Någon som är duktig på att ställa timingen på tändningen?

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
H]Min tändning på min gamla cb500t från 1976 är ur spel.

Jag får inte min tändningslampa (indexlampa) att lysa i rätt placeringen på stratorn märkt LF.

Jag har ställt brytspetsar avståndet efter rätt mått 0,04mm.

bifogar bild på var min indexlampa tänds när jag snurrar motorn.
IMG_2579.jpg


Markeringarna på maskeringstejpen visar var lampan tänds i ytterlägena när jag justerar tändplattan.

Någon ide, har jag missat nått.
Motorn gick innan jag skulle kolla tändningen, dock ganska illa på tomgång och mest på 1 cylinder, men det har nog med ventilspelet att göra.
 
Last edited:
Hur är konditionen påmbrytare och konding. Inte bara kontaktytan på brytareb utan även anliggningsklacken och axeln speciellt isolatorn där. Samt att tändningen justeras väl inte på tomgång?
 
Hur är konditionen påmbrytare och konding. Inte bara kontaktytan på brytareb utan även anliggningsklacken och axeln speciellt isolatorn där. Samt att tändningen justeras väl inte på tomgång?


Bägge brytarna är flång nya så de är bra. Tändningen ställer jag statiskt utan att motorn är igång. Jag har nu fått tändningsintervallerna att tända vid rätt markering LT men min indexlampamsläcks inte förren ett helt varv på rotorn?

Jag kopplade vem in en till lampa så jag har en indexlampa på varje brytarm, i vissa lägen lyser sammtidigt kort bit på rotorn. Känns skumt om det ska vara så. Jag antar att justering av avståndet på brytspetsgapet spelar mkt stor roll och känsligt för fel.
 
Normalt så är brytaren sluten. Gnistan kommer när kontakten bryts. Så avståndet är viktigt.
Hur har du kopplat lampan?
 
Normalt så är brytaren sluten. Gnistan kommer när kontakten bryts. Så avståndet är viktigt.
Hur har du kopplat lampan?

Filmade igår hur timingen nu är satt, på knagglig engelska för ett utländskt forum skull.
Som ni ser så tänds lamporna i rätt fas, vänster i linje med LF märke på stratorn och höger linje med F.
Men lamporna släcks lite hejkombacon och lyser samtidigt i vissa perioder.

Lamporna är kopplade till plus brytarspetsarna och minus jord på cylindern.

Ska de aldrig lysa samtidigt?
Ska den ena släckas när den andre tänds?

https://www.youtube.com/watch?v=11RbH8i-xpw
 
Jag kan inte se filmen men...

Roterar du motorn i normal riktning hela tiden? Backa aldrig eftersom du har spel på vägen från vevaxel till brytarkam (för visst sitter väl brytarna i kamaxelns förlängning på den där?).
Är centrifugalregulatorn smord och lättrörlig? Fjädrarna OK?
Fjädrar brytarna tillbaka som de ska så de följer kurvan på brytarnocken?

Å andra sidan: Om tändtidpunkten är korrekt för båda brytarna är uppgiften i huvudsak löst.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top