Nästa steg med v-twin?

TDM är förvisso ingen V-twin men den har 270 graders vev och därigenom samma tändföljd och motorkarakteristik som en V-twin.
850 kubik tom 2001 och 900 kubik from 2002.
Drygt drygt 80 hk och drygt 80 nm.
Den går inte värst av alla hojar på gatan men bra vrid redan från hyfsat låga varv. Jag är toppennöjd med min. Det enda skulle vara att jag har lite problem med att kåpan skapar turbulens just kring hjälmen så det bullrar lite men det tänkte jag nog lösa med annat kåpglas.
Relativt lättsvängd. Bekväm körställning (Ganska upprätt). Hänger med dom flesta sportisar upp till 100 men ganska chanslös däröver. Relativt bränslesnål (lite drygt 0,5 vid inspirerad körning, neråt 0,4 vid lugnt landsvägsglidande, går att pina upp till 0,6 men inte mer. Med 20 liter tank kan man åka ganska långt innan man måste tanka). Billig i försäkring.
Men det beror ju lite på dina preferenser. Det kan ju hända att den är lite för touringaktig för din smak. (Och den är ju ingen 1000 kubikare heller som några av dom andra alternativen du nämnde.)
 
VTR så klart!
Sedan så kommer säkert några propsa på att TLS:en har några ponnies fler och lite mjukare gång. Andra kommer att tjata om Aprilias modeller.

Oavsett, VTR-F ska det vara :)
 
Men det beror ju lite på dina preferenser. Det kan ju hända att den är lite för touringaktig för din smak. (Och den är ju ingen 1000 kubikare heller som några av dom andra alternativen du nämnde.)
TRX finns ju också, samma motor men lite sportigare stuk ;)
 
Har haft VTR o som sagts innan var det en helt ok hoj med skön motor. Sunkig fjädring men gott ljud med andra pipor. Bränsleförbrukningen är som andra twinnar lite högre , men inte FÖR hög.
Kollat Superduke ? VTR'en är bra , men SD'n är bättre på allt !:)
 
TRX finns ju också, samma motor men lite sportigare stuk ;)

Sant. Det är ju samma i TRX och i 850. För övrigt en väldigt trevlig motor tycker jag. Vissa skulle säkert säga att den är för platt i karaktären då den kommer ganska hyfsat redan från drygt 3000 varv men det är ganska skönt att bara kunna gasa utan att växla hela tiden om man är ute och slökör. Sen får man snällt låta den ligga mellan 6000 och 8000 om man vill ha ur det där sista. Varför rödmarkeringen börjar vid 8000 när varvstoppet är först vid 9500 har jag inte begripit men jag försöker att inte gå över rödmarkeringen alltför ofta i alla fall.
 
hade VTR som första hoj, mycket trevlig hoj det där.... Blir nog en sådan vid senare tillfälle i livet.....

Gillade körställning och kännsla om man jämför med tl1000...
Som någon annan skrev i tråden så är inte VTR:n bäst på något, men inte heller sämst på något....

stod och valde mellan TL1000S och VTR, blev ett enkelt val då det fanns problem med TL1000 ramarna, samt att jag kände mig mer trygg i kurvorna på VTR:n..... men det där handlar nog mycket om vad man gillar....
 
Varför inte provköra en Aprilia Falco?
Inte så vanliga direkt men en riktigt bra allroundhoj med tillräcklig motor.
 
Du är kanske aningen större än mig med. Testade en kompis mille en halvdag. (ej bana). Nådde ju inte ner till att ta upp stödet om jag hade högerbenet i backen. :D Gillade hojen, även om man fick jobba för att få den dit man ville.

Nja...Millen kan inte beskrivas som tungrodd - det satt nog bara knepiga däck på den, eller så var det en redig touringplatta bak (man glömmer fort av vad kul bågen är med nytt bakdäck...).

Inte är de överdrivet dyra att försäkra heller (jag ger lite över 4 hel/hel för min 01:a, Folksam SMC, 35+ ). :)

Falcon är en pärla, likaså tuonon - och de är ännu billigare att försäkra. :D

/J
 
Buellen är en rolig hoj!
Inte funderat på en Moto-Guzzi?
Moto%20Guzzi%201100%20Sport%20Corsa%2099%20%202.jpg

God Damm vad läcker den e.....:Bugar
 
Gillar du upprätt körställning så är det Aprillia touno , Ktm Superduke , Suzuki Sv1000n , och Några Ducati typ Monster eller Nya Streetfighter i viss mån .

En smidigare och mer lättsvängd Hoj än Superduke får du leta länge efter ;)

Annars är det bara att välja friskt , alla är de fina hojar :)
 
RSV Mille

Ja, snygga är de, men fan vad tungrodda de är!

