Nätverksfel - kommer inte åt server

korvgubbe skrev:
2078819 Vår nätverksnisse mer eller mindre förbjöd mig att köra systemåterställning så jag avvaktar gärna med det alternativet en stund om möjligt. Måste dessutom backa systemet en sissådär 3 veckor vilket känns en smula obehagligt.

Så först skulle jag vilja testa alla andra tänkbara alternativ för att få min hjärndöda maskin att hitta de förlorade servrarna.

Du kan köra en systemåterställning, konstatera om felet rättades till eller ej, och sedan gå tillbaks till dina nuvarande inställningar utan problem. Ångra en systemåterställning, alltså. :)

Men som Hinkas säger, ta backup på viktiga prylar du har lagrat på systemdisken. Övriga diskar ska en systemåterställning inte påverka.

Jag tror du är utsatt för en konspiration! Någon har snott din dators IP och håller på att trasha servrarna så du ska få skulden sen :gnissla

Eller inte

Vore intressant att veta om du kan genomföra en anslutning mot port 445 mot servern ifråga.

Antingen genom att köra nån portscanprogramvara på din burk, eller helt sonika försöka telnetta till port 445 på IP-adressen till burken du försöker ansluta till, och se om det blir nån anslutning (dvs, inte timear ut eller denied).

jayjay skrev:
2083065 Vore intressant att veta om du kan genomföra en anslutning mot port 445 mot servern ifråga.

Antingen genom att köra nån portscanprogramvara på din burk, eller helt sonika försöka telnetta till port 445 på IP-adressen till burken du försöker ansluta till, och se om det blir nån anslutning (dvs, inte timear ut eller denied).

Hur telnettar man?
Jag kan som sagt pinga servern och ansluta via Terminal Services men inte ansluta till den som nätverksenhet....

korvgubbe skrev:
2090102 Hur telnettar man?
Jag kan som sagt pinga servern och ansluta via Terminal Services men inte ansluta till den som nätverksenhet....
ditt fall, starta en kommandoprompt (cmd.exe) och skriv:

telnet [ip-adress] [port]

i ditt fall, port 445. Om inget händer, markören hoppar ner en rad och blinkar stilla, så verkar det fungera.

Om du däremot får ett felmeddelande, "Connection timed out" eller "Connection refused" så har du nåt emellan som verkar blockera det. Kan vara nån mjukvara på din burk eller nån extern brandvägg som spökar. Eftersom det funkar från dina kollegors datorer skulle det betyda att brandväggen har explicita regler för just dig, vilket verkar lite orimligt, men vad vet jag.

Hade burken vart ominstallerad från början, hade du varit uppe å lekt utan problem nu. Typexempel på varför man inte ska slösa tid på krånglande windows-maskiner. :mattias

;)

jayjay skrev:
2092321 ditt fall, starta en kommandoprompt (cmd.exe) och skriv:

telnet [ip-adress] [port]

i ditt fall, port 445. Om inget händer, markören hoppar ner en rad och blinkar stilla, så verkar det fungera.

Om du däremot får ett felmeddelande, "Connection timed out" eller "Connection refused" så har du nåt emellan som verkar blockera det. Kan vara nån mjukvara på din burk eller nån extern brandvägg som spökar. Eftersom det funkar från dina kollegors datorer skulle det betyda att brandväggen har explicita regler för just dig, vilket verkar lite orimligt, men vad vet jag.

Fakki fakki...
Det där telnettandet funkar finfint från kollegan men inte från min burk... :huvet :argpådato

Bra tekniker som inte kan lösa problemet hehe... policy/tjänst avstängd... Tomtar byggt nytt hus i datorn? Finns en jvla massa alternativ här... hehe

korvgubbe skrev:
2093617 Fakki fakki...
Det där telnettandet funkar finfint från kollegan men inte från min burk... :huvet :argpådato

okej. Min gissning är att antingen en mjukvarubrandvägg eller nån hårdvarubrandvägg blockerar i såna fall. Om dina kollegors datorer fungerar, ni sitter på samma nät, med samma brandvägg emellan, så bör du kolla upp windows egna brandvägg, alternativt kolla om det finns någon annan programvara igång som kan hindra dina utåtgående anslutningar.

Som ett sista test för att kolla om det är din dator som det är fel på, så borde du byta IP-adress på datorn (lämpligtvis till din kollegas IP? och kolla bort hans dator sålänge) och se om det fortfarande inte fungerar.

Om det mot förmodan skulle fungera, så se över reglerna i hårdvarubranväggen. Om det fortfarande inte fungerar, så se över alla programvaror/tjänster som körs på datorn...

Satt och funderade...

Funderar på om det inte är så att du bara råkar ha fel nätmask inställd på din burk (eftersom ni kör statiskt definerad IP så har ni ställt in det manuellt).

För i såna fall, kanske din dator inte fattar att den ska gå genom gatewayen när den ska till de andra burkarna, det skulle förklara en del.

Exempel:

du kör ip 192.168.1.45
har nätmask 255.255.0.0

servern du ska komma åt har 192.168.2.100
Din dator kommer tro att denna server står inom samma nätverk, därmed aldrig slussa trafiken genom gatewayen, och därmed aldrig få nåt svar.

Din kollega däremot har: 192.168.1.46
med nätmask: 255.255.255.0

Den datorn förstår att 192.168.2.100 ligger utanför, därmed kommer den åt den.

Studera siffrorna nogrannt så förstår du vad det är jag syftar på... om inte annat så kanske dina tekniker förstår vad jag menar =)

Matin skrev ju att du skulle dumpa profilen, har du testat det?
Det verkar som om det är där problemet ligger. Det kan få datorn att gaya...

Annars skulle det kunna vara någon policy, men det låter långsökt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg