Nätet funkar inte utan router

cRoC skrev:
Ok jag kopplade ur routern och bad dom nollställa macadressen, nu funkar det prima! Frågan är bara vad pappa säger när han kommer hem och inte har nåt nät :gnissla Tack för alla tips :)
Du kan koppla in ett till nätverkskort i din dator och delat ut nätet via det. så pluggar du bara in en kabel till en vanlig switch. :tummenupp
Den routhern du hade. för mig att det är en 4 portars switch i den också va?.

philsson skrev:
Du kan koppla in ett till nätverkskort i din dator och delat ut nätet via det. så pluggar du bara in en kabel till en vanlig switch. :tummenupp
Den routhern du hade. för mig att det är en 4 portars switch i den också va?.

Japp, men grejen är den att jag vill ha w-lan. Finns det w-lan/hubbar/switchar?

Hm tjao du det är möjligt

cRoC skrev:
Japp, men grejen är den att jag vill ha w-lan. Finns det w-lan/hubbar/switchar?

Hm tjao du det är möjligt
Självklart att det finns.. finns routrar också. :tummenupp
Jag rekommenderar en Netgear. det märket är överlägset.. 108 är det stabilaste systemet för tillfället. :)

philsson skrev:
Jag rekommenderar en Netgear. det märket är överlägset.. 108 är det stabilaste systemet för tillfället. :)

Nej :fatta! , har själv bara fått problem med netgear dok så var det en WG634U.

Till trådskaparen.

Du kör antagligen på comhem kabel modem som kör på samma djävulskap som telia.

IP adressen som dhcp´n delar ut kommer att låsa sig till det då inkopplande nätverks interfacet´s IP som i ditt fall först var routern och nu din dators nätverkskort.

För att råda bot på det så får du helt enkelt vänta.

Du kopplar helt enkelt in routern igen sen och väntar, vissa säger att det går snabbare om man stänger av dator/routern och sen startar om modemet och sen när det är uppe och lirar till 100% så startar man sedan switch/dator :tummenupp. Dock så har det alldrig gått särskillt snabbt för mig om jag gjort sådär. Tar med telia för mig ca 30min innan dhcp´n fattar att jag har bytt och ger mig en ny IP adress.

The-PatriX skrev:
Nej :fatta! , har själv bara fått problem med netgear dok så var det en WG634U.

Till trådskaparen.

Du kör antagligen på comhem kabel modem som kör på samma djävulskap som telia.

IP adressen som dhcp´n delar ut kommer att låsa sig till det då inkopplande nätverks interfacet´s IP som i ditt fall först var routern och nu din dators nätverkskort.

För att råda bot på det så får du helt enkelt vänta.

Du kopplar helt enkelt in routern igen sen och väntar, vissa säger att det går snabbare om man stänger av dator/routern och sen startar om modemet och sen när det är uppe och lirar till 100% så startar man sedan switch/dator :tummenupp. Dock så har det alldrig gått särskillt snabbt för mig om jag gjort sådär. Tar med telia för mig ca 30min innan dhcp´n fattar att jag har bytt och ger mig en ny IP adress.

Tack så mycket för svaret, men jag ringde och bad dom nollställa mac-adressen så löste det sig direkt :)

Så en hub med w-lan är det jag ska ha? I dom finns det absolut inget som kan påverka mitt nät som gamla routern gjorde? En sak är säker, och det är att de inte blir en d-link
:banana

Edit: Va ganska länge sen jag höll på med nätverk, men behöver man inte en serverdator med två nätverkskort i? :/

Last edited:
cRoC skrev:
Så en hub med w-lan är det jag ska ha? I dom finns det absolut inget som kan påverka mitt nät som gamla routern gjorde? En sak är säker, och det är att de inte blir en d-link
:banana

Hub är det sista du ska skaffa, om du vill dela upp traffiken ytterligare via ethernet kabel efter routern så skaffar du en Switch, en Hub kan endast serva en klient åt gången, dvs , datorerna ställer sig i kö för att gå igenom. En Switch kan serva alla samtidigt , ingen kö.

Men varför ska du skaffa en hubb för? Routern funkar fint ;).

Ska du ha något nytt så måste jag rekomendera 3Com Officeconnect 11g Wireless DSL Gateway, enda som man kan klanka ner på den är att den startar om sig ibland, kanske 1 gång i veckan, lite små trist, för då får jag starta om datorn också :mad:

Men om du nu vill ha en server dator med 2* nätverkskort för att ha den som gateway, så skaffa en trådlös Acces punkt + en vanlig switch.

Koppla Switchen till datorn LAN kort och sen så kopplar du Acces Punkten till Switchen

Last edited:
The-PatriX skrev:
Hub är det sista du ska skaffa, om du vill dela upp traffiken ytterligare via ethernet kabel efter routern så skaffar du en Switch, en Hub kan endast serva en klient åt gången, dvs , datorerna ställer sig i kö för att gå igenom. En Switch kan serva alla samtidigt , ingen kö.

Men varför ska du skaffa en hubb för? Routern funkar fint ;).

Ska du ha något nytt så måste jag rekomendera 3Com Officeconnect 11g Wireless DSL Gateway, enda som man kan klanka ner på den är att den startar om sig ibland, kanske 1 gång i veckan, lite små trist, för då får jag starta om datorn också :mad:

Men om du nu vill ha en server dator med 2* nätverkskort för att ha den som gateway, så skaffa en trådlös Acces punkt + en vanlig switch.

Koppla Switchen till datorn LAN kort och sen så kopplar du Acces Punkten till Switchen

Hehe okej. Men alltså det jag strävar efter, är internet till min stationära dator, och pappas bärbara dator, w-lan alltså. Routern funkade ju prima till det, tills jag började lira cs häromdagen.. Pingen flög upp och ner hela tiden, connectionproblems varje runda, funka helt enkelt skit.
Det är den erfarenheten jag har av routrar! :(
Om jag inte vill ha en router, och inte en serverdator som måste stå på hela tiden, vad ska jag då ha? (w-lan också) :) Den där saken du rekomenderade, vad är det för något?

cRoC skrev:
Hehe okej. Men alltså det jag strävar efter, är internet till min stationära dator, och pappas bärbara dator, w-lan alltså. Routern funkade ju prima till det, tills jag började lira cs häromdagen.. Pingen flög upp och ner hela tiden, connectionproblems varje runda, funka helt enkelt skit.
Det är den erfarenheten jag har av routrar! :(
Om jag inte vill ha en router, och inte en serverdator som måste stå på hela tiden, vad ska jag då ha? (w-lan också) :) Den där saken du rekomenderade, vad är det för något?

Accespunkten jag snackade om är en liten låda som gör att man kan få WLAN till en vanlig sladd router :).

Accespunkt
http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010053996

Om du inte vill ha en router eller någon server datorn som står på så kan du ju antingen

1. Koppla någons dator direkt till modemet och plugga in en trådlös Accespunkt i den datorn och sen trådlösa nätverkskort i de andra datorerna och sedan brygga ihop nätverkskorten i datorn.

Men om någon stänger av datorn som sitter efter modemet så förlorar du uppkopplingen.

Men för enkelhetens skull så rekomenderar jag denna Routern

http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010070725

Funkar prima, den kör jag med.
Har routern på våning 1 och sitter på våning 2. Mellan så är det en vanlig gipsvägg + stora massiva garderober och golvet är i betong med armeringsjärn :).
Ligger oftast på full hastighet och 70% i signalstyrka.
Fungerar krångelfritt, dock så kan det trådlösa starta om sig ibland och då får man starta om datorn

Någon dålig ping till routern får jag då inte

Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time<1ms TTL=255
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=1ms TTL=255

Ping statistics for 192.168.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 1ms, Average = 0ms

Den stödjer över WPA och Mac filtrering :tummenupp.
+ Det mesta är inställbart.

The-PatriX skrev:
Accespunkten jag snackade om är en liten låda som gör att man kan få WLAN till en vanlig sladd router :).

Accespunkt
http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010053996

Om du inte vill ha en router eller någon server datorn som står på så kan du ju antingen

1. Koppla någons dator direkt till modemet och plugga in en trådlös Accespunkt i den datorn och sen trådlösa nätverkskort i de andra datorerna och sedan brygga ihop nätverkskorten i datorn.

Men om någon stänger av datorn som sitter efter modemet så förlorar du uppkopplingen.

Men för enkelhetens skull så rekomenderar jag denna Routern

http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010070725

Funkar prima, den kör jag med.
Har routern på våning 1 och sitter på våning 2. Mellan så är det en vanlig gipsvägg + stora massiva garderober och golvet är i betong med armeringsjärn :).
Ligger oftast på full hastighet och 70% i signalstyrka.
Fungerar krångelfritt, dock så kan det trådlösa starta om sig ibland och då får man starta om datorn

Någon dålig ping till routern får jag då inte

Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:

Ping statistics for 192.168.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 1ms, Average = 0ms

Den stödjer över WPA och Mac filtrering :tummenupp.
+ Det mesta är inställbart.

Okej :) Kan man även köra vanlig nätverkssladd till stationära datorer eller måste alla datorer ha trådlöst nätverk?
Har den där routern inbygd brandvägg? Eller, finns det nån som inte har det? :)

Om jag väljer en sån router, måste jag köpa nytt nätverkskort till laptopen (som nu har nåt d-link), och vad kostar korten isåfall?

philsson skrev:

Köpte det :) Ska bara försöka konfigurera det nu också :gnissla

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...