Nästa sommar och ny hoj.

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Då sitter man igen framför datorn och funderar på nästa sommar och vilken motorcykel man ska köpa o.s.v. Jag är lite inne på att skaffa en motard(skulle bli en exc 380 med motard hjul) men vet att jag älskar sporthojjar. Har haft rgv 250 vilken jag älskade men sålde och en gixxer 750 -93.

Det jag gillade med rgv 250 var dens smidighet och effekt kurvan(är 2takt fanatiker och dom är alltid bäst som ni vet:tungan ). Hade alldrig i prinsip kört 4t innan gixxern, jaa vad ska jag säga? Tung, klumpig, hmmm... jo den var vridstark och effekt fanns tillräckligt men saknade lite knäppen som 2t ger ifrån sig.

I mitt jämnförande körde jag först med 139kg och sen med närmare 230kg och då funderar jag hur fan kan man vara så snabb med sporthojar som väger ca. 200kg.
Nu tänker inte jag på sprillans nya 1000 som knappt väger nått utan jag kollade upp Ducce 916 som vägde 205 kg och hade 114 hk enligt bikez.com.
Är detta ett alternativ för mig tror ni? Om ni som är äldre och har kört flera motorcyklar jämnför t.e.x. en 99 r6 mot en 748/916 vilken är sportigare och vilken är smidigare? Saknar också det rå sportinga från rgv:n.
Motarden då: den är ju lätt och smidig men man har ju inte det där sportiga i den som jag så älskar, känns mera som en leksak.

Tack för alla svar, mvh Axl

748/916/996 är mycket trevliga hojar både på landsväg o bana..., det som skiljer mest mellan dem förutom hk, är framförallt vridet. Den som har "toppigast" karaktär är alltså 748:an.

R6:an måste piskas mer än en 916 för att det ska hända något men varvar mer.

Det är ju en smaksak.., precis som designen också är...,R6:an kommer inte ens i närheten designmässigt av den formsköna 916.

Ett stort + är också Ducatiklubbens nästan 20 välorganiserade bankörningar varje sommar för 650kr/heldag (200kr för tjejer) :)

Sen har ju dessutom Duccen en själ :D

*Superlight* skrev:
2569490 748/916/996 är mycket trevliga hojar både på landsväg o bana..., det som skiljer mest mellan dem förutom hk, är framförallt vridet. Den som har "toppigast" karaktär är alltså 748:an.

R6:an måste piskas mer än en 916 för att det ska hända något men varvar mer.

Det är ju en smaksak.., precis som designen också är...,R6:an kommer inte ens i närheten designmässigt av den formsköna 916.

Ett stort + är också Ducatiklubbens nästan 20 välorganiserade bankörningar varje sommar för 650kr/heldag (200kr för tjejer) :)

Sen har ju dessutom Duccen en själ :D

tror nog inte Ducati har Den motorkaraktären du eftersträvar .
R6 är nog mera 2takt i karaktären .sen vilken som e snyggast är vell upp till dig att avgöra .håller med till punkt och pricka att 2takt är det som gäller för att få den där "äkta" känslan . var länge inne på en Aprilia rs250 för att straffpiska på kurvig väg . så hade jag vart dig hade jag dumpat duccen och köpt en rs 250 med polerad ram och Jolly-pipor hehe

ja står i valet om Hornet 900 eller Monster 900... några tips?

btw tycke dem låg rätt högt i pris ändå dessa hojjar jämfört med en PVCRocket...

wdac skrev:
2569772 ja står i valet om Hornet 900 eller Monster 900... några tips?

btw tycke dem låg rätt högt i pris ändå dessa hojjar jämfört med en PVCRocket...

Ja inte får du med dig jobbarpolarna ut för att titta på en Hornet....:tungan

Chronic skrev:
2569774 Ja inte får du med dig jobbarpolarna ut för att titta på en Hornet....:tungan
nä de är ju sant... de är ju inge tok vörsting hojjar men tror de skulle passa mig rätt bra med försäkringar å dylikt :)

EDIT: Vill nog hällst ha Husa igen men då är det begränsad körstärcka, PVCRocket är för dyrt och ja tror Hornet eller Monster skulle passa bra..

