Nätet funkar inte utan router

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag har kabelnät, ip-adress som ändras helatiden (är det statisk eller dynamisk?) och router. Får upp till 50 ms i cs och vill bli av med den nedrans routern, men nätet tvärdör utan den. Jag har erhåll automatiskt på alla inställningar. Varför funkar det inte utan routern?

cRoC skrev:
Jag har kabelnät, ip-adress som ändras helatiden (är det statisk eller dynamisk?) och router. Får upp till 50 ms i cs och vill bli av med den nedrans routern, men nätet tvärdör utan den. Jag har erhåll automatiskt på alla inställningar. Varför funkar det inte utan routern?
avinstallera och om installera nätverkskortet och kör guiden till internet

Får du verkligen ny ip direkt när du kör med datorn mot nätet?

På villket sätt fungerar inte uppkopplingen?

Vad för uppkoppling har du? Combort?

The-PatriX skrev:
Får du verkligen ny ip direkt när du kör med datorn mot nätet?

På villket sätt fungerar inte uppkopplingen?

Vad för uppkoppling har du? Combort?

Nej det är de som är problemet. Försöker jag reparera står det att förnyingen av ip-adressen misslyckades..

Jag får inte till baka några paket alls

Jag har nån sketen bonnhålauppkoppling, går via tv-nätet om jag inte har fel

Ska testa det mr.k tack

Gjorde som du sa mr.k men guiden kunde av någon anledning inte slutföras. Reparationen som jag återigen försökte göra misslyckades :(

Jag har också bredband via kabel.

Min ISP har MAC adressen på mitt modemet/routern och det är det som styr om jag kan koppla upp mig. Om uppkopplingen inte känner igen Mac adressen så år jag ingen uppkoppling. 50ms är lite mycket för kabel.

Dweezil skrev:
Jag har också bredband via kabel.

Min ISP har MAC adressen på mitt modemet/routern och det är det som styr om jag kan koppla upp mig. Om uppkopplingen inte känner igen Mac adressen så år jag ingen uppkoppling. 50ms är lite mycket för kabel.

Hehe, vad är MAC adress?

Okey, så det Dweezil försöker säga är att jag kanske måste kontakta min leverantör och be han nollställa det?

Boffen skrev:
Vad är det för router du har? Något som följde med internet anslutningen?

Nej, en d-link med w-lan, enda anledningen till att jag har den

Det är en stationär dator jag försöker fixa alltså, annars vore det ju ganska uppenbart vart problemet ligger :rolleyes:

Ok då bör den ju inte vara knuten till din internetleverantör i alla fall. Men ibland kan man få stänga av modemet och vänta några minuter så att internetleverantörens datakrafs känner av att du gjort en ändring.

När du provade att koppla bort routern, vad använde du för kabel mellan datorn och modemet?
Om du går in och tittar på nätverksanslutningarna i datorn är det ett rött kryss över det lokala nätverket?
Har det någon gång fungera utan routern?

Visst är det kul med dataproblem :)

Att det skulle gå på mac adressen tycker jag låter dumt. Ställ in adressen du får på routhern manuellt (statiskt) på din dator med ip, nätmask och gateway. Prova sedan om du kan pinga gateway'en, går inte detta så har dom låst ditt MAC nummer till routhern.

En grej du kan göra är att du ställer in din routher på vanlig forwarding istället för att den ska agera som en NAT/PAT enhet. på så vis kan du använda din dator direkt till nätet utan att routra trafik, och du slipper höga MS :tummenupp (antar att du bara använder 1 dator)

Boffen skrev:
Ok då bör den ju inte vara knuten till din internetleverantör i alla fall. Men ibland kan man få stänga av modemet och vänta några minuter så att internetleverantörens datakrafs känner av att du gjort en ändring.

När du provade att koppla bort routern, vad använde du för kabel mellan datorn och modemet?
Om du går in och tittar på nätverksanslutningarna i datorn är det ett rött kryss över det lokala nätverket?
Har det någon gång fungera utan routern?

