Någon duktig på MC-el modell äldre?

Din teaser... Utveckla gärna vidare. Bytte ni till ett nytt batteri från Biltema eller slängde ni ett gammalt Biltema och bytte till kvalitetsprodukt?
Vi konstaterade att batteriet var fullständigt dött, jag startade hojen med boostern, sen plockade jag ur batteriet för att byta till ett nytt.

Antar att Peter åker till BT och handlar :hej

Tog bort batterikablarna på hojen. Tog ut batteriet på damens bil och kopplade in det direkt på kablarna på hojen med startkablar. Då funkade ljus etc. Men när jag tryckte på startknappen så slog autosäkringen till direkt. Gissar på för många ampere på bilbatteriet.

Ett batteri kan inte ha för många ampere för att fungera. Förbrukare tar det som behövs oavsett kapacitet.

Kolla upp startmotorn, den verkar gå tungt om den kräver så A att säkringen går (att det funkar med hojbatteri beror på att batteriet inte lämnar så mycket att säkringen går).

Edit:
Jag tror att startmotorn går att byta från utsidan, kolla bakom cylinder på hojens vänstra sida (vxl-spakssidan) så ska du kunna se den, spinnin-wheel.se bör ha såna på hyllan.

Last edited:
Som redan nämnts så kan man koppla in bil/lastbil/ubåtsbatteri på 5000amp bara de är 12volt de ska inte lösa ut säkringar. De låter onekligen som de är någon form av kortis i startmotor alt skuret lager i startmotor.

Tog bort batterikablarna på hojen. Tog ut batteriet på damens bil och kopplade in det direkt på kablarna på hojen med startkablar. Då funkade ljus etc. Men när jag tryckte på startknappen så slog autosäkringen till direkt. Gissar på för många ampere på bilbatteriet.

Lite svårt med det elektriska?
Om du menar Ah (kapacitet) så blir det något begripligare men ändå inte riktigt rätt. Ström uppkommer pga pålagd spänning över någon sorts motstånd.

Batteriets kapacitet har ingen som helst inverkan på funktionen. Möjligen att en ev. kortslutning kan bli lite långvarigare med allt vad det kan innebära om man har stor kapacitet till förfogande.

Om säkringen löser ut så har du något som är kortslutningsliknande "nedströms" om den.

Lite ohövligt jag glömde!

Tack alla för visat intresse och engagemang. Verkligen uppskattat.

Tack :krama

happy.png

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey