Någon förgasarguru (Mikuni Flatslide)?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Linghem
Hoj
2017 Vespa GTS300, 2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Jag bestämde mig för att göra en ordentlig rengöring av förgasaren på vinterhojen (Suzuki DR600 -85), så jag rev förgasaren i molekyler och rengjorde och blåste ur alla munstycken och kanaler. Var noga med att notera lägen på allting så jag skulle få ihop den igen. Passade även på att ställa ventilerna när allting var nedplockat iallafall.
Efter återmontering startade hojen på andra kicken, men med ganska varierande tomgång och den smäller ordentligt vid avslag. När motorn fått lite bättre arbetstemperatur avtog smällandet en del, men det är fortfarande betydligt mer än innan... Nålen står i samma läge som förut och den enda andra justeringsmöjligheten jag kan hitta är luftskruven på undersidan. Vad kan det tänkas vara för fel?
Förgasaren är en Mikuni Flatslide 38 eller 40 mm med accpump.
 
Ok... Kan den ändra sig för att man demonterar förgasaren? Jag har visserligen haft isär både nålventil och säte, men det hålls ju på plats med en skruv, så det borde ha bottnat.

Ja det kan den absolut göra. Flottörventilen är ju fäst i ett metallbleck, flottörnivån justeras genom att böja blecket.

För hög flottörnivå och det forsar in soppa på avslag och cykeln går taskigt på tomgång.
 
Flottörhöjden ska vara 17 mm. Grundinställningen för luftskruven för tomgången är 1-1/2 varv ut från lätt bottnad. Annars är en orolig tomgång och smällande ett tecken på klen blandning - antingen beroende av felinställningar/skit eller läckage mellan förgasare och topp.

Det är LÄTT att fucka till både nålen på skruven och nålsätet i förgasaren om man är ovarsam dvs för hårdhänt.

Det ska finnas en liten o-ring (som lätt går sönder/tappas bort) på luftskruven i botten av hålet som sen skyddas av en stålbricka - som nålventilsfjädern vilar på.
 
Tack så mycket för alla konkreta råd :tummenupp
Anders: Den lilla o-ringen finns där, men inte någon stålbricka... Fanns inte någon när jag tog isär den heller, men när du säger det låter det ju väldigt rimligt att fjädern inte skall vila direkt mot ringen.
Flottörhöjden har jag inte kollat. Skall hitta en genomskinlig slang och göra det. Är det 17mm från skarven mellan kropp och flottörhus det skall vara?
Blandningsskruven ställde jag som den stod tidigare: 2 varv + ca 15 grader från fullt inskruvad, men det borde väl snarare ger fetare blandning än standard?

Ursäkta alla kanske dumma frågor, men just förknasarskruvande känner jag är en vit fläck på min mek-karta :va
 
Så... Nu har jag hunnit ta en ordentlig provtur med hojen efter förgasarrenoveringen... Problemet med att den tappar kraft ibland som jag hade innan jag rengjorde, verkar vara helt borta och den går riktigt fint på alla varvtal. Smällandet vid avslag verkade också försvinna när den blivit ordentligt varm, men däremot är tomgången fortfarande orolig och kan helt plötsligt öka ordentligt för att efter mellan några sekunder och några minuter åter sjunka till normalt :va
Kanske är blandningen en aning fet, eftersom jag kunde ta ur choken nästan direkt efter start?
Jag tror inte den tar tjuvluft någonstans. Har sprutat med startgas runt insuget utan att något hände.
Någon som vet vad tomgångsproblemet kan bero på?
 
Så... Nu har jag hunnit ta en ordentlig provtur med hojen efter förgasarrenoveringen... Problemet med att den tappar kraft ibland som jag hade innan jag rengjorde, verkar vara helt borta och den går riktigt fint på alla varvtal. Smällandet vid avslag verkade också försvinna när den blivit ordentligt varm, men däremot är tomgången fortfarande orolig och kan helt plötsligt öka ordentligt för att efter mellan några sekunder och några minuter åter sjunka till normalt :va
Kanske är blandningen en aning fet, eftersom jag kunde ta ur choken nästan direkt efter start?
Jag tror inte den tar tjuvluft någonstans. Har sprutat med startgas runt insuget utan att något hände.
Någon som vet vad tomgångsproblemet kan bero på?

