någon som har erfarenhet av ktm 625

Lilja

tycker om grus!
Gick med
1 Sep 2003
Ort
linköping
Hoj
ktm 640 sm 04
ktm 625 är den ända ktm:en som går att strypa till mellan hoj!!
är det någon som har en sån som kan berätta lite om den....
ex:...toppfart...bra acc....bensinförbrukning? :fyllisar
 
Jag hade en 625:a förut. Har ingen aing om hur det är med strypningen.
Men eftersom den går att strypa så måste 640:in oxå gå att strypa, om man vill...
Accar, toppfart beror på utväxling men är med standard utväxling fullt tillräckligt.
För skogskörning skulle jag rekommendera en lägre utväxling.
Bensinförbrukningen står (som vanligt) i direkt relation till hur du gasar, har inga exakta siffror på hur mycket per mil den drar.

Det är iaf en hoj som jag lätt kan rekommendera till någon som vill ha en.
Man ska dock vara på det klara med vilket användningsområde den är byggd för.

Eh... jo jag glömde nästan.. Den är HÖÖÖG. :D


:)
 
KTM 660 SM säljs oxå som 25kw.

Inte för att någon av dem är körbara som 25kw, men ändå...
Som 25kw (mellanklasare) så är båda skittröga att köra, dålig toppfart etc.
Skulle inte förvåna mig om en 125a drar dem båda... :(
(Har dock inte provat)

Och att KTMerna är höga, måste vara årets understatement... :D
 
ktm 625

Ghost skrev:
Jag hade en 625:a förut. Har ingen aing om hur det är med strypningen.
Men eftersom den går att strypa så måste 640:in oxå gå att strypa, om man vill...
Accar, toppfart beror på utväxling men är med standard utväxling fullt tillräckligt.
För skogskörning skulle jag rekommendera en lägre utväxling.
Bensinförbrukningen står (som vanligt) i direkt relation till hur du gasar, har inga exakta siffror på hur mycket per mil den drar.

Det är iaf en hoj som jag lätt kan rekommendera till någon som vill ha en.
Man ska dock vara på det klara med vilket användningsområde den är byggd för.

Eh... jo jag glömde nästan.. Den är HÖÖÖG. :D


:)






mmm jag var och kollade på den på mc-mässan!!
det är supermontard ktm som jag är ute efter!!

jag tror inte 640 går att strypa, han på mässan sa att det bara var 625 som var strypbar!!...men vi får se!!....det är ju supermontard jag vill ha!!
jag har ju en MZ supermontar nu....fast det är ju bara en 125:a...

men jag ska forska lite mera i det ...jag fyller ju inte 18 förr en om ett år!!
så jag har ju god tid på mig att välja bland märken och sånt!!

hare gött
///////////////////////
joel :D
 
bullen skrev:
ex:...toppfart...bra acc....bensinförbrukning? :fyllisar

På a svarar jag: Irrelevant, tillräckligt.
På b svarar jag: Relevant. Ja, bra acc.
På c svarar jag inte ens. Vem fan bryr sig. Den som bryr sig om soppaförbrukning ska inte ha en motard alls. Inte precis så att du tar din 625´a på hojsemester till Nürburg Ring...

Exempel på relevanta frågor:
Effekt?
Vrid?
Vikt?
Hanterbarhet?
Service intervall?
Tillgång till delar?
Övergripande kvalitet?
Går det att slänga på en 5,5" bak med 170 sula? He he...
Vad kan man tänkas få pröjsa för knarren?

Osv, kombinationer av ovanstående funkar också.
Toppfart diskuterar vi inte här. Alla motarder har tillräcklig toppfart dvs över 150km/h vilket man endast utnyttjar för att kunna göra långa stoppies.
Soppaförbrukning? Pfah!

