Någon som har bänkat sin KTM 625, 640, 660?

Hur är det med blandningen? Att den helst ska vara linjär över hela registret antar jag men vilka värden är det man helst vill ha? Den ovan ligger ju runt 13 och andra jag har sett som har levererat mkt effekt verkar ha legat mellan 12 och 13,5. Är dessa siffror bra riktvärden att gå på?
 
Jag bänkade min 625:a -05:a hos Gruvan´s i Gävle idag. 53,9hk och 61,76Nm på slangen.
Det lustiga var att han inte behövde byta munstycken. Allt var perfekt, kunde inte bli bättre sa han. Då har jag kapat och rensat orginaldämparna enl Kurbens guide och öppnat luftburken mer med ett hål i sidan samt monterat ett DNA luftfilter.
Alla orginalgrejjer satt på hojen när jag fick den förutom att locket på luftburken var borttaget. Måste nästan varit ombestyckad av ägaren innan i Tyskland då det är en importhoj.
 

Bifogat

  • Bänkning625.JPG
    Bänkning625.JPG
    103.1 KB · Visningar: 63
  • DNA.JPG
    DNA.JPG
    92.7 KB · Visningar: 82
Hur är det med blandningen? Att den helst ska vara linjär över hela registret antar jag men vilka värden är det man helst vill ha? Den ovan ligger ju runt 13 och andra jag har sett som har levererat mkt effekt verkar ha legat mellan 12 och 13,5. Är dessa siffror bra riktvärden att gå på?

13 är ett bra riktvärde. När jag har bänkat, har jag justerat så att a/f ligger vid 13-strecket på lägre gaspådrag och högre upp så fetar det på mot 12. Det skadar inte, speciellt om man kör mycket när det är kallt ute.
 
Jag bänkade min 625:a -05:a hos Gruvan´s i Gävle idag. 53,9hk och 61,76Nm på slangen.
Det lustiga var att han inte behövde byta munstycken. Allt var perfekt, kunde inte bli bättre sa han. Då har jag kapat och rensat orginaldämparna enl Kurbens guide och öppnat luftburken mer med ett hål i sidan samt monterat ett DNA luftfilter.
Alla orginalgrejjer satt på hojen när jag fick den förutom att locket på luftburken var borttaget. Måste nästan varit ombestyckad av ägaren innan i Tyskland då det är en importhoj.

Har du en länk till Kurbens avgasrensnings-guide?

Mvh
 
Har du en länk till Kurbens avgasrensnings-guide?

Mvh

Här är länken: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132732&highlight=min+egen+modifiering

Jag köpte ett perforerat 2-tumsrör från Ferrita för 375kr och delade det från en tredjedel och bakåt för att få rätt dimension vid utblåset. Sen skar jag av flänsen från orginalinsatsen och svetsade på den på Ferritaröret så att den passade perfekt i framkant på ljuddamparen med.

Det jag tycker är lite roligt är jag jag fått lika siffror som någon med Akra till en spottstyver av kostnaden och att det dessutom inte ser skit ut som orginal oftast kan göra annars. Ljudet kan man definitiv inte klaga på heller :)

Det märks stor skillnad i vrid mest tycker jag. Innan rensade dämpare och satt i annat luftfilter behövde jag "komprimera framgaffeln" på 2:ans växel för att få upp den på slangen. Nu räcker det med gaspådrag :)
 
Här är länken: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132732&highlight=min+egen+modifiering

Jag köpte ett perforerat 2-tumsrör från Ferrita för 375kr och delade det från en tredjedel och bakåt för att få rätt dimension vid utblåset. Sen skar jag av flänsen från orginalinsatsen och svetsade på den på Ferritaröret så att den passade perfekt i framkant på ljuddamparen med.

Det jag tycker är lite roligt är jag jag fått lika siffror som någon med Akra till en spottstyver av kostnaden och att det dessutom inte ser skit ut som orginal oftast kan göra annars. Ljudet kan man definitiv inte klaga på heller :)

Det märks stor skillnad i vrid mest tycker jag. Innan rensade dämpare och satt i annat luftfilter behövde jag "komprimera framgaffeln" på 2:ans växel för att få upp den på slangen. Nu räcker det med gaspådrag :)

Du tog inga bilder på moddningen?

Ps har även Kurbens moddning sparad men om du hade några också?
 
Du tog inga bilder på moddningen?

Ps har även Kurbens moddning sparad men om du hade några också?

Tyvärr blev det lite impulsryck och jag tog med allt till jobbet där man har lite grejjer att jobba med. Stökade av det på 1,5h från kl 03:00-04:30 i slutet på ett nattskift så det blev liksom inte till att ta några kort då tyvärr.

Här är artikelnumret till det perforerade röret från Ferrita: R5081000P
Kan beställas på ngn Meca-butik/verkstad.
 
