Nätverksfel - kommer inte åt server

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kommer SH bevisa sig igen. Finns här all den samlade kunskapen? Gnugga geniknölarna för här sitter tio datanördar och ingen kan förklara vad som är fel. Nåja, här kommer beskrivningen:

Jag sitter på ett företag och försöker sköta mitt jobb som webbutvecklare. Problemet är bara att jag sedan ett par dagar inte längre kommer åt våra webbservrar.

Jag är inloggad på företagets nätverk och kommer åt alla "interna" servrar. Webbservrarna ligger utanför detta nät men jag har ändå kunnat logga in på dessa.
Jag har haft dem uppmappade i utforskaren men en vacker morgon häromveckan så fick jag bara felmedelande när jag försökte komma åt dem.
"Windows cannot find '\\xxx.xx.xxx.xx' Check the spelling and try again..."

Jag kan surfa på alla mina sidor som ligger där.
Jag kan pinga IP-adressen i commandoprompten.
Jag kommer åt servrarna via Terminal Services men jag kan inte komma åt dem via utforskaren vilket krävs om jag ska kunna flytta filer från min lokala burk till webservern.
Edit1:
Jag kommer åt de aktuella servrarna om jag loggar in med min profil på kollegornas datorer. Det verkar enbart vara min maskin som inte hittar dit.

"Alla" andra kommer åt servrarna via sina utforskare...

Varför hittar inte min maskin dit?

:huvet

Last edited:
Kanske detta :va
1 koppla bort alla servrar som är uppmappade i utforskaren.
2 Mappa upp dem igen.

eller kanske detta :va
via dosprompten använder du NET USE kommandot för att mappa servrar
Kan du inte syntaxen, prova net /?

Hmm undrar om detta funkar :confused:

korvgubbe skrev:
2075878 Kommer SH bevisa sig igen. Finns här all den samlade kunskapen? Gnugga geniknölarna för här sitter tio datanördar och ingen kan förklara vad som är fel. Nåja, här kommer beskrivningen:

Jag sitter på ett företag och försöker sköta mitt jobb som webbutvecklare. Problemet är bara att jag sedan ett par dagar inte längre kommer åt våra webbservrar.

Jag är inloggad på företagets nätverk och kommer åt alla "interna" servrar. Webbservrarna ligger utanför detta nät men jag har ändå kunnat logga in på dessa.
Jag har haft dem uppmappade i utforskaren men en vacker morgon häromveckan så fick jag bara felmedelande när jag försökte komma åt dem.
"Windows cannot find '\\xxx.xx.xxx.xx' Check the spelling and try again..."

Jag kan surfa på alla mina sidor som ligger där.
Jag kan pinga IP-adressen i commandoprompten.
Jag kommer åt servrarna via Terminal Services men jag kan inte komma åt dem via utforskaren vilket krävs om jag ska kunna flytta filer från min lokala burk till webservern.
Edit1:
Jag kommer åt de aktuella servrarna om jag loggar in med min profil på kollegornas datorer. Det verkar enbart vara min maskin som inte hittar dit.

"Alla" andra kommer åt servrarna via sina utforskare...

Varför hittar inte min maskin dit?

använder du en windows dator?

sv1k skrev:
2077178 Kanske detta :va
1 koppla bort alla servrar som är uppmappade i utforskaren.
2 Mappa upp dem igen.

Detta var faktiskt det enda råd som mina tio datanördskollegor lyckades åstakomma men det funkade tyvär inte. Det blir samma fel fortfarande. Det måste ha med min maskin att göra för jag kommer åt servarna om jag använder min användare på någon annans dator. Samtidigt kommer man inte åt servrarna om man loggar in som en annan användare på min maskin.

Det känns ohållbart att vara tvungen att springa in på någon annans kontor varje gång man ska uppdatera något.. *sucka*

-Rosen- skrev:
2077202 använder du en windows dator?

