som är så fina att de bildar ett sediment. Slam alltså. Men långt ifrån alla dessa spånor i en motor är magnetiska.

MEN2: Ok de som då ÄR det då, varför inte låta dem fastna på en magnet?

Det kan man göra. Läs trådarna om magnetiska oljepluggar, där jag även redogör för HUR du fixar en själv.
De gör alltså samma nytta som denna "uppfinning" och är nära nog gratis.
Enda risken ni tar är ett kok stryk av tjejen när hon ser att ni mixtrat med en av kylskåpsmagneterna... ;)

(Ok ok! Det var mansschauvinistiskt att anta att det bara är KILLAR som gör magnetpluggar av oljepluggen, och: jajadet finns TJEJER som gör såna här magnetpluggar oxå. Kanske. Men de får INTE stryk av sina killar om de snor kylskåpsmagneter... faktum är att KILLAR är inte betuttade i kylskåpsmagneter. Faktum2 är att killar HATAR kylskåpsmagneter!) Därav skrev jag att killen fick stryk av tjejen :hihi snälla: björn med mig. (Please, Bear with me)

Vem bryr sig om insidan av motorn? Kanske grabbarna på verkstan, men knappast brudarna vid mojjen... :D

Så, köp nu ett sånt här istället. Det är väl sällan man är mer förbannad än när det är dags att lossa det där förb... filtret?

Redigt filter!

Det är alltså 17mm skallen som är det bästigaste... Och så är det ju lite rejsigt att det är förberett för najjning... Ingen ful slangklämma där inte! :tummenupp

Last edited:
Finns ju olje røntgen som anvands en del på entreprenads maskiner vid oljebyte, kan varsla om fel som børjar uppstå. Føre maskinen havarerar...

Arctic#1 skrev:
Finns ju olje røntgen som anvands en del på entreprenads maskiner vid oljebyte, kan varsla om fel som børjar uppstå. Føre maskinen havarerar...

Jepp detta har Caterpillar haft i många år, där de låter dopa alla olika lager med en viss radioaktiv isotop för varje lagertyp.
Varje oljebyte skickar man ett litet provrör till Caterpillar, och får direkt svar på om något lager börjat gå ner sig, eftersom isotopen då kommer visa sig i oljan...

Smart!

Anledningen till att jag frågar om den här grejen är att jag känner mej osäker på funktionen, det är ju därför som oljerening är ett så tacksamt område att kränga div prylar just för att man, som användare, oftast inte vet om det ens behövs (skapat behov) eller om prylen ens klarar av att göra det den sägs ska göra.

Jag kan faktiskt köpa argumentet att motor och låda ofta delar oljesystem på en MC, och att koppling och drev lämnar partiklar ifrån sej som man inte vill ha in i en motor, (jag har för mej att bl,a crosshojar har jäkligt täta byesintervall på växellådsolja just för att det avverkas material?).

MEN, om inget onormalt händer så ska det ju inte vara värre än att partiklarna är så små att de inte gör någon nämnvärd skada mellan oljebytena.

Dock har man ju hört talas om att växellådor havererar (även om det inte är ofta vid "normal körning") men då pratar vi inte partiklar utan spånor och då är det ju som tidigare nämnts som indikering på ett fel som filtret verkligen är bra, fast då förutsätter det att man har ett larm kopplat, inte en igenskruvad burk som man kollar var 600e mil.

Jag funderar lite på originalfiltrets funktion.
Dr.Bike nämner 5my som filtreringsgrad, det är ganska fint det, det måste ju innebära att filtrets bypass är öppen ganska mycket när oljan är kall för att inte trycka sönder filtermaterialet?

Sedan går ju ganska mycket olja via pumpens tryckbegränsare (eftersom pumpen är lite överdimensionerad för systemets behov), går även den oljan via filtret?

R1 racer skrev:
Snyggt om limmningen mot förmodan inte skulle hålla,då har man nog ett ännu större problem än LITE SMÅ metall partiklar :(

Nix. Om limningen släpper sitter magneten kvar iaf. Detta är "fälttestat". då jag lät bli att limma en magnet en gång utan bara lade den uppepå oljepluggen där den borde limmats. Detta på en motor som iaf skulle ur ramen senare.
Magneten hade INTE vandrat iväg.
Min teori var att även OM den hade gjort det, så hade den legat kvar i botten/fastnat mot silen på pickupen.

Men - BÄST är givetvis att göra som jag sa om man läser HELA instruktionen: Ta en STAV.magnet med mindre dia än oljepluggen, och sedan BORRA UR kärnan på pluggen, då behövs ingen limning, men givetvis limmar man iaf. :tummenupp.

Den magnet jag monterade först, d.v.s en på min CB750 sitter där ännu. Det är 11 år sedan i år.
Vanlig epoxy 2-komponent.

tja,,jag har en sån där magnum magnet på min,,kändes som en lite försäkring när jag köpte den.

Den Preben skrev:
tja,,jag har en sån där magnum magnet på min,,kändes som en lite försäkring när jag köpte den.

