Någon som flyttat från Sthlm till Gbg?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är det ett gigantiskt nedköp alla kategorier eller finns det fördelar? Och i så fall vilka och varför?

Inser att en sån här tråd kan balla ur i pajkastning modell större men jag vore mkt tacksam för all någorlunda seriös feedback.

Har själv aldrig bott i Stockholm, men det som slår mig som den största skillnaden är att det är mycket mer stressat i sthlm. Folk småspringer fram på gatorna mer än vad man gör i götet. Lugnare tempo i gbg helt enkelt.
Mer "småstadskänsla" i gbg, centrum (innanför vallgraven) är inte så stort faktiskt.
Sen om detta är bra eller dåligt får du avgöra själv.

fazerfun skrev:
2658173 Är det ett gigantiskt nedköp alla kategorier eller finns det fördelar? Och i så fall vilka och varför?

Inser att en sån här tråd kan balla ur i pajkastning modell större men jag vore mkt tacksam för all någorlunda seriös feedback.

+ Nära till både Norge och Danmark
+ Kul folk
+ Nytt folk
+ Nära till vatten
+ Färskare fisk än i Sthlm.
+ Billigare än Sthlm

Annars vettefan. Har en polare som bor därnere och som vill tillbaka hem till Sthlm. Men vaddå? Några år kan man väl bo där?

Iofs regnar och blåser det ALLTID i Gbg. Inget för mig.
Dessutom har de spårvagnar som korsar gatorna hursomhelst. Totalt livsfarligt.

fazerfun skrev:
2658173 Är det ett gigantiskt nedköp alla kategorier eller finns det fördelar? Och i så fall vilka och varför?

Att flytta från Stockholm kan aldrig vara ett nerköp, oavsett destination.

varför ska du flytta om du inte har nån anledning till det??:va

om man gillar stan eller inte är väl ganska subjektivt, jag älskar Gbg och hatar sthlm men det behöver ju inte betyda att du tycker likadant.

sven666 skrev:
2658394 varför ska du flytta om du inte har nån anledning till det??:va

om man gillar stan eller inte är väl ganska subjektivt, jag älskar Gbg och hatar sthlm men det behöver ju inte betyda att du tycker likadant.

Klart det finns en anledning...varför skulle jag annars fråga?

Visst är det så. Jag var intresserad av att veta om någon här har gjort just den flytten och vad de upplevde som positivt resp. negativt.

Du verkar inte tillhöra den kategorin så varför svarar du överhuvudtaget på tråden? :confused:

ozto skrev:
2658346 jag tycker alltid att det luktar fisk i gbg

tack...mkt initierat :rolleyes:

Last edited:
Rent spontant så känns Sthlm som en mycket större stad, och det är mer liv, rörelse, stressade människor och högre priser på det mesta. Men så har man kungen och Göran och alla andra kändisar som strosar ikring. Göteborg känns mindre, det är ju fortfarande folk i rörelse och stress men det känns inte på samma sätt tycker jag. Sen är det bkändisar här. Fö så byter du bara en vedervärdig dialekt mot en annan. Du får närmre till kontinenten, Danmark och Norge, längre till Finland. Det är lite svårt att säga om du kommer sakna något då jag inte vet vad du värdesätter i din vardag, men det mesta som finns i hufvudstaden finns att finna i Götet likaså.

Hallå där!

Jag har gjort precis den flytten (men då var jag 6 år).

Min pappa bor i Sthlm och har gjrot det dom senaste 12 åren. Jag har därför varit mkt Sthlm men samtidigt bott i Gbg.

Jag tycker inte att man ska jämföra städerna så mkt. man får mer inse att sthlm är huvudstaden och gbg är en storstad med ca 600 000 invånare.

Är man trevlig själv så blri man trevligt bemött oavsett stad.

Här i Gbg finns en del fördommar mot Sthlm:are som dryga och överlägsna. Tror dock inte att det är nåt som inte går att ändra på. Finns ju fördommar mot skåningar och norrlänningar oxå men man kan inte dra alla över en kant.

Är du under 25 så åker du billigt och snabbt till Sthlm över en helg eller vecka. Är du över 25 så har du kanske ett lite bättre betalt jobb oc h kan resa hem iaf :)

Hur sen DU kommer att trivas HÄR är omöjligt att veta.

Flyttar du hit så hoppas jag se dig i Gbg-forumet :tummenupp

fazerfun skrev:

:huvet :huvet Åhh nej det minsta göteborg behöver är ännu en dryg stockholmare :D .