Sen kommer vi till:
bullen skrev:
mmm jag var och kollade på den på mc-mässan!!
det är supermontard ktm som jag är ute efter!!

jag tror inte 640 går att strypa, han på mässan sa att det bara var 625 som var strypbar!!...men vi får se!!....det är ju supermontard jag vill ha!!
jag har ju en MZ supermontar nu....fast det är ju bara en 125:a...

men jag ska forska lite mera i det ...jag fyller ju inte 18 förr en om ett år!!
så jag har ju god tid på mig att välja bland märken och sånt!!

hare gött
///////////////////////
joel :D

Hade det varit en gång så men 3...
Supermontard?

Daniel (the gnällkärring....)

ps. Glömde nästan att säga att 625´an är en skitbra hoj .ds
 
Last edited:
bullen skrev:
jag tror inte 640 går att strypa, han på mässan sa att det bara var 625 som var strypbar!!...men vi får se!!....det är ju supermontard jag vill ha!!

Allt går att strypa iofs så kan man inte använda 625:ans strypning till 640:in då dom inte har samma förgasare & en del av strypningen sitter i förgasaren.
(andra munstycken, trottelstopp & snorkeln i luftburken, något jag glömt?)

Som PutteLiten sa, 660:in säljs oxå som stryp.

:)

@ ypvs :lol :lol :lol Så sant så! :tummenupp
 
Jag var mer nöjd med min 625SM -02 än 660SMC -03. Jag hade dem tyvärr inte så länge men ändå så kändes 625 som mest hållbar. Nu har ju både -04 625/660 mer olja så det borde höja hållbarheten lite till.
 
det är ju bara kolla testet i bike den utklassar allt utom möjligen xr650, jag har själv en 625 och den är superkul, men du tänker fel man ska trimma de slöa aset inte strypa och döda den
 
olaking skrev:
hur ofta är Service intervallerna på den?
Enligt boken:Oljebyte 250mil Ventiljustering 500mil.Jag byter olja oftare,men det är väl upp till var och en....
 
Ärligt talat så har jag aldrig kört 250 mil innan ett oljebyte. Snarare 50-60 mil men utan filterbyte då. Undra vilken körstil de har beräknat till att man ska byta först vid 250 mil :confused: . Om du kör en helg på nån av de stora racingbanorna här i sverige, så sulle inte jag struntar i oljebytet bara för att den hade gått ca 40 på den helgen
 
olaking skrev:
Är KTM 620 nån helt annat modell eller är det nån yngre modell av 625?

620 är den motor som fanns fram till och med 2001 och som blev 625 året efter - ytterst små förändringar.
 
Asså Strypa och strypa?

625:an levereras ju som 25kW som ny och strypningen består av Luftburks lock, annan nål, annat huvudmunstycke och annat lågfartsmunstycke och igenkorkat avgasrör med hjälp av "mödomsnätet".

Strypt är hojen svår att få gå "rent" och jag upplevde den som svårstartad.
Förbrukningen är som sagt inget att tala om för det är ovidkommande.

Körde nämligen min hoj som 25kW dom första 80 milen... För inkörningens skull. :huvet

Brodde
 
kkkk

Brodde skrev:
Asså Strypa och strypa?

625:an levereras ju som 25kW som ny och strypningen består av Luftburks lock, annan nål, annat huvudmunstycke och annat lågfartsmunstycke och igenkorkat avgasrör med hjälp av "mödomsnätet".

Strypt är hojen svår att få gå "rent" och jag upplevde den som svårstartad.
Förbrukningen är som sagt inget att tala om för det är ovidkommande.

Körde nämligen min hoj som 25kW dom första 80 milen... För inkörningens skull. :huvet

Brodde


hur är hojen i övrigt!!...jag menar funkar den med strypning!!...eller är det så tråkigt så man spyr!!??jag måste ju ha strypning i 2 år tills jag blir 20...och får tungt kort....
 
den är tråkig så man spyr om man kör strypt...

plock av strypningen!! gjorde jag på både min xr600:a och 650..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top