Det kan du få via hemvärnet beroende på befäl/skjutledares välvilja. I normalfallet är ordonnanser bestyckade med pistol.
Äsch en lite picka är väl inget. En riktigt stum AK ska det vara

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det kan du få via hemvärnet beroende på befäl/skjutledares välvilja. I normalfallet är ordonnanser bestyckade med pistol.
Någon som vet hur det är med körkorten, tar för givet att A1 inte fungerar men A2 vettefan?[/QUOTE
vanligt körkort för det fordon som man ska köras krävs normalt. sen har Hemvärnet dispens med sk förarbevis ett par år till men det kommer att upphöra.
Nu finns det ju ett par ordonanser i tråden som bör kunna reda ut vikt effektförhållandet på 258 an
Ungefär hur många mil enkel resa är "avigt" hos er?
En förhoppning för mig vore ju om det fanns några gubbar i min hemtrakt. Då kunde man ju organisera lite körning. Lokalkännedom kan ju aldrig vara negativt även om man (som jag antar) mestadels använder sig av karta och kompass i skarpare lägen.
Missförstå mig rätt, jag ämnar inte leka på fritiden med kronans utrustning, regler är till för att följas! Men om möjlighet finns till att hålla sig i offroadform året runt kan ju detta vara nyttigt i jobbet som ordonnans.
Kul att du vill engagera dig TS!
Vad gäller vapnet så kvitteras inte bara det ut och allt är frid och fröjd. Skjutkraven har blivit mycket hårdare överlag i HV. Våra ordonnanser styr ihop körningar själva, ringer chef som beviljar körtillstånd sen gasar dom. Det ligger i varje vettig kompC intresse att ha "varma" förare oavsett fordon. Som vanlig insatssoldat så har jag inga problem att t.ex. få öva skytte på eget initiativ, dock alltid med skjutledare. Nu säger jag inget mer..![]()
Äsch en lite picka är väl inget. En riktigt stum AK ska det varaEller ksp kanske? Kan man montera en sån på Husqvarnan kanske?
![]()
AK?please; AG-90 eller PSG ska det vara!
Nej fan. är du smart kräver du en Kpist M/45 med pansarbrytande, ingen rekyl och skotten hamnar där du vill.
Nej fan. är du smart kräver du en Kpist M/45 med pansarbrytande, ingen rekyl och skotten hamnar där du vill.
Kan vi återgå till ämnet tack?
Tycker det tillhör ämnet mycket då en M45 är en mindre Kpist som lämpar sig bra att ha på 258an om du vill bli mer utrustad och befälet tillåter detta. Om du känner att pistolen som är standard utrustning inte räcker för närskydd.
m/45b, som var bra, smältes ner för några år sedan och byttes mot pistol. Som är rätt meningslös som primär beväpning...
m/45b var inget precisionsvapen på håll, men den var avskräckande/nerhållande ut på långpipiga avstånd. Långt mycket mer så än pistol.
Ta reda på vilka som fick pistol, förutom ordonnanserna...
Ordonanser har en funktion i NSS. Ännu bättre/mer som TS tänker, jag skulle vilja ha mer sånt. Det går även att utbilda sig till ordonnans och skriva ett s.k civilavtal. Detta innebär att man går under MSB istf försvarsmakten. Det borde passa ts som hand i handske![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |