Någon som har testat nya Triumph Explorer?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Sporthojsåkning börjar kännas lite uttjatat, och det finns en hel del baksidor med det som blir allt svårare att bortse ifrån, tycker jag. Jag börjar bli sugen på äventyrshoj istället (eller också :)) Triumph Tiger Explorer faller mig i smaken. De tester som jag har sett verkar lovande.

Någon som har testat nya Triumph Tiger Explorer?
Någon som är sugen på att köpa?
Varför skulle ni i så fall välja en sådan framför konkurrenterna?
Vilken hjultyp skulle du i då fall välja? Ekerhjul eller alufälg?
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Har tagit en liten provtur på den med lite "blandat" intryck. Kör till vardags en Tiger 800XC, och explorern kändes en aning overkill för mina användningsområden. Hojen känns visserligen både mindre och lättare när man kör den än när man ser på den, fast den är nog mer lämpad för touring med enstaka lugna grusturer än åkning på riktigt dåliga vägar/ stigar.
Motorn är riktigt trevlig däremot, med gott om kraft närhelst man behöver det. Jag fick inget direkt begär efter att byta upp mig, även om det vore skönt att slippa kedjan.
Än så länge finns väl bara explorern med gjutna fälgar och 19" framhjul, så jag tror jag väntar tills när (om) de släpper en XC-version som är lite mer terrängduglig.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Har tagit en liten provtur på den med lite "blandat" intryck. Kör till vardags en Tiger 800XC, och explorern kändes en aning overkill för mina användningsområden. Hojen känns visserligen både mindre och lättare när man kör den än när man ser på den, fast den är nog mer lämpad för touring med enstaka lugna grusturer än åkning på riktigt dåliga vägar/ stigar.
Motorn är riktigt trevlig däremot, med gott om kraft närhelst man behöver det. Jag fick inget direkt begär efter att byta upp mig, även om det vore skönt att slippa kedjan.
Än så länge finns väl bara explorern med gjutna fälgar och 19" framhjul, så jag tror jag väntar tills när (om) de släpper en XC-version som är lite mer terrängduglig.

Hojar i den storleksklassen är väl att betrakta som 'Asfaltstourers med viss grusvägskapacitet' antar jag. 800XC kan jag tänka mig blir mera 'grus på riktigt'.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Hojar i den storleksklassen är väl att betrakta som 'Asfaltstourers med viss grusvägskapacitet' antar jag. 800XC kan jag tänka mig blir mera 'grus på riktigt'.

Jo, det är nog bara KTM som har en duglig terränghoj i literklassen :tummenupp
Däremot rekommenderar jag definitivt att du provkör en Explorer. Det är ju absolut ingen dålig hoj... Och för rimliga pengar också jämfört med en 1200GS. Passa gärna på att provköra 800XC:n också, den kan mer än man tror :hihi
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skall till Karlstad på Lördag för att dels få en tur :) och dels testa en Explorer.

Jag funderade innan jag slog till på en 800 istället (ej XC).
Jag och en polare tog ut en XC och en vanlig förra sommaren ett par timmar för att jämföra.
Vanliga passade mig bäst medan polarn gillade XC'n bättre (han har en nu).
800'an kändes mest "lagom" för mig. Jobbet 2 mil, nån kvällstur med frun och ändå kapabel till långresor.
Den klarar dessutom grus mycket bättre än jag dom få mil jag kör sånt.

Men nu blir man väl tok-sugen på en 1200'a! :D
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det känns som om man balanserar bra touringegenskaper mot bättre offroad egenskaper. Man får inte riktigt båda. Jag lutar nog åt att touringegenskaperna skall vara bra framför grusegenskaperna, men jag vill inte behöva väja för grusvägarna. Det verkar som om liter+ hojarna är byggda för just detta.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag lutar nog åt att touringegenskaperna skall vara bra framför grusegenskaperna, men jag vill inte behöva väja för grusvägarna.

Precis vad jag tycker.
Jag kommer aldrig hänga på mina AfricaTwin polare på grus (oavsett hoj).
Nu prioriterar jag asfalt men räds inte grus.
Bästa på min hoj, och XC'n, är ändock motorn. :kär
Och jag kan nog tänka mig att Eplorern är några steg värre ändå. :tummenupp
 

überkill

Guest
Har testat både 800 och 1200 och jag måste säg att jag gillade 1200 bättre trots att den är tyngre. Det faktum att den extra kraften gör det lättare att åka 2 på hojen avslappnat och att den har kardan överväger. Ser man sedan till serviceintervaller och en bara lite högre förbrukning så gillar jag den mer. Upplever dessutom den som något mer stabil i farter över 100 km/h.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Har du funderingar på det segmentet, måste du ju testa en Guzzi Stelvio också!
 

bacon4ever

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2010
Ort
göteborg
Hoj
Versys -08
För ett par helger sedan när alla mc-handlare hade öppet för provkörning så passade jag på att provköra både R1200GS och exploreren, direkt efter varandra.

