Någon som bott i Australien?

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
God afton gott folk,

tänkte höra om någon här på SH har erfarenheter av att bo i Australien några månader :va Kommer nämligen att få möjligheten att bo och jobba "down under" efter studenten, så alla tips är välkomna :) Behöver man visum (och hur lång tid räcker det)? Vaccineringar? Gäller mitt MC-kort där? etcetera etcetera.

Tips på hemsidor med värdefull information mottags också gärna :tummenupp

Last edited:
jag va där i tre månader en gång, bodde på samma ställe i tre veckor och luffade runt resten.

behöver ju inte vara samma idag men, Visum JA, vaccin NEJ, körkort gäller med enkelt internationellt-tillägg.

har för mig att turistvisum gäller tre månader, det kan man möjligen få förlängt, annat visum är svårare att få, men har du ett seriöstjobb där så ska det hjälpa.

http://www.australienguiden.se/infor.php

Australiens ambassad i Sverige:

Australian Embassy in Sweden
Box 7003
S-103 86 Stockholm
Sweden

Besöksadress:
Sergels torg 12, 11th floor
Stockholm

Tel: +46-8-613 29 00
Fax: +46-8-613 29 82
Webbplats: http://www.sweden.embassy.gov.au

mini-knutten skrev:
2342233 God afton gott folk,

tänkte höra om någon här på SH har erfarenheter av att bo i Australien några månader :va Kommer nämligen att få möjligheten att bo och jobba "down under" efter studenten, så alla tips är välkomna :) Behöver man visum (och hur lång tid räcker det)? Vaccineringar? Gäller mitt MC-kort där? etcetera etcetera.

Låter ju underbart det där, får man fråga vad du kommer att jobba med, samt hur du fick jobbet?

Jag är själv i samma tankar nämligen.

Mvh, Martin.

Machmud skrev:
2342402 Låter ju underbart det där, får man fråga vad du kommer att jobba med, samt hur du fick jobbet?

Jag är själv i samma tankar nämligen.

Mvh, Martin.

min morsas kusin är gift med en gubbe som tydligen äger ett av de största byggbolagen där nere, vilket betyder att det finns gott om plats för lilla mig i deras herrgård samt att jag kan få något skitjobb inom bygge. :)

Perioden blir nog från juli 2008 till december samma år, blir en trevlig "semester" mellan studenten och lumpen :yoparty

Finns visst något working visa som gäller i 12 månader där man (efter i år) kan få jobba 6 månader för samma arbetsgivare. Verkar passa mig perfekt :banana

Tack för tipsen R2, fyll gärna på med lite egna erfarenheter av vistelsen!

mini-knutten skrev:
Gäller mitt MC-kort där?

Du maste fa det oversatt av en certifierad oversattare (som sedan maste godkannas av polisen och stamplas, men det fixar oversattaren). Oversattningen maste du sedan ha med dig nar du ar ute och kor. Funkar sa i Queensland iallafall. Antagligen likadant i ovriga stater.

Vilken stad ska du bo i?

det enklaste är att skaffa ett internationellt körkort (IKK) via Motormännen, betalar några hundra så löser dem det åt dig.
Du måste ha ditt körkort IKK samt pass med dig när du kör.

mini-knutten skrev:
2342233 God afton gott folk,

I stortsett hela min bekantskapskrets jobbar och bor eller har bott där jag kan ta redan på allt du vill veta. PMa konkreta frågor så fixar jag svar :)

Jäkla fascistland som förbjuder bra musik.
Men folket där jag har träffat har varit jättetrevliga, har själv släktingar där nere.

Finns som du säger ett 1års "working travel" visa.. grejen är väl bara att det är nått du bara kan söka en gång i livet, men detta verkar ju vara ett bra läge.

Övrigt kan jag bara tipsa om surfbräda, home brand och black and gold.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT