Någon med erfarenhet av Manpower ?

[KoRn]

www.mc-kompaniet.se
Gick med
6 Jan 2004
Hoj
Ingen & alla...
Jag har fått erbjudande om anställning av Manpower.
Vet inget om hur det fungerar förutom att det är ett bemanningsföretag.

Är det någon som har erfarenhet av Manpower ?
Behöver lite tips och råd....

Allt jag vet är att Nisse jobbar där och han trivs, fick ju vara i tv och masssa... :hihi

Hallå, fd Nisse här :hej
Fördel: man får in foten lite här o där...
Nackdelar: du kan bli väckt typ 23.14 av en pc som vill att du ska infinna dig på ett företag kl. 06.00 dagen efter. Ibland hamnade jag på andra sidan stan, med en restid på 3h per dag... Garantilönen var bara 50% när jag knega där..

Aja, lycka till, och hoppas att ngn rekryterar dig fort :tummenupp

Idioter enligt mig, har usla erfarenheter av dem. T.ex så fick en polare kicken av dom pga att han åkte dit för fortkörning. För då fanns han i straffregistret ansåg dom....

Jobbade för Proffice i ett par år som är samma typ av företag. Min erfarenhet var att fördelen var att man fick prova på många olika arbetsplatser men att nackdelen var lägre lön. Deras rekryteringsdel kan dock vara bra. Via Proffice kunde man få rejält bra jobb via den avdelningen.

Gillar du att testa på lite all möjligt och inte har något emot en något lägre lön så testa det ett tag!

Lycka till!! :tummenupp

Jag jobbade för Elan IT (fd Manpower IT) och var rätt nöjd med situationen. Gillar man att byta jobb var 6e/12e månad så funkar det... omväxling förnöjer.
Fördelen med ett bemanningsföretag är att du slipper göra den stora säljbiten av dig själv. Dom slussar ut dig på ett företag och företaget, efter en intervju väljer att ta dig eller att ta nästa person.

Glöm för all del bara inte att fylla i din tidrapport i tid...

Katie skrev:
Jobbade för Proffice i ett par år som är samma typ av företag. Min erfarenhet var att fördelen var att man fick prova på många olika arbetsplatser men att nackdelen var lägre lön. Deras rekryteringsdel kan dock vara bra. Via Proffice kunde man få rejält bra jobb via den avdelningen.

Gillar du att testa på lite all möjligt och inte har något emot en något lägre lön så testa det ett tag!

Lycka till!! :tummenupp

helt rätt :)
testa ett tag, vad har du att förlora?, i värsta fall kan du ju säga upp dig...

Var anställd på Techpower (Manpower för ingenjörer) och jag kan inte klaga! Fick t.o.m. högre lön än jag begärde.

Lycka till!

Jag har ganska dåliga erfarenheter av manpower men det kan ju varit att de inom mitt område på Manpower GBG var de som felade o inte manpower i stort. De flesta Manpower-folk på samma arbetsplats var extremt missnöjda med Manpower.

Det som störde mig mest var deras dubbelmoral. Vid nyanställning o de enstaka besök på arbetsplatsen (jag jobbade åt samma företag i ett år) så var de hur glada som helst men så fort nån fick minsta lilla problem så blev det ett otroligt slingrande o man fick aldrig nåt egentligt svar på det man ville veta/behövde hjälp med. En kille fick t.ex. hembesök andra gången han var sjuk för att se ifall han fuskade med sjukfrånvaron. Andra (och jag) upplevde att de blev misstrodda i varje kontakt med Manpower. Öht verkade deras policy vara att förneka allt in i det sista och aldrig svara skriftligt.

De bytte också till ett sämre löneavtal under tiden jag jobbade där en del av lönen ersattes av ett "bonussystem" som visserligen gav ungefär lika mkt eller lite mer än den gamla lönen men som istället innebar en sämre pensionsgrundande inkomst och även sämre OB/övertidsersättning.

Men den kan ju varit jag som haft enskilt dåliga upplevelser som sagt.

sven666 skrev:
helt rätt :)
testa ett tag, vad har du att förlora?, i värsta fall kan du ju säga upp dig...

Ja, det jag har att förlora är ju en hyfsad anställning på Volvo Cars med hygglig lön.
Säga upp mig är ju det jag gör nu i så fall....

Man har tydligen en lönegaranti på 85% nu och få ska behöva vara hemma utan jobb.

Hur blir man motagen på de arbetsplatser man besöker?
Blir det typ "Ge skitjobbet till Nisse han är ju ändå inlånad..."

[KoRn] skrev:
Ja, det jag har att förlora är ju en hyfsad anställning på Volvo Cars med hygglig lön.

