Någon som jobbar på SBP?

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Besiktade mc`n i maj och fick ett par anmärkningar. Fixade dom och sen gick tiden och demensen slog till, idag slog det mig, satan måste ju ombesa hojen! Full rulle in till bilprovningen och då visar det sig att jag är EN (1) dag för sen, så det blir en helt ny besiktning. Ok tänker jag, jag klantade ju mig och glömde bara att bita i det sura och tror att då tar vi en ny besiktining på direkten! -Jaha, jag rekommenderar dig att boka en tid på internet säger besiktningsmannen..

Till saken hör att det är inte en kund i hallen förutom mig, ingen på parkeringen däremot 3 besiktnigsmän som står och pratar.

Menar du att du inte kan besikta om den här och nu då? säger jag. Den är en (1) dag för sen, du kan väl vara lite mänsklig och ta den, det tar ju max 10 minuter!?

Nix, det kan jag inte säger han för jag kan inte boka in den i datasystemet.

Ok säger jag och går, bitandes migsjälv i tungan, har 5 andra bilar så det är dumt att börja gorma på bilprovningen.

Kan det vara så? Min teori är att han inte orkade hjälpa mig för han ville stå och prata med sina kompisar. Är deras datasytem så dumt?

Så jag kollade alla besiktingsstationer inom 15 mil ca och tidigaste tiden är 28 juli 10 mil härifrån. Här hemma är nästa tid 31 augusti. Gött!

Skönt att de äntligen ska få kunkurrens!

Har råkat ut för liknande...de är helt handikappade numera när det gäller bokning och då rapportering. Superstelt tydligen. Det var bättre förr som man säger...

Har råkat ut för liknande...de är helt handikappade numera när det gäller bokning och då rapportering. Superstelt tydligen. Det var bättre förr som man säger...

Gjorde faktiskt samma erfarenhet i våras. Trodde dock det berodde på en sur jävel i andra änden av linjen, snarare än på någon generell förändring hos. Bilprovningen. Förr har det ju alltid gått att få tid till nästa dag, åtmistone om man haft körförbud.

Bokade tid igår i Värnamo och fick tid idag. De hade gott om tider.

Från dig är det 14,7 mil dit, så det blir väl en perfekt liten tur...

Hej!

Tyvär är det så att personalen i besiktningshallen inte kan/får göra bokningar. Det har med regler kring jävighet/bestickning att göra + att deras turlista är låst av TeamLeader. Men är det riktigt illa så kan du be om att få prata med TL eller stationschefen och kolla om det finns möjlighet att få en tid. De har möjlighet att låsa upp listor och göra bokningar.

Mvh en föredetta "Tant i luckan hos ASB"

Last edited:
Kolla bilprovningen.se varje dag, flera gånger om dagen. Det kommer återbud hela tiden så det dyker garanterat upp något.

Och det finns tillgång för smstjänst som plingar till när det finns något ledigt enligt dina krav :tummenupp

Detta visste inte jag, tackskahonha.

F.ö är det bara lite böter på att köra obes, har du koll på bitarna kan du gott vara lite outlaw ;)

Detta visste inte jag, tackskahonha.

F.ö är det bara lite böter på att köra obes, har du koll på bitarna kan du gott vara lite outlaw ;)

En FLE (Flygande Efterkontroll) är inte rolig att ha! Och de kan ge dig fler punkter än vad senaste besiktningen gav och ge körförbud! Så outlaw är inte så rolig att vara i denna simpla fråga :tungan

Hade körförbud på min hoj eftersom jag var ute och reste då jag skulle besiktiga. Gick in på nätet idag, och fick en tid direkt inom en timma. Åkte dit och visste att jag skulle falla på avsaknad av nummerrplåtsbelysning. Men icket, oerhört trevliga, och det bästa bemötandet jag nånsin vart med om. Stod och snackade hojar och tog en kaffe i säkert 35 min. Sedan åkte man där ifrån u.a

SBP kommer få mina pengar.

Hm, konstigt då jag aldrig bokar tid till mina fordon utan brukar åka till bilprovningen och fråga snällt och allt som oftast går det, har fått vända två gånger men om man kan lämna kvar bilen eller hojen så går det alltid. Kan ju förvisso vara så att de tar någon av de stående tiderna som verkstäderna brukar ha men som de inte har använt just denna dag.

Hej!

Tyvär är det så att personalen i besiktningshallen inte kan/får göra bokningar. Det har med regler kring jävighet/bestickning att göra + att deras turlista är låst av TeamLeader. Men är det riktigt illa så kan du be om att få prata med TL eller stationschefen och kolla om det finns möjlighet att få en tid. De har möjlighet att låsa upp listor och göra bokningar.

Mvh en föredetta "Tant i luckan hos ASB"
Men många har ju drop in, hur funkar det isf? :va

Konstigt. Jag råkade ut för precis tvärtom. Jag hade bokat en tid och åkte dit. När jag knappade in mitt reg,nr i deras keffa dator så sa den att ingen tid var bokad så jag vandrade in och frågade. Då visade det sig att jag hade bokat samma tid veckan efter :S men killen var superschysst och sa bara att jag kunde rulla in hojen så tog han den direkt. Fick några anmärkningar på lyset så jag fick lite tid på mig att fixa detta också. Åkte tillbaka och fick ett blankt papper i näven. Kanonbemötande.
Det var här i Vimmerby.

Angående Drop-in så har faktiskt en del bilprovningar drop-in för vanliga besiktningar. Man behöver inte boka utan bara vara först i kön. När jag bodde i göteborg så åkte folk dit och ställde sina bilar i kön på kvällen innan så de skulle vara först. Och i Kalmar hade de ett tag MC_vecka på våren då man bara kunde åka in med sin MC så tog de den direkt. Det var skitbra.

I nödfall har jag åkt förbi besiktningen utan bokad tid uppåt landet. Har aldrig varit några problem. Ofta har grabbarna besiktigat bilen efter lite väntan på en lucka.

Har även besiktigat motorcykeln på drop-in tid. Ofta har de sådana under våren. En helgdag om jag inte minns fel. Först till kvarn. Massor med custom hojar och raka rör. Fråga mig inte om de går igenom med blankt papper.

Har märkt att man är mer tillmötesgående norrut på besiktningsstationerna även om det är fullt upp med husvagnar, bilar och mc på vårkanten. Troligtvis lite annorlunda mentalitet.

Men motorcyklar har dom ju drop in för, iaf här omkring, för vanlig besiktning! Dom ligger väl i samma system dom? :va

Varje station har rätt till att göra som de tycker är passande med drop in och ta in hit o dit. Jag kan enbart hänvisa till distriktet som jag jobbade i (Jönköping). Vi tog bort drop in av anledning att folk ställde dit sina bilar kvällen innan men sen orkade de inte masa sina bekväma arslen till Bilprovning kl 7 dagen efter vilket resulterade i sura besiktningstekniker...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park