Last edited:
wdac skrev:
2569772 ja står i valet om Hornet 900 eller Monster 900... några tips?

Det där är ett val du måste göra med hjärtat, inte hjärnan. Hondan har "mycket" mer effekt, åtminstone 30hk mer, den väger mindre (är jag rätt säker på), håller bättre osv men Monstern är ju oändligt mycket snyggare. Köper du en Hornet kan jag dock verkligen rekomendera dig att köpa ett sådant där lock för passagerarcutsen, eftersom det är limpa på Hornet så ser den lite väl tourig ut som standard. Det finns mer originalgodis från Ducce att köpa till din Monster och den låter betydligt bättre.

Du måste prova en varje och sedan väljer du den hojen där det uppstod mest magi under provkörningen.

Kolla upp försäkringarna innan också, IF tror jag har en hyfsad försäkring på Hornet om du köper en som är äldre än tre år (kolla innan hur de räknar årsmodeller och ålder), Monster tror jag generellt är ganska billig att försäkra om man jämför med många andra hojar.

DR-Zätare skrev:
2569799 Det där är ett val du måste göra med hjärtat, inte hjärnan. Hondan har "mycket" mer effekt, åtminstone 30hk mer, den väger mindre (är jag rätt säker på), håller bättre osv men Monstern är ju oändligt mycket snyggare. Köper du en Hornet kan jag dock verkligen rekomendera dig att köpa ett sådant där lock för passagerarcutsen, eftersom det är limpa på Hornet så ser den lite väl tourig ut som standard. Det finns mer originalgodis från Ducce att köpa till din Monster och den låter betydligt bättre.

Du måste prova en varje och sedan väljer du den hojen där det uppstod mest magi under provkörningen.

Kolla upp försäkringarna innan också, IF tror jag har en hyfsad försäkring på Hornet om du köper en som är äldre än tre år (kolla innan hur de räknar årsmodeller och ålder), Monster tror jag generellt är ganska billig att försäkra om man jämför med många andra hojar.

om hondan har mer pulver så är ju saken klar....

vem äger denna? nån här eller? isåfall vill ja köpa den :yoparty
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=134381&d=1142523427

Axl45 skrev:
2568548 Då sitter man igen framför datorn och funderar på nästa sommar och vilken motorcykel man ska köpa o.s.v. Jag är lite inne på att skaffa en motard(skulle bli en exc 380 med motard hjul) men vet att jag älskar sporthojjar. Har haft rgv 250 vilken jag älskade men sålde och en gixxer 750 -93.

Det jag gillade med rgv 250 var dens smidighet och effekt kurvan(är 2takt fanatiker och dom är alltid bäst som ni vet:tungan ). Hade alldrig i prinsip kört 4t innan gixxern, jaa vad ska jag säga? Tung, klumpig, hmmm... jo den var vridstark och effekt fanns tillräckligt men saknade lite knäppen som 2t ger ifrån sig.

I mitt jämnförande körde jag först med 139kg och sen med närmare 230kg och då funderar jag hur fan kan man vara så snabb med sporthojar som väger ca. 200kg.
Nu tänker inte jag på sprillans nya 1000 som knappt väger nått utan jag kollade upp Ducce 916 som vägde 205 kg och hade 114 hk enligt bikez.com.
Är detta ett alternativ för mig tror ni? Om ni som är äldre och har kört flera motorcyklar jämnför t.e.x. en 99 r6 mot en 748/916 vilken är sportigare och vilken är smidigare? Saknar också det rå sportinga från rgv:n.
Motarden då: den är ju lätt och smidig men man har ju inte det där sportiga i den som jag så älskar, känns mera som en leksak.