Visst är det kul med dataproblem :)

Ska testa att ha det av några min imorgon..
Tjao en vanlig rak nätverkskabel, antar jag.. Plockade en ur en låda :rolleyes: Min vanliga är dragen längs väggen så den kan jag inte använda. Testade förövrigt två kablar. Nepp, inget kryss!
Ja i början hade vi ingen router, då funkad det kanon!

Ja väldigt kul, speciellt när det kommer nya problem varje vecka :rolleyes:

:)

philsson skrev:
En grej du kan göra är att du ställer in din routher på vanlig forwarding istället för att den ska agera som en NAT/PAT enhet. på så vis kan du använda din dator direkt till nätet utan att routra trafik, och du slipper höga MS :tummenupp (antar att du bara använder 1 dator)

Okej jag kan ju testa det där först! Hur går jag tillväga?

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    101.6 KB · Visningar: 71
cRoC skrev:
Okej jag kan ju testa det där först! Hur går jag tillväga?
Ser ut som att du lagt om datorn mycket nyligen eller inte använder den så mycket.. :hihi Alla standard windows inställningar.. aja.. skitsamma :rolleyes:

Jaa du .. Dlink är väl inte min favorit. men du ska kunna gå in på en inställning där du kan välja att ha DHCP funktionen av eller på. Om du hittar ett ställe du kan ställa en range på ip nummer till ex start 192.168.0.100 till 192.168.0.200 så har du kommit rätt nära. det är nämligen det som DHCP har hand om.
Sedan ställer du in din dator till en manuell ip adress som till ex 192.168.0.100 (din routher låg på den IP rangen så då ska du använda den).

För att göra det enkelt:

1. Stäng AV DHCP servern på routhern till att börja med.

2. Ställ ditt ip nummer till 192.168.0.100
Din nätmask till 255.255.255.0 (kommer fyllas i automatiskt då den är standard för detta nät)
Din gateway till 192.168.0.1

3 Forwarda alla portar i din routher till detta exacta ip nummer (192.168.0.100) som nu tillhör din dator.

_________________________________---
Föresten glömde tillägga. det finns 2 DHCP inställningar då din routher har dynamiskt ip nummer så stäng bara av DHCP utdelningen inte mottagningen.
Du ska egentligen inte pilla på dom externa inställningarna. (WAN).
Pilla bara på dom lokala (LAN) när du ska ställa in din DHCP funktion.
det är i (NAT) du ställer in port forwarding.

Lycka till. :tummenupp

Last edited:
philsson skrev:
Ser ut som att du lagt om datorn mycket nyligen eller inte använder den så mycket.. :hihi Alla standard windows inställningar.. aja.. skitsamma :rolleyes:

Jaa du .. Dlink är väl inte min favorit. men du ska kunna gå in på en inställning där du kan välja att ha DHCP funktionen av eller på. Om du hittar ett ställe du kan ställa en range på ip nummer till ex start 192.168.0.100 till 192.168.0.200 så har du kommit rätt nära. det är nämligen det som DHCP har hand om.
Sedan ställer du in din dator till en manuell ip adress som till ex 192.168.0.100 (din routher låg på den IP rangen så då ska du använda den).

För att göra det enkelt:

1. Stäng AV DHCP servern på routhern till att börja med.

2. Ställ ditt ip nummer till 192.168.0.100
Din nätmask till 255.255.255.0 (kommer fyllas i automatiskt då den är standard för detta nät)
Din gateway till 192.168.0.1

3 Forwarda alla portar i din routher till detta exacta ip nummer (192.168.0.100) som nu tillhör din dator.

_________________________________---
Föresten glömde tillägga. det finns 2 DHCP inställningar då din routher har dynamiskt ip nummer så stäng bara av DHCP utdelningen inte mottagningen.
Du ska egentligen inte pilla på dom externa inställningarna. (WAN).
Pilla bara på dom lokala (LAN) när du ska ställa in din DHCP funktion.
det är i (NAT) du ställer in port forwarding.

Lycka till. :tummenupp

Hehe, varför ändra på nåt som funkar? :tummenupp
Ska testa det där nu!! Tack så mycket!

Ok jag kopplade ur routern och bad dom nollställa macadressen, nu funkar det prima! Frågan är bara vad pappa säger när han kommer hem och inte har nåt nät :gnissla Tack för alla tips :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D