Nästa mellanhoj

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Hjälp med mellanhoj

Tjena hojpolare. Idag kör jag en EXC 125 med crossdäck. Förut tykcte jag det skulle vara en större typ av EXC till 18årsdagen men jag har börjat tänka om. Jag blev mer och mer sugen på supermotard och började fundera på om man skulle ha en EXC med sm-kit eller en Husa sm. Men jag kom fram till att jag nog håller mig till KTM:en ifall det blir enduro istället för sm då Husor med enduro-kit är :censored
Men sedan läste jag tråden om snubben som frågade om supermotard vs någon sportglidare och han fick många förslag på 620/640.
Då började jag läsa vad folk tyckte om dem och fick reda på att det är den bästa vägmotarden för den som INTE vill byta olja vart 5:e timme, vilket lär vara jobbigt om man ska köra gata med motard. Sen fick jag syn på något jag aldrig tänkt på förut... Duke II:an är ju en 640. Och Duken som se så :cool: ut, speciellt i svart. Så nu är jag jävligt sugen på en sådan. Men hurdan är försäkringen på en sån för en som precis fyllt 18 (är inte ens 17 ännu)?
Typ denna om 2 år: http://www.blocket.se/vi/8489522.htm?ca=11_s :drool :drool :drool
Alltså en 05:a år 08 i Täby (utanför stockholm) hel/halv.
Vill hellre ha erfarenhet än försäkringsbolagspriser.
Tack för att ni tagit er tid att läsa detta.
Juste, hur är det med reservdelar till dessa? Lätta/svåra att få fram, billiga/dyra? Vill veta ALLT!! :hihi
Hur är det att köra långt med dem? Gasreser de på 4:an? Är de bra wheeliemaskiner? Är de lika tuffa att köra som det ser ut?
Min farsa är för Aprilias nya motard SXV, hur är den gentemot 640?

Last edited:
Vadfan är detta?! INGEN på sporthoj som har haft/har en Duke II eller Aprilia SXV?? Skam på er.. Swedie, säg åt dom att svara!

Flubber skrev:
2240488
Hur är det att köra långt med dem? Gasreser de på 4:an? Är de bra wheeliemaskiner? Är de lika tuffa att köra som det ser ut?
Köra långt går med alla maskiner....beror bara på hur mycket pina (läs vind) man tål. Har dock inte kört Duken, den lilla kåpan tar säkert endel vind. Att Duken skulle gå att ta upp på bakhjulet på 4:an tror jag blir svårt, det är ju en stånka på runt 50 häst (till detta fungerar nog Super Duken bättre http://www.990superduke.com/).

2 år! du hinner ändra dig 7 ggr o till slut hamna med nåt du inte tänkte.

ozeo skrev:
2241472 2 år! du hinner ändra dig 7 ggr o till slut hamna med nåt du inte tänkte.
Hehe, jag vet :D
Men nu handlar det om vad jag känner för just nu! :lol
Men tror nog att det blir en ktm gatmotard i någon form, och alla har ju samma motor (om de inte ligger över 660cc). Så det kan ju vara bra att veta.

Flubber skrev:
2241734 Hehe, jag vet :D
Men nu handlar det om vad jag känner för just nu! :lol
Men tror nog att det blir en ktm gatmotard i någon form, och alla har ju samma motor (om de inte ligger över 660cc). Så det kan ju vara bra att veta.

jo men om 2 år kanske de finns mer toklätta 2 cyl eller 700cc++ motarder. som går som faen..
men visst får man drömma :)

ozeo skrev:
2241780 jo men om 2 år kanske de finns mer toklätta 2 cyl eller 700cc++ motarder. som går som faen..
men visst får man drömma :)
Men alla har inte lika mycket pengar att lägga på hoj som du ozeo :tungan
Visst en motard på 700cc+ skulle sitta fint, men inte som A begränsad, därför passar en 640 perfekt (så kan man borra 10cc om man vill :tomten).

Ktm duken är inte strypt så vitt jag vet.
Så den får du inte köra på mellankort med.
Enda hojjarna du får köra på är 625 från 05 o uppåt (Ser bättre ut än duken enligt mig).
Och 660 alla årsmodeller tror jag.

