Nätverks Problem

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Tjaa..

Jag sitter med två burkar kopplade till en switch sen vidare ut på nätet, (BBB 10/10) grejen är att när de ska skickas filer mellan burkarna så går det i ca 1000k.. varför?? Är det ngt protokoll man ska/bör lägga till? Har hört att ipx/spx ska vara bra att ha, dock så kom ja inte ut på nätet när jag hade de installerat. Vet iof inte om det är rätt inställt i de protokollet.
Switchen grejar 100Mbit och de är 10/100 kort på båda burkarna.
De här med datornamn och allt är korrekt och ja kör XP på båda (Vill inte byta till linux/unix), de är något annat fel som är trasigt.

Till saken hör att ibland så försvinner kontakten mellan burkarna helt och ibland så går överföringen jättefort, väldigt mysko.

Någon true neeerd dom sitter inne med svaret?

/Mjukis

mjukis skrev:
Tjaa..

Jag sitter med två burkar kopplade till en switch sen vidare ut på nätet, (BBB 10/10) grejen är att när de ska skickas filer mellan burkarna så går det i ca 1000k.. varför?? Är det ngt protokoll man ska/bör lägga till? Har hört att ipx/spx ska vara bra att ha, dock så kom ja inte ut på nätet när jag hade de installerat. Vet iof inte om det är rätt inställt i de protokollet.
De här med datornamn och allt är korrekt och ja kör XP på båda (Vill inte byta till linux/unix), de är något annat fel som är trasigt.

Till saken hör att ibland så försvinner kontakten mellan burkarna helt och ibland så går överföringen jättefort, väldigt mysko.

/Mjukis

Jag vet vad som kan hjälpa!
Avinstallera era software firewalls, särskillt symantecs :mad: ..
Jag och en polare skulle lana, höll på i 2 dygn med att försöka hitta felet varför internet slutar funka helt plötsligt och varför vi inte kunde komma in på varandras datorer osv. Till sist hittade vi norton firewall, och norton internet security, och kom på att det var dom som fittade sig.
Fick allt och funka 1 timme innan han skulle hem. :gnissla

mjukis skrev:
Tjaa..

/Mjukis

Det första som kan skapa problem är att en 10/100 switch och en dator med ett 10/100 nätverkskort ska försöka att per automatik förhandla fram vilket läge dom skall köra i, alltså dom försöker komma överns om att 100Mbit full duplex är det som båda vill köra i. I de flesta fall funkar detta men i de fall då de misslyckas kan man få lite intressanta fenomen i form av olika hastiheter beroende på riktning av trafiken. Om du har en någorlunda avancerad switch kan du instruera den att "hårt" endast köra i 100mbit/full duplex, och då i nätverksinställningarna på datorn ställa kortet i "hårt" läge 100mbit/full duplex.

Att låsa datorn i 100mbit/full duplex brukar även lösa denna typ av problem om man har en billigare switch som inte kan instrueras att stå i hårt läge 100mbit/full duplex. Ja, det verkar lite knasigt, men så är det. :D

Avseende val av protokoll skulle jag verkligen förorda TCP/IP som protokoll eftersom det är ett protokoll som beter sig vettigt. Netbios,ipx med flera är så kallade skrik och vrål -protokoll som bör undvikas in i det sista.

Om du undrar över hur du skall sätta upp tcp/ip på respektive server så kan jag ge dig ett par basala inställingar som garanterat skall funka.

Maskin #1:
ipadress: 10.10.10.1
nätmask: 255.255.255.0
Default gateway: lämna blankt

Maskin #2:
ipadress: 10.10.10.2
nätmask: 255.255.255.0
Default gateway: lämna blankt

Dessa tcp/ip inställningar garanterar att dina två maskiner hittar varandra rent ip-mässigt. Men, eftersom det inte finns någon default gateway i nätet så kan dom inte hitta vidare ut mot t.ex. internet. Detta är nästa steg som du kanske vill tillföra din mijö, men ta den biten sen.

Har du kollat så att begge datorerna ligger i samma arbetsgrupp (kan sänka hastigheten kraftigt annars speciellt i XP)
Kör med fasta i typ 192.168.0.1 och 192.168.0.2
Prova att köra datorerna i hel/halv duplex (obs samma på bägge datorerna)
Kolla så att kabeln är avskärmad
och som det sas innan kör med tc/ip protocolet INTE ipx.
Kör sevice pack 2 på bägge burkarna.
Stäng av brandvägg + virus prog och prova.

Det var nog allt jag kan komma på just nu

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back