Flubber skrev:2244797Sry för 5:e mil, menade 5:e timme. Men det tar ju över 30 minuter och man måste ha tillgång till tvättsaker för oljefiltret m.m. Så en 525 EXC är ingen höjdare om man som jag antagligen ska göra åka omkring och glida bakhjulet![]()
Vad är det för jävla felkonstruktioner till motorer, oljebyte var femte timme?
(fem timmar kör jag innan jag tar pisspaus första gången)
Jag byter olja varje år, och kanske en gång extra om jag ska köra långt.
Nu har ju inte jag någon värstingmaskin, men två oljebyten per år måste väl räcka i även i en zzxrryzcomp-racing hoj.
Varfö ska man byta oftare än så på en stånka som körs på väg?
Det kan ju inte vara för att dom är så grymmt hårt trimmade att oljan löses upp i atomer utav den extrema effektutvecklingen?
Det kan ju inte vara för att dom varvar så otroligt att oljan därför tar slut.
Det kan ju inte heller vara den enorma värmeutveckligen som sker när man gatkör en cross maskin?
Snälla nån som kan det här, varför ska man byta olja efter cirkus femtio mil, när man byter olja i en bil efter tusen mil?
Är det bara för att man har våtlamellkoppling?
Andra motorcyklar med våtlamell byter man mer sällan på, varför det?
Hårdare trimmade motorer än motardstånkorna klarar sig längre på oljebytet, varför det?
Ge mig rimliga förklaringar snälla, för oljan kan omöjligt vara slut på fem timmar/femtio mil (räknar ett högt snitt på 100km/tim)