Jag bänkade min 625:a -05:a hos Gruvan´s i Gävle idag. 53,9hk och 61,76Nm på slangen.
Det lustiga var att han inte behövde byta munstycken. Allt var perfekt, kunde inte bli bättre sa han. Då har jag kapat och rensat orginaldämparna enl Kurbens guide och öppnat luftburken mer med ett hål i sidan samt monterat ett DNA luftfilter.
Alla orginalgrejjer satt på hojen när jag fick den förutom att locket på luftburken var borttaget. Måste nästan varit ombestyckad av ägaren innan i Tyskland då det är en importhoj.

Vart exakt hade du bänkat? Och vad kostade det?
 
Tyvärr blev det lite impulsryck och jag tog med allt till jobbet där man har lite grejjer att jobba med. Stökade av det på 1,5h från kl 03:00-04:30 i slutet på ett nattskift så det blev liksom inte till att ta några kort då tyvärr.

Här är artikelnumret till det perforerade röret från Ferrita: R5081000P
Kan beställas på ngn Meca-butik/verkstad.

Kanon!

Hur stort blev utblåset?

En sista fråga, behöll du mellanväggen eller bytte moddade du hela vägen?
 
Last edited:
Här är länken: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132732&highlight=min+egen+modifiering

Jag köpte ett perforerat 2-tumsrör från Ferrita för 375kr och delade det från en tredjedel och bakåt för att få rätt dimension vid utblåset. Sen skar jag av flänsen från orginalinsatsen och svetsade på den på Ferritaröret så att den passade perfekt i framkant på ljuddamparen med.

Det jag tycker är lite roligt är jag jag fått lika siffror som någon med Akra till en spottstyver av kostnaden och att det dessutom inte ser skit ut som orginal oftast kan göra annars. Ljudet kan man definitiv inte klaga på heller :)

Det märks stor skillnad i vrid mest tycker jag. Innan rensade dämpare och satt i annat luftfilter behövde jag "komprimera framgaffeln" på 2:ans växel för att få upp den på slangen. Nu räcker det med gaspådrag :)

Tack ska du ha, då verkar det som om man har lite att stå i. Svets kan bli ett litet problem bara. Men den extra effekten verkar helt klart göra det värt.
Ljudet bryr jag mig inte så mycket om då jag tycker det är bra att det går att busa i "tysthet" :)
 
Vart exakt hade du bänkat? Och vad kostade det?

Här bänkade jag: www.gruvan.com
De hade egentligen fast pris på 1500kr, men då de inte behövde ställa om något drog de av en 500:ing.
Riktigt schyssta snubbar att ha och göra med.

Kanon!

Hur stort blev utblåset?

En sista fråga, behöll du mellanväggen eller bytte moddade du hela vägen?

Det blev ca 38mm och jag rensade ur hela skiten när jag ändå höll på. Sen hade jag ju rör så det räckte så då vore det dumt att låta bli ;)
 
Last edited:

Det blev ca 38mm och jag rensade ur hela skiten när jag ändå höll på. Sen hade jag ju rör så det räckte så då vore det dumt att låta bli ;)


Aha då blir det ungefär så med mitt utblås också på Orig piporna. På de förra dämparna av märket Wings så körde jag med 32mm utblås då 50mm var ren idioti så ev blir 38mm en bra kombination! Ska passa in lite så får man sen hur mkt man ska kapa av röret då orig längden är för lång. Sen blir det bänkning igen!
 
Aha då blir det ungefär så med mitt utblås också på Orig piporna. På de förra dämparna av märket Wings så körde jag med 32mm utblås då 50mm var ren idioti så ev blir 38mm en bra kombination! Ska passa in lite så får man sen hur mkt man ska kapa av röret då orig längden är för lång. Sen blir det bänkning igen!
Hur kommer det sig att du inte behöll Wings'en? Missnöjd med nåt?
 
Jag blev ganska besviken när jag bänkade min.

Har inte resultat i huvudet men det var ca 51 på hjulet och 59 i motorn el. liknande. Jag kan kolla upp det. Jag har iofs fortfarande lika roligt på hojen men jag hade hoppats på mer.
Akra slipon. Bestyckning - 45/168.
 
Hur kommer det sig att du inte behöll Wings'en? Missnöjd med nåt?

Ska skaffa systemkamera, hittade origdämparna på Ebay så pass billigt så jag moddar dem istället!

Jag blev ganska besviken när jag bänkade min.

Har inte resultat i huvudet men det var ca 51 på hjulet och 59 i motorn el. liknande. Jag kan kolla upp det. Jag har iofs fortfarande lika roligt på hojen men jag hade hoppats på mer.
Akra slipon. Bestyckning - 45/168.

Varför provbänkar du inte på ett annat ställe?
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top