Freddola skrev:
2242091 Ktm duken är inte strypt så vitt jag vet.
Så den får du inte köra på mellankort med.
Enda hojjarna du får köra på är 625 från 05 o uppåt (Ser bättre ut än duken enligt mig).
Och 660 alla årsmodeller tror jag.
Nä, men det där med strypning är inget problem vettu ;)
Går ju alltid att strypa hojar tillfälligt, men vad är priset i så fall (finns strypning till Duken?)

KTM EXC 525 som du bygger om till überfet motard! :mattias

Finns inte fetare hoj att få tag på. :Bugar

Flubber skrev:
2243085 Nä, men det där med strypning är inget problem vettu ;)
Går ju alltid att strypa hojar tillfälligt, men vad är priset i så fall (finns strypning till Duken?)

När jag kollade på duken'n o 640 så ringde jag runt och kollade och INGEN hade strypningar eller viste någon som hade.
Tror faktiskt inte det finns.

Så varför inte köpa en 625a lr 660 på en gång får du både mer pulver, roligare hojj samt strypt på köpet!

Freddola skrev:
2243351 När jag kollade på duken'n o 640 så ringde jag runt och kollade och INGEN hade strypningar eller viste någon som hade.
Tror faktiskt inte det finns.

Så varför inte köpa en 625a lr 660 på en gång får du både mer pulver, roligare hojj samt strypt på köpet!
Ja, kanske. Men då måste de ju vara en 05 eller nyare då de äldre är så otroligt fula. Fast priset kanske hinner sjunka på 2 år :)

H3dlund skrev:
2243093 KTM EXC 525 som du bygger om till überfet motard! :mattias

Finns inte fetare hoj att få tag på. :Bugar
Jaja, de är tuffa. Min farsa har en sån fast i skogsutförande. Jävligt kul att köra :tummenupp Men.. så kommer vi till problemet. Ofta att man har lust att göra oljebyten var 5:e mil på en motard. Ok, det kanske går på en enduro, men en motard går ju ändå väldigt mycket, så det blir ju ungefär 1-2 oljebyten varje dag. Som tar ungefär 1 timme per gång. Så därför vill jag ha en gatmotard istället. Då är det runt var 60:e timme.

Flubber skrev:
2244518Ofta att man har lust att göra oljebyten var 5:e mil på en motard. Ok, det kanske går på en enduro, men en motard går ju ändå väldigt mycket, så det blir ju ungefär 1-2 oljebyten varje dag. Som tar ungefär 1 timme per gång. Så därför vill jag ha en gatmotard istället. Då är det runt var 60:e timme.

5:e mil? Eller glömde du 0:an? :7peta

7h eller 15h har jag hört att det är. 15h är cirkus 100 liter bensin. Samt ställa ventiler då om det behövs.

Låter inte jobbigt alls tycker _jag_..

PS.

Ett oljebyte tar inte en timme. :banana

H3dlund skrev:
2244720 5:e mil? Eller glömde du 0:an? :7peta

7h eller 15h har jag hört att det är. 15h är cirkus 100 liter bensin. Samt ställa ventiler då om det behövs.

Låter inte jobbigt alls tycker _jag_..

PS.

Ett oljebyte tar inte en timme. :banana
Sry för 5:e mil, menade 5:e timme. Men det tar ju över 30 minuter och man måste ha tillgång till tvättsaker för oljefiltret m.m. Så en 525 EXC är ingen höjdare om man som jag antagligen ska göra åka omkring och glida bakhjulet :tungan

Trådlyft.
Plus.. skit i fakta om Duken! Det är en 625 jag vill ha :drool
Så äckligt snygg!
Bifogar en bild på min photoshopade :hihi
Har egentligen bara rensat bakdelen och förkortat ljuddämpen till ungefär halva dess originallängd.
Så sitter ni inne med fakta om KTM:s 625 med Lc4:a motor så dela gärna med er.

Bifogat

• KTM 625_2.jpg
    KTM 625_2.jpg
    119.8 KB · Visningar: 39
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...