Enligt alla tidningar/artiklar jag läst så är Millen mycket lättare att hantera än TL1000 och har acceptabel sittställning (ej bra). Köper du Mille R så får du öhlinsfjädringen och mycket bättre fjädring. Enda problemet är att det finns få verkstäder som servar Aprilia motorcyklar.
 
Enligt alla tidningar/artiklar jag läst så är Millen mycket lättare att hantera än TL1000 och har acceptabel sittställning (ej bra). Köper du Mille R så får du öhlinsfjädringen och mycket bättre fjädring. Enda problemet är att det finns få verkstäder som servar Aprilia motorcyklar.

Ja, alla tycker vi olika...
 
Ducati´n får ofta kommentarer runt sin driftsäkerthet, men den "dåliga kvalitén" är kraftigt överdriven. Oftast av folk som aldrig äget en ducce eller som byter till ny hoj varje år..

Monstren finns i lite olika motoralternativ och det är lite av en djungel innan man fattar hur namnen är uppbyggda.
1. Luftkylda och vätskekylda
- 600, 620, 695, 696, 750, 800, 900, 1000, 1100cc luftkylda - Heter oftast som kubiken.. utom S2R som är just 800.
- 916 eller 998 cc vattenkylda - S4 (916) S4r (996) och S4RS (998).

2. Basic eller extra utrustat
- Dark - Mattsvart och icke inställbar fjädring. De lägre kubiken har bara en bromsskiva fram
- S och Sie - Blankfärg, inställbar fjädring, aluminium sving, dubbla framskivor

3. Förgasare eller insprutning
- Ingen betäckning = förgasare
- iE, Ie eller IE = Elektronisk insprutning

4. enkelsving eller dubbelsving
696, S2r, s2r 1000, 1100, S4r och S4rs har enkelsving.

Sen finns det ett antal "special" modeller som S4 Fogarty, 900 Matrix och några andra.. Oftast handlar det om att man skruvat dit lite pimp grejer eller bytt ut lite dekaler.

Såe.. Har säkert missat en del, men ovan är väll iallafall kanske 90% av sanningen. Vad gäller servicekostnaden så har dagens duccar längre mellan ventiljusteringar än ex. Yamaha R1 och verkstäderna har fått ökad konkurrens åtminstone i Stockholm.

Sen skulle väll jag titta på en Ducati Hypermotard som alternativ..
1100 kubik, tokbra bromsar, snygg design och bangar inte för varken bandag, lek på kurviga vägar eller gokartbana:yoparty
 
Last edited:
Problemet med Ducati har varit (är?) att de hamnat på fel sida alperna.
Vad hjälper det att delar och arbete är någorlunda billigt när det inte går att få tag på inom rimlig tid?
 
Problemet med Ducati har varit (är?) att de hamnat på fel sida alperna.
Vad hjälper det att delar och arbete är någorlunda billigt när det inte går att få tag på inom rimlig tid?

Upplever inte att reservdelstillgång till Ducati är något problem. Om inte Biscaya eller någon annan har det på lager så brukar det komma hem på en vecka eller så. Nu har väl jag köpt mest slit och servicedelar, men har även köpt en del "ovanliga" delar och det ha rinte varit några problem. Reservdelspriserna är i stort sett rimliga och i par med japandelar skulle jag vilja säga.
 
lite off-topic, men varför kan jag inte starta Ny post längre?

"The following errors occurred with your submission:

1. You specified a tag that was too short. A tag must be at least 2 characters."

Verkar som en väldigt dum bugg på forumet. Kan inte posta nya inlägg längre :( !
Du måste skriva taggar som är längre än 2 ord.
 
Måste först tacka alla som tagit sig tid att svara! :tummenupp

visste inte att suzukin tl1000 fanns som "naken" modell :va Den så helrätt ut :tummenupp Samt Aprilia Falco sl1000 såg läcker ut!

Får tacka för genomgången av Ducatis olika modeller och betäckningar.
Med tanke på att det finns risk för fler mc-semestrar så blir nog Buellen inget alternativ.

Alla pratar om att VTR:en drar mycket men hur mycket :confused:

Aprilia Tuono RSV 1000 R Måste säga att den ser förbannat snygg ut! något speciellt att tänka på när man kolla på en aprilia falco eller Tuno?
Man ser ju vissa som har renoverat motorer med kolvaringar osv efter 2500mil?
 
Rotaxrovan i Apriliorna är tämligen bombsäker. :) Det vanliga på de äldre är slirande koppling (billigt och lätt åtgärdat med rätt koppling) och trilskande startrelä när man gnuggat ur batteriet efter längre förvaring utan underhållsladdning (det sitter ett vekt relä monterat, det brinner - det finns ett yamaharelä som passar rakt av och pallar mycket mer ström).

/J
 
Back
Top