Någon mc-ordonnans i hemvärnet här?

Fan blir ju mer och mer sugen på att höra med min närmaste "klubb"

Vurpan, som vår ordonnans kallades, verkade ju alltid ha lite roligare än alla andra :gnissla

Edit: Så nu är mail ivägskickat till Varbergs FMCK.

Det finns en chans att du får träffa på en av världens gladaste människor där. En urstockholmare som bor på västkusten, bland de bästa jag träffat.
 
hittar ingen info angående fmck där namnet till trots. :va

http://fmck.se/utbildning... Ring någon FmckRiks kansli (se hemsidan ) så får du rätt svar. Om du ska utbilda dig så vet de var det finns kurser som ska igång, det kan vara så att du får åka till någon annan ort för utbildningen. Har du inte gjort lumpen så ska då ha en sån utbildning också för att kunna vara med. Kansliet kan skicka dig till någon utbildningansvarig. Tomas Björk i FMCK Umeå är instruktör och vet säkert hur du ska gå tillväga.
 
Tråden har varit död ett tag men jag tänkte lämna en liten uppdatering nu när jag har permis från Grundkursen.

Förfarandet har varit som så att jag sökte mig till kåren (som det står i tidigare inlägg). Gick en GU-F i Skredsvik med ett härligt gäng. Där fick vi lära oss att sova i tält, tända snuskburk, lägga första förband, självplågeri (Tourniquet :crash), bädda säng, stå, gå samt putsa kängor.

Man får även gå något som kallas för Grundförmåga/Preparandkurs. Detta för att FMCK inte vill ha personer till kurserna som inte vet på vilken sida gasrullen sitter på eller vad ett tändstift är. Det har tydligen skett att Per-Sigvert som fick mc-kortet på köpet men aldrig kört har sökt GKMC

Efter det var det en lång väntan på kursbrevet för GKMC (som jag går just i detta nu)
Den här kursen är vansinnigt nyttig för "alla" mc-piloter, oavsett erfarenhet. En annan som har varit livrädd för grus puttrar efter en vecka omkring på allt från rullgrus till sura enduroslingor utan att det gör något :)
Instruktörerna är väldigt pedagogiska och vet hur man pratar med allt från rena asfaltsåkare till enduroveteraner. De kan komma med bra tips till de flesta. Några tips och trix har ju FMCK kommit fram till under sina 85 år :)

Efter detta väntar Hemvärnsintro där man får välja/bli tilldelad ett kompani. När man sedan fått en plats i ett kompani får man titeln MC-ordonnans i listorna vilket gör att man kan söka fler kurser. t ex Vinterkursen i Älvdalen som tydligen skall vara bland det bästa man kan göra med byxorna på. Man skall därför se till att hamna i ett kompani där det finns behov av ordonnanser för att inte bli kock och därmed inte få söka fler kurser och ej heller få köra båge på övningarna.

Imorrn bitti drar jag iväg till karlsborg igen för att skriva teoriprov. På kvällen blir det trial, sandlåda och backkörning. Jag har gjort helt rätt val!
 
Tända snuskburk? Den äter man ju i...

Jag är också sugen på ordonnans men hvgruppen här är full :/ Testade insatsplut men det var aptråkigt, inte alls sugen på att kriga. Istället satt jag och snegla avundsjukt på ordonannserna när vi var på övning.
 
Är det fortfarande mc 258 som man får köra. När jag gjorde lumpen som ordonnans fick vi bränna runt med dom. Det enda som var bra med den skitcykeln var att det var automat. Riktigt skönt när man körde med skidorna. Låg i Boden så det var skidor på nästan hela tiden :)
 
FMCK verkar som en rolig grej, fyllde i en anmälningsblankett på MC-mässan i våras men sen har jag dock inte hört ett ord från dem :(
 
FMCK verkar som en rolig grej, fyllde i en anmälningsblankett på MC-mässan i våras men sen har jag dock inte hört ett ord från dem :(

Du bör nog kolla med deras sida vilken kår som är närmast dig. Ta sedan kontakt med den direkt.
Det är ju en frivilligorganisation och alertheten varierar därmed från kår till kår.
 
Insats är ju som ett mobilt bev.komp. No biggie, sök bara!
Nja, jag tycker att skillnaden är rätt stor (säger han som kommer från en instatsplut).
Prioriterad utrustning, fler övningsdygn, yngre och mer engagerade soldater etc.

Däremot skiljer instats väsentligt beroende på var i landet man är. Var på en övning uppe i Norrland med en insatsplut och där var det betydligt sämre ställt. Inte utrustningsmässigt utan på individerna.

Sist vi var på övning (KFÖ) och hade som vanligt "inhyrd" blågul från regementet vi tillhör så fick vi så pass bra kritik att de ifrågasatta vad vi gjorde i HV, vi skulle vara heltidsanställda!
 
Nja, jag tycker att skillnaden är rätt stor (säger han som kommer från en instatsplut).
Prioriterad utrustning, fler övningsdygn, yngre och mer engagerade soldater etc.

Däremot skiljer instats väsentligt beroende på var i landet man är. Var på en övning uppe i Norrland med en insatsplut och där var det betydligt sämre ställt. Inte utrustningsmässigt utan på individerna.

Sist vi var på övning (KFÖ) och hade som vanligt "inhyrd" blågul från regementet vi tillhör så fick vi så pass bra kritik att de ifrågasatta vad vi gjorde i HV, vi skulle vara heltidsanställda!

Jag har visserligen bara varit i insats men jag var stabsplacerad. Dötråkigt.
Det var lite blandat folk men mest folk under 40. Som jag upplevde det var folk taggade men levandes på gamla meriter t.ex. att man varit jägare vid 20 och femton år och 20kg senare tror man ff är jägare. Det är ju inte helt sant. Presterade bra gjorde de iaf i förhållande till vad som förväntas.
Sen detta med utrustning. Detta grinas det om överallt, man vill alltid ha bättre utrustning. Det viktiga är att man får utrustning. Det fick inte jag (mcutrustningen) det bidrog till att jag tröttnade.
 
Tråden har varit död ett tag men jag tänkte lämna en liten uppdatering nu när jag har permis från Grundkursen.

Förfarandet har varit som så att jag sökte mig till kåren (som det står i tidigare inlägg). Gick en GU-F i Skredsvik med ett härligt gäng. Där fick vi lära oss att sova i tält, tända snuskburk, lägga första förband, självplågeri (Tourniquet :crash), bädda säng, stå, gå samt putsa kängor.

Man får även gå något som kallas för Grundförmåga/Preparandkurs. Detta för att FMCK inte vill ha personer till kurserna som inte vet på vilken sida gasrullen sitter på eller vad ett tändstift är. Det har tydligen skett att Per-Sigvert som fick mc-kortet på köpet men aldrig kört har sökt GKMC

Efter det var det en lång väntan på kursbrevet för GKMC (som jag går just i detta nu)
Den här kursen är vansinnigt nyttig för "alla" mc-piloter, oavsett erfarenhet. En annan som har varit livrädd för grus puttrar efter en vecka omkring på allt från rullgrus till sura enduroslingor utan att det gör något :)
Instruktörerna är väldigt pedagogiska och vet hur man pratar med allt från rena asfaltsåkare till enduroveteraner. De kan komma med bra tips till de flesta. Några tips och trix har ju FMCK kommit fram till under sina 85 år :)

Efter detta väntar Hemvärnsintro där man får välja/bli tilldelad ett kompani. När man sedan fått en plats i ett kompani får man titeln MC-ordonnans i listorna vilket gör att man kan söka fler kurser. t ex Vinterkursen i Älvdalen som tydligen skall vara bland det bästa man kan göra med byxorna på. Man skall därför se till att hamna i ett kompani där det finns behov av ordonnanser för att inte bli kock och därmed inte få söka fler kurser och ej heller få köra båge på övningarna.

Imorrn bitti drar jag iväg till karlsborg igen för att skriva teoriprov. På kvällen blir det trial, sandlåda och backkörning. Jag har gjort helt rätt val!

Hur ligger det till nu?
Den 26/1-15 börjar min gmu och sedan 2 månader befattningsutbildning på trängregementet.
Ska enligt yrkesvägledaren finnas mc Ordinas där. Vad får man göra? Någon som vet?
 
Hur ligger det till nu?
Den 26/1-15 börjar min gmu och sedan 2 månader befattningsutbildning på trängregementet.
Ska enligt yrkesvägledaren finnas mc Ordinas där. Vad får man göra? Någon som vet?

Det är ju bra att ringa någon på trängen och höra hur de använder sina ordonnanser. Det kan ju vara allt från taxi/ bud till trafikledning.
 
En liten erfarenhet från forntiden. Ju mindre och lättare att göra vapenvård på dess bättre för en ordonnans.
 
Älvdalen är lycka! Kall lycka blandad med svett!
Håller fullständigt med, roligare kan man inte ha. Fast jag har en 256, manuellt växlad. Funkar fint för mig, jag har en spak på högersidan så jag kan växla ståendes på skidorna. :tummenupp
 
Hur ligger det till nu?
Den 26/1-15 börjar min gmu och sedan 2 månader befattningsutbildning på trängregementet.
Ska enligt yrkesvägledaren finnas mc Ordinas där. Vad får man göra? Någon som vet?

Trängen utbildade "förr i väla" inte bara ordonnanser utan även något som kallades "Trafiksoldat"
För ungefär 10 år sedan var i varje fall tjänsten fortfarande aktuell:
http://forum.soldf.com/topic/10882-trafiksoldat-t2/

Betydligt bredare tjänst, mycket mer krävande rent mentalt, betydligt mycket mer frihet i hur uppgifter skall lösas - men också ett absolut krav på att lösa dem oavsett hur jävlig situationen är för tillfället.
Förutom den omfattande beskrivningen i länken så kan man lägga till att Trafiksoldaten agerar vattendelare mellan civil och militär trafik och skyddar bägge från varandra. Det handlar alltså även under vanlig GMU-utbildning att man regelbundet får lösa uppgifter som liksom betyder något vare sig man är möpig eller normal.

Skulle tro att "Trafiksoldat" om det ens heter så längre numer sorteras under Trängens "MOVCON".
Får du chansen så fundera på om du inte skall söka dig ditåt; Så otroligt mycket mycket mer än att bara vara ordonnans, men med massa nyttig MC-utbildning och -körning ändå.

Lycka till, och checka gärna in här och berätta hur det går för dig.



Trafikare 1980/-81 på gamla T2.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top