Ja, Win XP. Allt är windowsbaserat.

Min ringa erfarenhet som Windows-klient-pc-tekniker säger mig att ge det max 10 min, sen installera om.

korvgubbe skrev:
2078327 Detta var faktiskt det enda råd som mina tio datanördskollegor lyckades åstakomma men det funkade tyvär inte. Det blir samma fel fortfarande. Det måste ha med min maskin att göra för jag kommer åt servarna om jag använder min användare på någon annans dator. Samtidigt kommer man inte åt servrarna om man loggar in som en annan användare på min maskin.

Det känns ohållbart att vara tvungen att springa in på någon annans kontor varje gång man ska uppdatera något.. *sucka*

Ja, Win XP. Allt är windowsbaserat.
har ni automatiska uppdateringar igång, för xp brukar roa sig med att spontant installera uppgraderingar som ändrar ens inställningar (nollställer dem).

korvgubbe skrev:
2078514 Kan man förlora data på det? Eller är det bara systeminställningar som ändras?

Du BÖR inte förlora data på en systemåterställning, den ska bara sköta installerade program och sådant, men är det viktiga saker bör du nog ta backup ändå.
SÅS'en kör du sedan genom Hjälp & support, under "välj en aktivitet" så väljer du bara systemåterställning, trycker på nästa och väljer det datum du ska ställa tillbaka den till. Går bara att ställa tillbaka till dom datumen som är fetstil.

Hinkas skrev:
2078720 Du BÖR inte förlora data på en systemåterställning, den ska bara sköta installerade program och sådant, men är det viktiga saker bör du nog ta backup ändå.
SÅS'en kör du sedan genom Hjälp & support, under "välj en aktivitet" så väljer du bara systemåterställning, trycker på nästa och väljer det datum du ska ställa tillbaka den till. Går bara att ställa tillbaka till dom datumen som är fetstil.

Vår nätverksnisse mer eller mindre förbjöd mig att köra systemåterställning så jag avvaktar gärna med det alternativet en stund om möjligt. Måste dessutom backa systemet en sissådär 3 veckor vilket känns en smula obehagligt.

Så först skulle jag vilja testa alla andra tänkbara alternativ för att få min hjärndöda maskin att hitta de förlorade servrarna.

Det är inte så enkelt att det är xp:s inbyggda brandvägg som ställer till nåt hyss, den brukar ju kunna göra lite som den vill.

An3Azz skrev:
2078828 Det är inte så enkelt att det är xp:s inbyggda brandvägg som ställer till nåt hyss, den brukar ju kunna göra lite som den vill.

Det tror jag inte med tanke på att den aldrig varit påslagen...

korvgubbe skrev:
2078860 Det tror jag inte med tanke på att den aldrig varit påslagen...

Man vet aldrig med den brandväggen, testa gå in och slå på den och sedan stänger du av den, bara för att se om den cp'ar sig. Annars kan du ju testa att stänga av alla antivirus och brandvägg, funkar det ändå inte så har du ju uteslutit dom IAF.

Kommer "alla andra" åt servrarna om de loggar in på din dator? Om de gör det, så är det bara att be en administrator att ta bort din profil på den aktuella datorn. Bra om man sparar undan det man har lagrat på profilen, (inte glömma favoriterna).

Om de inte kan komma åt servrarna via din dator, så brukar det snabbaste vara att installlera om...

Matin skrev:
2079139
Om de inte kan komma åt servrarna via din dator, så brukar det snabbaste vara att installlera om...

Nej, det är bara på min dator man inte kommer åt servrarna. Jag kommer däremot åt dem om jag loggar in via andras datorer..

Vill verkligen inte installera om. Tar fanimej två dagar att få upp alla utvecklingsverktyg å sajter å skit som ligger lokalt.

Jag har ju kunnat logga in via min dator i månader... Tills för någon vecka sedan då det plötsligt var stopp...
:argpådato :huvet :huvet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...