Man har tydligen en lönegaranti på 85% nu och få ska behöva vara hemma utan jobb.

Jag blev alltid vänligt mottagen och jobbade med andra på företagen med liknande uppgifter......

Trivs du inte med ditt nuvarande jobb, så är det värt att testa! :tummenupp

Katie skrev:
Jag blev alltid vänligt mottagen och jobbade med andra på företagen med liknande uppgifter......

Trivs du inte med ditt nuvarande jobb, så är det värt att testa! :tummenupp

Det är inte det att jag inte trivs, jag saknar utmaningen efter 14år på firman.
Jag letar också efter en mening med det jag gör i arbetslivet.
Profitkåta företag är inte riktigt min grej...

Ahhh... Jag är lite kluven....

Jag är anställd av Manpower, och här i Uppsala funkar det jättebra. Vårat kontor har bra personal och vi är väl en 60 anställda. Jag tror att det kan vara värre att vara anställd av ett storstads kontor (Nu är väl inte Uppsala en liten stad, men trots det är den inte lika stor som sthlm och gtbg).De är lite hårdare med sjukfrånvaron m.m. Är väl mer folk att hålla ordning på.

Vi har bra kontakt med våra PA:n på vårat kontor. Och när jag inte trivdes på ett av företagen jag var på så var de förstående och plockade bort mig därifrån med omedelbar verkan. Jag har månadslön och den var faktiskt bättre än de sekreterarna som jag jobbat ihop med sista halvåret. Och de bästa är väl att om jag inte har något uppdrag så går jag hemma med full lön... ;)

14 år på samma jobb är en lååång tid....måste verkligen gratulera dig. De är inte många som orkar vara så länge på samma ställe nu för tiden.

Last edited:
[KoRn] skrev:
Det är inte det att jag inte trivs, jag saknar utmaningen efter 14år på firman.
Jag letar också efter en mening med det jag gör i arbetslivet.
Profitkåta företag är inte riktigt min grej...

Ahhh... Jag är lite kluven....

Alltid svårt sånt här, men försök lista ut vad du skulle få ut mest av och helst vilja jobba med och satsa på det! :tummenupp

Jag ska skola om mig helt och bli hojmekaniker som det ser ut nu! Känns kanon!!

Katie skrev:
Alltid svårt sånt här, men försök lista ut vad du skulle få ut mest av och helst vilja jobba med och satsa på det! :tummenupp

Jag ska skola om mig helt och bli hojmekaniker som det ser ut nu! Känns kanon!!

Hojmeckskola .... hygglo !!
Den skulle finnas när man valde för 100år sedan.

Jag ska på intervju på fredag, vi får väl se vad de vill ha mig till.

[KoRn] skrev:

hmm skulle väl inte bytt bort en fast anställning iof..

gå hemma är väldigt sällan man får göra.. ofta finns det nåt skitjobb som måste göras..

och yeah.. på vissa ställen är det så, "ge skitjobben till nisse" typ.. trist..

Lotta skrev:
14 år på samma jobb är en lååång tid....måste verkligen gratulera dig. De är inte många som orkar vara så länge på samma ställe nu för tiden.

Det handlar inte om att orka, utan om att ha en för trygg tillvaro.
Lönen är något över medel, och ingen har fått sparken sedan Napoleon gick i shorts.

sven666 skrev:
hmm skulle väl inte bytt bort en fast anställning iof..

gå hemma är väldigt sällan man får göra.. ofta finns det nåt skitjobb som måste göras..

och yeah.. på vissa ställen är det så, "ge skitjobben till nisse" typ.. trist..

Gissar att du jobbar på MP... och är trött på det med ?

Att tänka på:

Som anställd hos bemaningsföretag har du visstidsanställning i 6mån, under den tiden gäller 2 veckors uppsägningstid. Efter 6mån blir man fastanställd och har 1mån uppsägningstid. I avtal står att man kan ha upp till 12mån visstidsanställning men bara om lokala facket godkänner det, vilket dom har en policy att inte göra.

Alltså, att ta en anställning hos bemaningsföretag för en kortare tid kan bli rätt knepigt om man sedan vill därifrån. Säger du upp dig så får du karenstid innan du får börja stämpla. Enda sättet att komma därifrån blir i stort sätt att hitta ett annat jobb.

En annan MYCKET viktig sak är att, om du jobbar tex för bemaningsföretag X för ett tidsbegränsat uppdrag, och sedan avslutar anställningen så kan du inte ta en ny anställning av företag X igen inom 6mån. Om du gör det så blir du av med a-kassa. :död

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph