Någon med erfarenhet av Biltemas mc-gelbatterier?

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Kört på ett sedan 2008 i stånkan(satt i vid köpet) fungerar hur bra som helst. Har underhållsladdat det varanna månad på vintern och är inne på minst femte säsongen med det så.....
 
Kör med Biltemas gelbatteri i min Z750 och det är inga problem överhuvudtaget. Det är väl vid riktiga kallstarter ett batteri får bekänna färg ordentligt men iom att det sitter i en mc så är det väl 95% av batterierna som har en ganska bra tillvaro.
 
Jag har inte haft några problem med dem när jag väl köpt ett nytt
Första Biltema-batteriet i Hayabusan hade jag i 4-5 säsonger utan underhållsladning på vinter.
Köpte nytt Biltemabatteri förra året men fick troligen ett begagnat, för polskruvarna fattades och batteriet gick inte att ladda upp ordentligt. Men gick tillbaka till butik och fick byta.

Risken för detta finns ju, eftersom de INTE är plomberade i butik.
Det är det enda minus jag ger dem
 
Last edited:
Jag har Biltemabatteri i min XR650L sedan 2008 12v 6ah och den startar hela vintrarna fast den står ute, den kan stå i 20- grader i en vecka och inga problem över huvudtaget att starta den. Jag var ner till garaget och prova startade upp den i går för olje byte den startade fast choken inte gick att röra fick nöta ett bra tag innan den small igång. Jag har inte åkt något i vinter på grund av axel operation därför har den stått parkerad i garaget med Bummsen.
 
Köpte ett till min Sprint häromåret. Det var katastrof! BT-batteriet (Gel) klarade fulladdat av att starta hojen ett par tre gånger med några mils intervall. Sen säckade det ihop, misstänker att det inte klarade av att leverera startström tillräckligt. Köpte ett Yuasa-batteri och det funkade som det var avsett.
 
Kastade i ett Feltema batteri i en fd cykel, Cagiva Elefant 750. Fungerade bra till en början. Sedan började elfel uppenbara sig. Begrep inget. Ibland fungerade allt som det skulle, ibland gick inget. Fick ett tips om batteriet - bytte och allt fungerade igen. Hade kanske otur men har ofta otur med Feltema. Så jag köper inte en grej till därifrån. Allt jag köpt där har varit skit; cyklar,batteri, bilkapell, trunkar, lysrörslampor, hjulbultar, läderfett, regnhandskar name it.
 
Jag köpte ett biltema gelbatteri till min ktm förra säsongen då det gamla tog slut. Lokala handlaren skulle ha 2000:- (!!!!!) för ett batteri och hans säljargument var att ett biltemabatteri håller 1 säsong. Vägrade pröjsa så mycket utan åkte till biltema och plockade ut ett batteri för 299:- och det har hittills funkat klockrent. Hojen har stått i kallgarage hela vintern utan laddning och det var inga problem att starta upp den i lördags. Om det nu är som säljaren i hojbutiken säger så ska alltså hans svindyra batteri hålla 7 gånger längre för att det ska vara värt pengarna men det har jag svårt att tro. Hans argument var dessutom att hans dyra batteri i alla fall håller 4 säsonger.... Köp biltema! :tummenupp
 
Använt biltema gel bat i mc, quad, åklippar och även vid bilracing bygge o dom funkar kanon.
Skulle alldrig få för mig o köpa annat då biltemas håller fin fint :):banana
 
Ett bra alternativ är att köpa Yuasa på ebay.de.

Köpte nyligen nya batterier till min och fruns hojar, 2 batterier för 126 EUR inkl frakt. Svensk internethandlare ville ha ganska exakt 3000 SEK. Levererades till mitt jobb på 2,5 dygn.



/Stefan
 
Det är väl egentligen bara att jämföra siffrorna på batterierna.
12V 8Ah är bara en del av sanningen!
Jag vet att tidigare så var det så att biltemas batterier hade lägre CCA (Cold Crank Amps) än många premiumbatterier.
Det innebar att om man hade dom i en bil med stor motor som skulle startas i kallt väder så räckte dom inte till ibland.
Har dom samma CCA så är det bara att köra. Då ska det funka. Är det fel på batteriet får man ju byta ut det.
Har det lägre CCA och du har en stor twin som kräver mycket av batteriet så kan det vara en chansning om batteriet räcker till men då är det mer en fråga om batteriets kapacitet än om märket som är skrivet på.

Det är klart att man i många fall får ett bättre batteri om man köper ett premium för 1400 än om man köper på biltema för 300. Men frågan är om det är 5 gånger så bra. Och framför allt. Om batteriet för 300 är tillräckligt bra så är det ju onödigt att köpa något värre. Det är ju mer en fråga om vilka krav du har.
 
Köpte nytt Biltemabatteri förra året men fick troligen ett begagnat, för polskruvarna fattades och batteriet gick inte att ladda upp ordentligt. Men gick tillbaka till butik och fick byta.

Ursäkta om jag är trög, men hur skulle det ha gått till för att du skulle ha fått ett beggat batteri?
 
Ursäkta om jag är trög, men hur skulle det ha gått till för att du skulle ha fått ett beggat batteri?
Oplomberat, saknades skruvar, smått repigt, dåligt skick
Inte helt omöjligt för någon som tex har klantat sig/förstört batteriet på något sätt, att packa ner det
igen och mygla till sig ett nytt...Vad vet jag? Eller så var det ett rent måndags-ex.
 
Oplomberat, saknades skruvar, smått repigt, dåligt skick
Inte helt omöjligt för någon som tex har klantat sig/förstört batteriet på något sätt, att packa ner det
igen och mygla till sig ett nytt...Vad vet jag? Eller så var det ett rent måndags-ex.

Kan ju bara någon som har bytt det igen efter att ha sabbat det och sen har någon snål butiskchef lagt ut det i hyllan igen:)
 
Oplomberat, saknades skruvar, smått repigt, dåligt skick
Inte helt omöjligt för någon som tex har klantat sig/förstört batteriet på något sätt, att packa ner det
igen och mygla till sig ett nytt...Vad vet jag? Eller så var det ett rent måndags-ex.

Ja det är klart, så kan det ha gått till. Jag tänkte liksom helt bakvänt...
 
Jag köpte Yuasa batteri till min mille från http://www.mdsbattery.co.uk/ för någon hundring mer än biltemas batteri. Kan tillägga att det satt ett nästan nytt B-tema batteri i innan som orkade dra motorn 2-3 varv max!

Lite återkoppling. Köpte batteri från mds. Kostade inkl frakt ca 600 kr. (Exakt likadant kostar 1800 kr på Bike Trollhättan) Mc startar perfekt nu. Inga problem att lämna tillbaka det dåliga batteriet på Biltema.
 
Jag köpte ett gelbattei (80831) och i instruktionen man får med står det att:
-Spänningen skall vara mellan 12.6 och 13.15V
-Batteriet skall laddas om det är under 12.6V
-Batteriet är välladdat om det visar 13.1-13.15V 1h efter laddning.

Efter ett par dygns laddning med min CTEK ligger spänningen på 12.65V (12.67 direkt efter laddning).
Har inte värdens bästa multimeter, men den brukar visa hyfsat rätt.

Skall jag gå tillbaks med batteriet eller köra på? Någon som har liknande erfarenheter?
 
Biltema är lite lotto! Hade ett som jag fick byta efter 1,5 år på min twin. Det utbytta höll resterande 3 åren jag hade hojen. Tror kvaliteten är lite varierande på dem och att de mekaniskt spricker innuti lättare än andra dyrare batterier. Blyet eller den oxiderade metallen sitter på en bärare som får mekansik belastning vid i/urladdning. Håller man jämn laddning o temp så funkar nog ett BT battrie lika bra.
 
Kanske får du med en "Flott" Dekal också!

Köper du ett batteri på Biltema för 299 spänn så får du ett ba
tteri för 300 spänn, varken mer eller mindre. Utifrån kostnaden kan det vara ett bra köp men förvänta dig inte att det är lika bra som ett batteri för 1400 spänn. Däremot kan det för dina behov vara tillräckligt bra.
Många som handlar billigare på Biltema blir förvånade och upprörda när de grejorna inte håller lika länge som de dyrare märkes-prylarna.

Nu är ju verkligheten sån att Biltema tillverkar inga batterier, dom tillverkr ingenting alls själva, de dom gör är att köpa in tex. batterier i såna stora kvantiteter att dom får dessa "Brandade" med sitteget "Varumärke" på produkt eller förpackning.
Det ni betalar mer för "Fina Märket" används till stor del för Reklam/Marknadsföring, precis på samma sätt som med övriga produkter som tex. Oljorna.

När det gäller batterier så är "underhållet" A och O, sköt om ditt batteri och det håller många år, mitt senaste Biltemabatteri ersatte ett "orginalbatteri" i en Honda 2000 efter 4år. Det har inte suttit i hojen de senaste 3åren, men fungerar helt felfritt, det tack vare rätt underhåll.

/KentW
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top