Nästa mellanhoj

Flubber skrev:
2244797 Sry för 5:e mil, menade 5:e timme. Men det tar ju över 30 minuter och man måste ha tillgång till tvättsaker för oljefiltret m.m. Så en 525 EXC är ingen höjdare om man som jag antagligen ska göra åka omkring och glida bakhjulet :tungan

Vad är det för jävla felkonstruktioner till motorer, oljebyte var femte timme?
(fem timmar kör jag innan jag tar pisspaus första gången)
Jag byter olja varje år, och kanske en gång extra om jag ska köra långt.
Nu har ju inte jag någon värstingmaskin, men två oljebyten per år måste väl räcka i även i en zzxrryzcomp-racing hoj.

Varfö ska man byta oftare än så på en stånka som körs på väg?
Det kan ju inte vara för att dom är så grymmt hårt trimmade att oljan löses upp i atomer utav den extrema effektutvecklingen?
Det kan ju inte vara för att dom varvar så otroligt att oljan därför tar slut.
Det kan ju inte heller vara den enorma värmeutveckligen som sker när man gatkör en cross maskin?

Snälla nån som kan det här, varför ska man byta olja efter cirkus femtio mil, när man byter olja i en bil efter tusen mil?
Är det bara för att man har våtlamellkoppling?
Andra motorcyklar med våtlamell byter man mer sällan på, varför det?
Hårdare trimmade motorer än motardstånkorna klarar sig längre på oljebytet, varför det?

Ge mig rimliga förklaringar snälla, för oljan kan omöjligt vara slut på fem timmar/femtio mil (räknar ett högt snitt på 100km/tim)

GuW skrev:
2245698 Vad är det för jävla felkonstruktioner till motorer, oljebyte var femte timme?
(fem timmar kör jag innan jag tar pisspaus första gången)
Jag byter olja varje år, och kanske en gång extra om jag ska köra långt.
Nu har ju inte jag någon värstingmaskin, men två oljebyten per år måste väl räcka i även i en zzxrryzcomp-racing hoj.

Varfö ska man byta oftare än så på en stånka som körs på väg?
Det kan ju inte vara för att dom är så grymmt hårt trimmade att oljan löses upp i atomer utav den extrema effektutvecklingen?
Det kan ju inte vara för att dom varvar så otroligt att oljan därför tar slut.
Det kan ju inte heller vara den enorma värmeutveckligen som sker när man gatkör en cross maskin?

Snälla nån som kan det här, varför ska man byta olja efter cirkus femtio mil, när man byter olja i en bil efter tusen mil?
Är det bara för att man har våtlamellkoppling?
Andra motorcyklar med våtlamell byter man mer sällan på, varför det?
Hårdare trimmade motorer än motardstånkorna klarar sig längre på oljebytet, varför det?

Ge mig rimliga förklaringar snälla, för oljan kan omöjligt vara slut på fem timmar/femtio mil (räknar ett högt snitt på 100km/tim)
Nu är det KTM:s tävlingsmaskiner (SX/EXC) jag talar om när det gäller oljebyten var 5:e timme. Om du läser hela tråden förstår du kanske. Jag säger att jag vill ha en gatmotard för att jag INTE vill byta olja vart 5:e timme som på en EXC/SX. Annars hade jag helt klart tagit en EXC med sm-kit.
:fatta! :tungan
På en gatmotard är det var 60:e timme.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul