Någon här som har ett kök?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Med kakel och vit fog?
Alla varnar för vit fog, blir den verkligen gul och vidrig?
Vaffan sälgs då vit fog för? :4skrika

Markus skrev:
Med kakel och vit fog?
Alla varnar för vit fog, blir den verkligen gul och vidrig?
Vaffan sälgs då vit fog för? :4skrika

Testa....om du inte tror på vad alla säger.

För att det finns folk som sätter skönhet före fuktion.

Yepp, om du har den där du står och steker.... mycket flott och skit där, svårt att få rent...

Eller jag bara chansar... :3freak

Finns rengöringsmedel så fogen blir vit och fin igen. Köp vit fog...

Mr R skrev:
Finns rengöringsmedel så fogen blir vit och fin igen. Köp vit fog...

Hörsägen eller erfarenhet?
Jag spyr om fogen blir flottig och gul, men jag vill ju vaffan ha vit.

Markus skrev:
Hörsägen eller erfarenhet?
Jag spyr om fogen blir flottig och gul, men jag vill ju vaffan ha vit.

Finns, men frågan är hur effektivt det är i långa loppet.

Sen är det ett lagom helgprojekt att skrubba alla fogar på kaklet.

ta en bild på kakel med vit fog och så tapetserar du fast det bara. sätt nå plast över som är lätt att torka av. enkla lösningar är alltid dom bästa.

olika typer av vit fog

Hej!
Det är inte fogen som ändras, utan att den blir smutsig pga matlagning etc. Därför ska man välja en slät fog som möjligt.Som går att göra rent. Vita kalsonger blir ju inte smutsiga av sig själva utan det som ... ja ni förstår säkert.

Det finns olika typer av vit fog
1. Standard kakelfog ca 2-5 mm fog bredd
2. Standard klinkerfog ca 3-10 mm fog bredd
3. Flexfog (cementbaserad) med plast tillsatser som har uppgift att göra fogen mer flexibel och tät. bredd 2-15 mm
4 sen finns det härdplastfogar (överkurs)
5. silikonfog mm

Jag skulle välja en vit flexfog. Kolla men en riktig kakelbutik dom har den säkert finns i 5 kg påse. Den är tätare i ytan och suger inte lika mycket vatten som en standad cementfog.

lycka till :tummenupp

Tack för all input. :tummenupp
Jag tror det ändå lutar åt en silvergrå fog för tillfället. Men det kan ändras innan lunch. :)

EDIT:
@honkiie, har du skrivare att hyra ut?

Markus skrev:
Tack för all input. :tummenupp
Jag tror det ändå lutar åt en silvergrå fog för tillfället. Men det kan ändras innan lunch. :)

EDIT:
@honkiie, har du skrivare att hyra ut?

det korta svaret är nej :(

Vit fog funkar. Hade mkt ljust gråvit i mitt förra kök. Den var visserligen rätt äcklig efter rökaren som bott där i 15 år innan mig. När vi flyttade in fixade vi till det så det blev fräscht. Det såg fortfarande helt ok efter 2,5 år utom på några ställen vid spisen. Om du fixar med lite touch-up säg vart 3e år så är det värt det!

Enligt Höganäs Kakelcenter (kommunistaffär som vägrar sälja kakel med kadmium i) så mättar man endast fogen med impregnering, man lackar den inte så att säga. Alltså kommer det fortfarande suga in, men inte lika mycket. Om man kunde lacka skiten skulle man ju kunna tvätta av det, men nu tror jag det blir bra med ljusgrått ändå för plattorna är så pass mörka.

Ähhh, kör vanlig vit kakelfog förutom just runt spisen där du kör med vit silikonfog :tummenupp Sen lite silikonspray på detta och allt går att torka av.

Kan säga att vit fog blir väldigt ful där blandaren sitter, och ovanför spisen...
Skulle inte rekomendera den.

Vit fog används väldigt sällan, var ett bra tag sedan man fogade något kök, badrum med den.

Det finns speciella plattor man måste ha vit fog till, därav en anledning att den säljs, plus att det finns kunder som vill ha vit fog och inte fattar hur ful den kommer att bli.

Ja, det är nog ganska många som har kök.

Vit fog är jävligt snygg så sambon och jag använde oss av sådan när vi kaklade om i köket. Det gäller att hålla efter så tar det lång tid innan det blir fult. Våra lägenheter är byggda 1993 och kaklet som satt innan hade också vit fog och den var inte ful trots 12 år på nacken.
I badrummet skulle jag inte använda vit dock, där satsar vi nog på ljusgrå efter vad vi har fått rekommenderat.

Bosätt dig i studentkorridor med delat kök, så slutar du garanterat bry dig.

Allt är gulbrunt, kladdigt och luktar illa i mitt kök. Och det går inte att ändra på med modern teknik.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back