Maxxi skrev:
2658815 :huvet :huvet Åhh nej det minsta göteborg behöver är ännu en dryg stockholmare :D .

:D lugn, jag har inte lovat något ännu...och om jag flyttar ned så får vi väl ut och åka ihop så får du bilda dig en uppfattning...du kanske blir förvånad? :tummenupp

Mark skrev:
2658802 Hallå där!

Jag har gjort precis den flytten (men då var jag 6 år).

Min pappa bor i Sthlm och har gjrot det dom senaste 12 åren. Jag har därför varit mkt Sthlm men samtidigt bott i Gbg.

Jag tycker inte att man ska jämföra städerna så mkt. man får mer inse att sthlm är huvudstaden och gbg är en storstad med ca 600 000 invånare.

Är man trevlig själv så blri man trevligt bemött oavsett stad.

Här i Gbg finns en del fördommar mot Sthlm:are som dryga och överlägsna. Tror dock inte att det är nåt som inte går att ändra på. Finns ju fördommar mot skåningar och norrlänningar oxå men man kan inte dra alla över en kant.

Är du under 25 så åker du billigt och snabbt till Sthlm över en helg eller vecka. Är du över 25 så har du kanske ett lite bättre betalt jobb oc h kan resa hem iaf :)

Hur sen DU kommer att trivas HÄR är omöjligt att veta.

Flyttar du hit så hoppas jag se dig i Gbg-forumet :tummenupp

Tack för feedbacken.

Det där med fördomar/stockholmskomplex finns nog lite överallt...eftersom Gbg är tvåa i storlek så kanske det är mer tydligt där, vad vet jag. När jag var 20 tyckte jag det var rätt jobbigt (hade en tjej i Götet) men idag bryr jag mig inte...kan man inte hantera det tror jag man ska stanna i Stockholm.

Att det är en mindre stad gör inte mig så mycket. Däremot är det en nackdel att arbetsmarknaden är så pass mycket mindre, speciellt när det gäller tjänsteföretag. Prismässigt är det många som säger att Gbg ligger lägre men jag tycker det är rätt marginellt tex vad gäller villor, iaf när det gäller sk attraktiva områden. Dessutom är ju lönerna något lägre, precis som lönerna är lägre i Malmö i jämförelse med Göteborg.

Nåväl, vi får se vad familjerådet beslutar...det är en hel del grejor som måste klaffa. Men tur iaf att det finns SH.are även i Göteborg :tummenupp

fazerfun skrev:
2659903 :D lugn, jag har inte lovat något ännu...och om jag flyttar ned så får vi väl ut och åka ihop så får du bilda dig en uppfattning...du kanske blir förvånad? :tummenupp
Klart du är välkommen hit, jag är själv inflyttad så jag ska nog inte klaga :D

fazerfun skrev:

WTF :va
Ska du lämna oss nu Mackan?

Okej nu förstår jag, men du behöver inte flytta bara för att jag rastade dig upp till Gottröra. Det hjälper inte, det finns sjukt snabba killar i Götet också :hihi

Det finns sköna :tuttar där... men det gör det ju här oxo iof. Det ligger närmare till resten av europa :tummenupp

Kapten Blåskägg skrev:
2661046 WTF :va
Ska du lämna oss nu Mackan?

Okej nu förstår jag, men du behöver inte flytta bara för att jag rastade dig upp till Gottröra. Det hjälper inte, det finns sjukt snabba killar i Götet också :hihi

Fick frågan två gånger vid Donken i förrgår, fan va man är poppis plötsligt...:rolleyes: :) Svaret är nja, vi funderar på det men ingenting är bestämt...som att släppa styret i 15 knutar vid en refug, 9 av 10 tänker ju till innan :D

Och OM jag nu till äventyrs faktiskt skulle söka lyckan västerut så kan du, mein Rumpskägg, vara fullt förvissad om två saker:

1) Det kommer inte att ske INNAN jag rastat dig, dvs april/maj 2007, med bävernylon, 180 kusar och allt.

2) Jag kommer alltid att vara med dig..en liten röst som överröstar vindens brus och dina knackade lager: "gasa då, kärring, gasa"...:D :D :D

Gixxxer-Anders flyttade ju dit, kolla hur det slutade. Sålde hojen och övergav mig här i OT. :mad:

Markus skrev:
2661251 Gixxxer-Anders flyttade ju dit, kolla hur det slutade. Sålde hojen och övergav mig här i OT. :mad:

Aj fan...låter inget vidare...

Lämnade han dig Markus..???? :confused: du som är en sån mysig mainstreamkille...:rolleyes: :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg