Någon med Husaberg 650-02 som kan svara på ett par frågor??

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Som rubriken lyder. Jag skulle behöva svar på ett par frågor.

Koppling:
Hur nära handtaget har ni dragläget? Min drar oroväckande nära gummit. Jag har luftat kopplingen men det verkar inte hjälpa.

Växellåda:
Har ni problem med att växla ner genom registret, samt att få i friläget när motorn är igång? Jag har stora problem med detta. Speciellt nerväxlingen ställer till det rejält vid rödljus och liknande. Lite jobbigt med proceduren kärringstopp>växla ner>kicka>iväg igen, varje gång man stannar.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
En fråga kan jag svara på.
Friläget är svårt att få i på alla 650, när motorn är igång. Vet inte om dom gjort så för att man inte ska få i den av misstag.

Rulla lite framåt, när du ska lägga i friläget så går det lättare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Häll i slick 50 i motoroljan så får du i friläge 50% lättare och all växling blir lättare.
Jag hade samma bekymmer på min Husa 650 men med slick 50 så vart den otrolig mycket bättre

Funkar även med triborns numera payback som dom heter motorförstärkare men den kräver några mils körande innan det märks. Slick 50 ger full effekt bara efter någon mil.

Kör in behandlingen lungt bara och växla fliteigt hela tiden så det sprids på alla växlar.
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Eller gör på rätt sätt. Fixa kopplingen. Friläget är inte svårt att få i på någon Husaberg om allt är sjysst. Vanligt fel är att stålskivorna går varma på grund av felaktigt handhavande. Och blir krokiga. Då blir det detta fenomen att friläget är svårt att hitta.
 

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Eller gör på rätt sätt. Fixa kopplingen. Friläget är inte svårt att få i på någon Husaberg om allt är sjysst. Vanligt fel är att stålskivorna går varma på grund av felaktigt handhavande. Och blir krokiga. Då blir det detta fenomen att friläget är svårt att hitta.

En gång till fast lite mer ingående så skulle jag bli glad. :)
Vad menar du med felaktigt handhavande? Om jag åtgärdar detta så vill jag ju inte åka på samma nit igen.

Olika oljeprodukter i all ära, men jag misstänker att det är något mekaniskt som är problemet. Kopplingen har varit skum ända sen jag köpte hojjen. (har kört 7-8 mil sen dess)
För det första var det luft i hydrauliken så den frikopplade inte som den skulle. Men det hade f.d ägaren inte observerat. Nu när det är åtgärdat så har jag fortfarande problemen jag skrev om ovan. Jag får känslan av att den ligger och driver lite hela tiden. Om man varvar upp rejält så går det att växla ner och även få i friläget, men att växla upp är aldrig några problem.

Men om diskarna har blivit skeva så måste man byta lamellerna också va? Eller det är väl lika bra när skiten ändå är nedskruvad.
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
En gång till fast lite mer ingående så skulle jag bli glad. :)
Vad menar du med felaktigt handhavande? Om jag åtgärdar detta så vill jag ju inte åka på samma nit igen.

Olika oljeprodukter i all ära, men jag misstänker att det är något mekaniskt som är problemet. Kopplingen har varit skum ända sen jag köpte hojjen. (har kört 7-8 mil sen dess)
För det första var det luft i hydrauliken så den frikopplade inte som den skulle. Men det hade f.d ägaren inte observerat. Nu när det är åtgärdat så har jag fortfarande problemen jag skrev om ovan. Jag får känslan av att den ligger och driver lite hela tiden. Om man varvar upp rejält så går det att växla ner och även få i friläget, men att växla upp är aldrig några problem.

Men om diskarna har blivit skeva så måste man byta lamellerna också va? Eller det är väl lika bra när skiten ändå är nedskruvad.

Med felaktigt handhavande menar jag att göra kopplingen för varm. Man kan se om den är lite blåaktig att den har gått varm. Stå still med växel i och vänta på grönt ljus är onödigt, bättre att lägga i växel när det blir grönt. Och träna starter eller koppla upp hojjen på bakhjulet utvecklar oxå värme. Det är värme som gör diskarna skeva. Sen vart gränsen går när det blir för varmt vet jag inte riktigt. Jag har aldrig kommit dit.

Om du är säker på att all luft är borta, så är jag säker på att kopplingen blir bra ifall du byter diskarna. Tror dock inte att dom går att köpa löst. Men beggat kanske finns att köpa. Byta allt löser dina problem iaf.
 
Last edited:

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Med felaktigt handhavande menar jag att göra kopplingen för varm. Man kan se om den är lite blåaktig att den har gått varm. Stå still med växel i och vänta på grönt ljus är onödigt, bättre att lägga i växel när det blir grönt. Och träna starter eller koppla upp hojjen på bakhjulet utvecklar oxå värme. Det är värme som gör diskarna skeva. Sen vart gränsen går när det blir för varmt vet jag inte riktigt. Jag har aldrig kommit dit.

Om du är säker på att all luft är borta, så är jag säker på att kopplingen blir bra ifall du byter diskarna. Tror dock inte att dom går att köpa löst. Men beggat kanske finns att köpa. Byta allt löser dina problem iaf.

Okej. Jag är ganska säker på att luften är borta. Jag fick ett tips från en på fastbike att det räcker att smårycka lite i kopplingshandtaget så brukar den lufta sig självt. Det gjorde den inte, så jag fick göra som man ska och trycka upp oljan bakvägen nerifrån nippeln. Då kom den en massa bubblor och sen kändes kopplingen helt annorlunda.
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Okej. Jag är ganska säker på att luften är borta. Jag fick ett tips från en på fastbike att det räcker att smårycka lite i kopplingshandtaget så brukar den lufta sig självt. Det gjorde den inte, så jag fick göra som man ska och trycka upp oljan bakvägen nerifrån nippeln. Då kom den en massa bubblor och sen kändes kopplingen helt annorlunda.

Ja, då borde luften vara borta. Kan inte tänka mig annat. Sök problemet nere i kopplingskorgen. Kolla diskarna, jag lovar. Dom e blåa o krokiga.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Med felaktigt handhavande menar jag att göra kopplingen för varm. Man kan se om den är lite blåaktig att den har gått varm. Stå still med växel i och vänta på grönt ljus är onödigt, bättre att lägga i växel när det blir grönt. Och träna starter eller koppla upp hojjen på bakhjulet utvecklar oxå värme. Det är värme som gör diskarna skeva. Sen vart gränsen går när det blir för varmt vet jag inte riktigt. Jag har aldrig kommit dit.

Om du är säker på att all luft är borta, så är jag säker på att kopplingen blir bra ifall du byter diskarna. Tror dock inte att dom går att köpa löst. Men beggat kanske finns att köpa. Byta allt löser dina problem iaf.

3-4 provstarter på Eskilstuna räckte för att grilla min koppling på Hondan...Börjar bli dyrt det där med att träna starter!

Jag har ingen direkt känsla i foten, så kan ju även vara fallet för dig?

Jag brukar alltså lägga i friläget med handen emellanåt. Det ser lite efterblivet ut, men jag är ju å andra sidan efterbliven så vad gör det? :tungan
 

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
3-4 provstarter på Eskilstuna räckte för att grilla min koppling på Hondan...Börjar bli dyrt det där med att träna starter!

Jag har ingen direkt känsla i foten, så kan ju även vara fallet för dig?

Jag brukar alltså lägga i friläget med handen emellanåt. Det ser lite efterblivet ut, men jag är ju å andra sidan efterbliven så vad gör det? :tungan

Nä jag har inte heller nån vidare känsel i foten. Speciellt inte med crosspjäxorna på. :p
Det kanske kan funka tills jag får ställt in hojjen för säsongen.


Sen när jag fått ordning på det så ska jag ha igång på elstarten också. Men det verkar ju vara en hel vetenskap. Jag har satt dit en större startmotor och ett rejälare batteri, men nu slirar frihjulskopplingen inne i motorn. Tror att nästa steg lutar åt decomp-kläppen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
3-4 provstarter på Eskilstuna räckte för att grilla min koppling på Hondan...Börjar bli dyrt det där med att träna starter!

Slår sig skivorna eller glasar sig friktionsmaterialet?

Vill minnas att jag spanat i en raceCRF där man borrat hål i korgen för att förbättra smörjningen och därmed kylningen av lamellerna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Alla sprillans nya som beg husabergare runt 01-04 har varit hopplösa att lägga i friläge på så jag tror inte du brännt några skivor. Men brända skivor gör ju saken betydligt värre. Du borde känna av slagena skivor i ryckande start vid försiktig släppning av koppling. Kopplingen har också tagit i sista sekunden innan islag hantag på alla husor jag kört kring dom årgångarna.

Bästa oljan för bästa kopplingfunk jag provat är faktist Biltemas gamla helsyntet 15-40 oljan . Mycket möjligt att biltemas nyare 10-40 är lika bra.
Vissa oljer är hopplösa för få fin funkton på kopplingen. Biltemas olja är faktist bäst i test av många elitförare när det gäller koppling i RR åka. Ur slitageskydd ser den mycket bra ut också. Men som sagt det var den gamla 15-40 som utgått! Hur bra den nya är vet ej.

Men som sagt slick 50 gör mest för att få lättväxlad låda och få i friläget.
 
Last edited:

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Alla sprillans nya som beg husabergare runt 01-04 har varit hopplösa att lägga i friläge på så jag tror inte du brännt några skivor. Men brända skivor gör ju saken betydligt värre. Du borde känna av slagena skivor i ryckande start vid försiktig släppning av koppling. Kopplingen har också tagit i sista sekunden innan islag hantag på alla husor jag kört kring dom årgångarna.

Bästa oljan för bästa kopplingfunk jag provat är faktist Biltemas gamla helsyntet 15-40 oljan . Mycket möjligt att biltemas nyare 10-40 är lika bra.
Vissa oljer är hopplösa för få fin funkton på kopplingen. Biltemas olja är faktist bäst i test av många elitförare när det gäller koppling i RR åka. Ur slitageskydd ser den mycket bra ut också. Men som sagt det var den gamla 15-40 som utgått! Hur bra den nya är vet ej.

Men som sagt slick 50 gör mest för att få lättväxlad låda och få i friläget.
Inte alla sprillans nya va?? :va Brosan va produktionschef på Husaberg när det låg i Laxå. Hängde själv där rätt så ofta. Det gjordes 6000 hojar om året då. Och alla provkördes innan leverans. Ganska angenämt uppdrag. Så när dom va nya vet jag att bland annat friläge gick lätt att få i.

Jag tror fortfarande att det hjälper Osis med en ny koppling i hans hoj med hänvisning till vad han har skrivit tidigare. Bättre att angripa felet direkt istället för att gå runt det med div tillsatser.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Har märkt av samma fenomen med å få i friläge vid stillastående, räcker me å rulla i gångfart eller under de för å peta i de... Har dock haft mer bekymmer vid slangning å uppväxling... har hänt att ja petat 4 ggr innan nästa pinne gått i, me koppling kan tilläggas... Spisen har gått runt 140h nu men problemet märktes tidigare, dock inte från köp... Har inte prövat häftiga starter å kopplar inte upp hojen... Inga ryck om ja smyger iväg... Kan de va dassiga shims eller gafflar i min låda som bråkar me mej?
 

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Ang. min koppling så märkte en sak härom dagen. Jag laddade järnet uppför en lång backe med bröstkorgen hängande över styret. Då kände jag att lamellerna släppte något på 4e eller 5e växel. Så nu är kopplingsbytet definitivt spikat.

En liten teori bara. Det kan inte va så att motorstyrkan är lite för vass för kopplingen på dessa maskiner, eftersom att de flesta verkar drabbas. Tänkte att lamellerna inte riktigt orkar hålla ihop om man, som jag gjorde drar så hårt maskinen orkar på 4-5-6 växel. Det måste ju bli enorma påfrestningar över kopplingen.
Tycker bara det känns lite otroligt att alla dessa problem med värme i kopplingen (om det nu är problemet) beror på ett felaktigt användande.
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Ang. min koppling så märkte en sak härom dagen. Jag laddade järnet uppför en lång backe med bröstkorgen hängande över styret. Då kände jag att lamellerna släppte något på 4e eller 5e växel. Så nu är kopplingsbytet definitivt spikat.

En liten teori bara. Det kan inte va så att motorstyrkan är lite för vass för kopplingen på dessa maskiner, eftersom att de flesta verkar drabbas. Tänkte att lamellerna inte riktigt orkar hålla ihop om man, som jag gjorde drar så hårt maskinen orkar på 4-5-6 växel. Det måste ju bli enorma påfrestningar över kopplingen.
Tycker bara det känns lite otroligt att alla dessa problem med värme i kopplingen (om det nu är problemet) beror på ett felaktigt användande.

Visst kan det vara så. Men kopplingen ska orka så länge allt är ok. Den orkar i orginalutförande med en maximalt trimmad 80hk husa. :)

En del förare kan ha en körstil som inte passar för en Husabergkoppling. Då kan det ju bli problem att bli av med värmen inne i kopplingen. På grund av tex underdimension i kombination med en inte helt optimal körteknik.

Värmen uppstår ju först när den inbördes hastigheten mellan stålskivor och lameller inte längre är lika. Och en stor motor producerar ju mer effekt. Effekt kan ju anta olika former, i tex värme eller arbete. Hur som... Får du inte ut effekten som motorn producerar på bakhjulet i form av arbete så hamnar den effekten någon annan stans, tex i form av friktionsvärme i lammellpaketet.

Whatever, prova du att byt så är nog dina problem lösta. :tummenupp
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top