Enligt mig så var explorern bättre än r1200gs på precis allt.

Det var mindre vibrationer, bekvämare sadel, mer lättsvängd och mer finesser som följde med som standard. Mycket lättjobbad och bra balans för att vara så stor som den är. Ordentligt tryck i motorn och även om det inte var sporthojsklass så var bromsarna bra.

Jag upplevde explorern i första hand som en bekväm touring hoj som det fortfarande går att köra på grus med, den funkar helt ok på småvägar och är ändå inte helt omöjlig att baxa runt inne i stan.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Enligt mig så var explorern bättre än r1200gs på precis allt.

Provade Explorern i Karlstad och håller med förutom bromsarna.
Dock körde jag ingen av dem på grus.

Tyckte Explorern blev FÖR mycket touring.
Jag och polarn tog ut en Speed Triple R och Explorern.
Explorern hängde på S3'n riktigt bra på fina vägarn trots att de känns tOTaLt olika!!1!
S3'n känns hysteriskt rolig och galen (skulle aldrig köpa en) och Explorern var cool lugn i samma hastighet.
Motor :D , färddator, farthållare, sadel och rutan var de stora plussen! :tummenupp
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Triumph roadshow kommer till stan den 22:a så då tänkte jag prova både Explorer'n och SP3 R. Nu har jag visserligen nyss bytt hoj men det alltid roligt att testa lite olika när man får chansen :D
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur upplevde ni som provkört Explodern ev ryckighet p.g.a. kardan? Ska väl ha någon gummidistans för den tvådelade kardanen på denna där? BMW hojarna går fint med lider av ryckighet, hemsk motorbroms och enligt mig dålig feeling i bakbromsen.. bromsar dock förmodligen bäst i klassen.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Hur upplevde ni som provkört Explodern ev ryckighet p.g.a. kardan? Ska väl ha någon gummidistans för den tvådelade kardanen på denna där? BMW hojarna går fint med lider av ryckighet, hemsk motorbroms och enligt mig dålig feeling i bakbromsen.. bromsar dock förmodligen bäst i klassen.

Just kardanen har Triumph lyckats extremt bra med på Explorern. Inga som helst glapp mellan på- och avslag och inga hisstendenser alls :tummenupp Håller den sedan bättre än BMW:s motsvarighet också, så är det nog nästan den perfekta kardanen :)
Provade strax efter Explorern Yamaha Super Teneré, och blev överraskad när hela hojen lyfte ordentligt vid gaspådrag... (Trevlig motor på ST:n dock)
 

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
Håller med,dom har lyckats bra med kardanen på nya explorer.Men visst har dom lyckats bra med superteneren med.Har kört 1700mil nu med min och är as nöjd.Självklart så har jag lämnat in tcu,n för bortprogramering av effektspärren som är på alla maskiner som säljs i sverige och går ej att jämföra.Har ej märkt att hojen lyfter sig extremt vid gaspådrag,förutom att framhjulet reser sig i skyn vid gaspådrag:)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ser ju intressant ut den där.. Men jag håller mig till min italienska flervägars hoj ett tag nu.
White_Ducati_Multistrada_1200s_by_road.jpg
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Ser ju intressant ut den där.. Men jag håller mig till min italienska flervägars hoj ett tag nu.
White_Ducati_Multistrada_1200s_by_road.jpg

Åh... En Multistrada blir nog min nästa hoj om jag kan motivera en så dyr leksak när jag sällan har tid att åka nu för tiden...:(
Är dom lika bra som dom verkar på papperet?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Åh... En Multistrada blir nog min nästa hoj om jag kan motivera en så dyr leksak när jag sällan har tid att åka nu för tiden...:(
Är dom lika bra som dom verkar på papperet?
Bättre.
Polarn som åker trimmad 1198/996:a blev HELT såld efter en provtur. "Ultimata gathojen" sa han..

Min är mappad så den levererar mer effekt än en Ducati 1098 upp till ~9500varv. Kliver lätt upp på bakhjulet på tvåan med bara rullen till hjälp om man slår av DTC´n. 145häst och 120 nm är "okej"
http://www.ducati.ms/gallery/files/8/0/2/6/amullo.jpg

Jag är mer än lite nöjd. Bästa är att den går på offroadförsäkring hos Bilsport&Mc. :banana
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top