Kul, har du kollat om magneterna har fångat upp något "av intresse"?
Det måste ju isf vara en bra indikation på att/om det fungerar.

Jag menar, om det är så att man vet att en magnet på bottenplugen samlar partiklar så betyder ju det att det produceras partiklar i motorn som kan vara värda att fånga upp.

Sen om det är bättre/effektivare att fånga upp dem i oljeflödet är ju en annan fråga.

Ozzian skrev:
Kul, har du kollat om magneterna har fångat upp något "av intresse"?
Det måste ju isf vara en bra indikation på att/om det fungerar.

Jag menar, om det är så att man vet att en magnet på bottenplugen samlar partiklar så betyder ju det att det produceras partiklar i motorn som kan vara värda att fånga upp.

Sen om det är bättre/effektivare att fånga upp dem i oljeflödet är ju en annan fråga.

Såklart det fastnar spånor!

Dock hade nog det stora flertalet av dem fastnat i filtret.

Men de som INTE gör det (<5my) är väl bra om de får fastna på en magnet dårå...

Oavsett var den sitter.

Sanningen är att filter och olja är svåra ämnen eftersom man inte kan se resultat med blotta ögat och att låta göra egna oljeanalyser gör man ju inte som privatperson då vi pratar skapliga summor/prov.

Magneter i all ära men nu har jag "snöat in" på originalfiltrens förmåga (eller oförmåga) att hålla rent. :)

Jag måste fråga igen Dr.Bike, är du verkligen säker på att oljefiltren ligger på 5my i original inlinekrets? Det är jäkligt fin rening.

På bilsidan (kanske skiljer det på hojar) skulle jag kunna tänka mej att ett väldigt bra eftermarknadsfilter (typ de som nischat sej på top of the line) kan ligga mellan 10-14 my, bra originalfilter mellan 20-40my.

Pratar vi nominella värden så räcker det att filtret förmår fånga upp 50% av föroreningsstorleken det är klassat som för att godkännas.

Från K&Ns sida: "The real quality isn't just on the outside... the inner filter element traps contaminant as small as 10 to 20 microns in size".

Jag läste någonstans: "Även hönsnät fångar 1my-partiklar... fast inte så många". My/micron-skalan är ett ganska onogrant sätt att mäta total filtreringsförmåga.

En slutsats kan vara: Underskatta inte maskintillverkarens vilja att kompromissa för att uppfylla kundens önskan om låga priser och långa serviceintervall (ett finmaskigt filter sätts igen snabbare och är dyrare att tillverka) :tummenupp

Jodå! 5my.

Men självfallet är inte filtret konsitent utan det finns hål ända upp till säkerligen 20my.
Alla storlekar fördelade enligt gauss normalfördelning + - 2 sigma kring ett nominellt värde. säg 10my då, som troligen är filtrets "spec"

Men dåde minsta hålen är ca 5my så betyder det att ALLA partiklar 5my och större kommer att fastna.
Detta beror på att oljan inte bra skall passera EN gång, utan förr eller senare fastnar de!
Filtren vi har på jobbet till vissa istallationer skall rena ner till 3my.

Hemma har jag en redigt bra, nej TVÅ bra länkar till dels ett oljefiltertest, och dels en mc-oljefilter sida där filter sågas upp och bedöms, docke ej test av rening.

Den senare sidan tror jag t.o.m det var nån här på SH som tog fram länken till.
Sök på oljefilter här på SH det senaste kvartalet eller halvåret.
Det första var ett FINSKT (skrivet på engelska *puh*) test utfört på bilfilter.

ska leta efter länken...återkommer.
*senare*
njaa inte rätt. men kolla in denna så länge:
http://minimopar.knizefamily.net/oilfilterstudy.html
*ytterligare senare*
Heureka! Här är den Finska testen! Svinbra och vetenskaplig:
http://www.mr2.com/TEXT/oil_filter_test.html
*något mer senare ändå*
Ytterligare en bra:
http://motorcycleinfo.calsci.com/Filters.html

Tror inte jag publicerat min lilla artikel om oljefilter här på sajten va? ;)
Men det är väl ingen som vill läsa eller?
(de flesta unga tycker jag skriver för långt. Det ska vara snabbt snabbt. Instant everything nuförtiden. Snabbmat snabbkräm, svar direkt, gärna i koncentrat, och läsaren skall aldrig utmanas eller tvingas tänka eller lägga ner energi. Sådan är tidens trend.)

*till slut*
Inte HELT rätt, men likadan i princip som den jag avsåg:
http://motorcycleinfo.calsci.com/FilterStudy.html

Lägg märke till i alla uppskurna filter till samma motor, hur mycket det skiljer i filterarea!

Last edited:
MC-Rider skrev:
:confused: Är ytterligare en i raden av "ovationer" som tas fram för att "klå" konsumenten på pengar. Jobba med ett bra filter - oljebyten samt byt plugg samt pluggpackning istället. Så mycket metallskrot far knappast runt i "spisen" så att man behöver denna produkt och om det skulle fara fram så mycket skrot, renovera motorn innan den rasar :confused:
Innovation :mattias

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...