Tack för alla svar, mvh Axl
Hade nog tagit R6 an om jag hade fått välja. Men smaken är ju som baken. Vissa gillar ducce och andra R6.
En ylande R6 är det inte många som slår på bana tror jag. Duccen har visst väghållning men så jäkla bra är den inte. Dessutom så skiljer det nog bara ynka sekunder på bana. Själv gillar jag inte skramlande duccar men som sagt full respekt till dom :tummenupp som gillar duccar.
Sedan så sitter ju farten på bana o vägar i huvudet och inte direkt av vilken hoj man kör om man nu inte räknar proffsen . Har du 200 hk i en R1 och inte kan eller vågar köra så blir du avhängd lätt av en 125a . Men vågar du så kommer det att gå undan med både 250 eller R6 resp 748

eh en Hornet 600 = 97hk, hornet 900 = 108hk de va inte mycke mer hk på 300cc dock mer bottre drag antar jag?

Att hitta en smidigare hoj än rgv 250 blir svårt....att du tyckte gixxern var ett sänke i jämförelse förstår jag mycket väl...Suzuki gick desstuom vilse med 750an i samband med vattenkylningen -92. Årsmodell 93 är inte så lite överviktig.

R6 är inget dumt val, funkar i alla lägen, men alla kör ju en....samma med Hornet 600. Duccarna är personligare, mer exklusiva och kan du köra så är en 748 underbar på bana men mindre kul till vardags. Ska du ha en Monster rekommenderar jag 900/1000, då har du en motor som matchar resten av hojen.

Eller också köper du en äldre 2-taktsknarr :yoparty då kommer du garanterat att få uppmärksamhet...RD 500, NS400R eller någon av de knappt 40 reggade RG 500 Gamma som finns kvar i landet. Kult:tummenupp

wdac skrev:
2569859 eh en Hornet 600 = 97hk, hornet 900 = 108hk de va inte mycke mer hk på 300cc dock mer bottre drag antar jag?

De 300 kubiken känns, det är sant, och 600an är helt död under 8000 varv. Men framförallt är 900 tyngre & sävligare i reaktionerna. Är man ute efter en naken bushoj så skulle jag lägga mina pengar på 600an, lätt. Mellanskillnaden kan man ju köpa en och annan modd för. :tummenupp

Last edited:
fazerfun skrev:
2569947
De 300 kubiken känns, det är sant, och 600an är helt död under 8000 varv. Men framförallt är 900 tyngre & sävligare i reaktionerna. Är man ute efter en naken bushoj så skulle jag lägga mina pengar på 600an, lätt. Mellanskillnaden kan man ju köpa en och annan modd för. :tummenupp

tackar då har ja fått mer kött på benen... nu ska de kollas in Hornet 600cc´s :)

lol, har inte tänkt på de men mitt efternamn å modell namnet på hojjen är ruskigt lika :P

wdac skrev:
2569963 tackar då har ja fått mer kött på benen... nu ska de kollas in Hornet 600cc´s :)

lol, har inte tänkt på de men mitt efternamn å modell namnet på hojjen är ruskigt lika :P

om det nu är naket du är inne på, glöm inte att kika på Yamaha FZ6 och Kawasaki ER6. :tummenupp

fazerfun skrev:
2570016 om det nu är naket du är inne på, glöm inte att kika på Yamaha FZ6 och Kawasaki ER6. :tummenupp
hade väll tänkt mig att klämma på en Husa lykta fram till, cross styre och en "hasplåt" som min kära flickvän sa när hon såg den nedre kåpan som sitter på vissa hornet´s :)

åååå slip-on oxå ..

fuska till mig en fajter ;)

Last edited:
har kollat in duccarna och dom börjar ju växa in i en :gnissla men vad säger ni, honda 954 mot en ducce 748/916/996 i smidighet, i axx är dom väll rätt lika men det är inte kraften jag är ute efter utan smidigheten mest.

När det kommer till effekt så räcker det som gammel gixxerna hade att ge men vill ha en som man kan lägga ner som rgv:n. Hoppas man hittar nån liknande :)

Mvh Axl

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back