Tjuvluft genom ventilstyrningarna? Men tjuvluft är min första ide iallafall, kolla igen.
 
Hur är blandskruven/ luftskruven ställd då? Skruvar man ur den för långt så blir tomgången gärna svajig och kan hänga sig på höga varv osv osv.

Har du lagom spel på gasvajern?
 
Om det nu inte är tjuvluft skulle jag kolla luftskruven samt att trotteln verkligen når tomgångsstoppet korrekt, dvs att det inte kärvar ngnstans.

Slit ner styrningarna på insugssidan så drar den genom vevhusventilationen.

Men skrev mest på skoj, tror inte den är så sliten, mest för att poängtera att det är tjuvluft.

Har sett en del slitna trottlar oxå.

Har man slitit ned ventilstyrningar och -tätningar så till den grad att tomgången skulle påverkas, så lär en ohc-motor dra mer olja än bensin. :D
 
Har man slitit ned ventilstyrningar och -tätningar så till den grad att tomgången skulle påverkas, så lär en ohc-motor dra mer olja än bensin. :D

Förmodligen. :D

Några märkbara mängder tjuvluft tror jag inte det kan dra via ventilstyrningarna, oavsett hur slitna dom är. Tjuvluft drar det i regel mellan insug och förgasare om man har skruttiga gummin eller något som gör att gasarna inte fungerar som dom ska (throttlar som fastnar).
 
Hmmmm... Test med startgas påvisade inte något läckage på cylindersidan om förgasaren iallafall. Gummit ser helt och fint ut också för att vara en så pass gammal hoj... Vajrarna är justerade på den slappa sidan om perfekt för att inte få kärvning där, och det ser ut som trotteln går tillbaka helt mot tomgångsskruven. Skall prova att skruva lite på blandningsskruven och se om det påverkar något. Skruven sitter på cylindersidan, så jag antar att det ger magrare blandning när jag skruvar åt den?
Kan det påverka att metallbrickan mellan fjäder och o-ring på blandningsskruven saknas?
 
Hmmmm... Test med startgas påvisade inte något läckage på cylindersidan om förgasaren iallafall. Gummit ser helt och fint ut också för att vara en så pass gammal hoj... Vajrarna är justerade på den slappa sidan om perfekt för att inte få kärvning där, och det ser ut som trotteln går tillbaka helt mot tomgångsskruven. Skall prova att skruva lite på blandningsskruven och se om det påverkar något. Skruven sitter på cylindersidan, så jag antar att det ger magrare blandning när jag skruvar åt den?
Kan det påverka att metallbrickan mellan fjäder och o-ring på blandningsskruven saknas?

På mekaniska trottelförgasare så brukar luftskruven ge fetare blandning om den skruvas in, på cv-förgasare brukar det däremot vara tvärtom.
Jag skulle börja med att prova grundinställningen enligt boken.
 
Som Jörgen sa:

Skruvar du in luftskruven stryper du luftflödet och får på så sätt en fetare bränsleblandning. Skruvar du ut den får du en magrare.

Samma gäller bränsleskruvarna, fast då omvänt. Skruvar du in dom stryper du bränsletillförseln och får en snålare blandning.

Vad gäller brickan så visst kan det påverka. Munstyckena har ganska fina gängor och en bricka på 0.5-1mm kan säkert motsvara ett varv till på bränsleskruven (#31 på bilden jag länkat). Nu är jag ingen Mikuni RS expert men har pillat rätt mycket med Keihin FCR som bygger på samma princip.

http://www.sudco.com/Diagrams323728/exprs3.gif

Så, skulle den saknas så kan det säkert påverka. Men med det sagt så skulle det enkelt gå att åtgärda bara genom att skruva ut den lite extra.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top