Nästa hoj?

lattviktaren

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Södertälje
Hoj
ingen
Tja! är 16 år och rullar med en moppe just nu, trimmat den lite men orkar inte lägga tid eller pengar på den, så tänkte sälja den för att köpa cross(INTE crossmoppe). Vill helst ha nån 125a 2takt eller större som skulle gå att köra dagligen på asfalt. Kommer inte köra i terräng förutom där jag vanligtvis åker förbi med en scooter. Tänkte mig nåt som detta Om ja köper så ska den inte vara reggad. Undrar då om det funkar att köra med de på asfalt utan att behöva byta kolv och serva dom så ofta? Säkert missat hundra olika saker men men
 
Nej. Nej. Nej.

För att få framföras på väg behöver du försäkring eller hur? Fordonet BEHÖVER vara REGISTRERAD. Eller hur? Du SKALL ha behörighet (KÖRKORT) för det fordon du tänker framföra på ALLMÄNVÄG.

Men ja, du kan köra en cross på vägen, men du får inte!! Krockar du och skadar dig själv får du ingen ersättning (bästa fall), kör du på någon annan (sämsta fall) blir det så dyrt för dig att du kommer att få leva själv, bo i ett tält, med lite tur har du råd med en trampcykel, för resten av ditt liv.

Förstår du vad man kan och vad man får göra med en CROSS?
 
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt
 
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt

han missförstod inte dig, DU missförstod han svar...
väx upp. ska du köra på gata/väg så ta körkort.
 
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt

Det ses rent allmänt med inte alls blida ögon på det här forumet att köra oreggade fordon utan behörighet.
Kan du köra så ta körkortet, det är lätt. Kan du inte köra, så ta körkortet så lär du dig. Och cross på asfalt är ungefär lika skoj som att peta näsan.
Och ska du köra olagligt kan du lika gärna köpa något värre än en 125:a. Det blir inte mer olagligt, och tar polisen dig blir ditt körkort uppskjutet ett par år. Plus att dina föräldrar kan få sina körkort indragna några månader.
 
Last edited:
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt

Det är inte bra för crossens växellåda nej eftersom crossen saknar stötupptagande ryckutjämnare som finns på motorcyklar byggda för gata.

Dessutom märks det på dig att du är en liten glött (varför skulle vi associera "cross" med "crossmoped" här inne?).
Du kommer inte att anpassa din hastighet och pga att bromsarna på en cross är anpassade efter löst underlag och däcken har lågt grepp på asfalt, så kommer du att smälla in i något och sen får vi betala din invaliditet resten av livet.

Men, jag är sån som tycker att alla får göra vafan de själva vill, smäll bara inte in i en annan person när du gör dig handikappad vid 16 års ålder så är det lugnt.

Ha så kul.


:huvet
 
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt

*refreshing* :fakta
 
Jag tycker att trollet skall köpa en riktig cross, minst 250cc , givetvis 2-takt.
När du kör asfalt gäller det att varva mycket och bromsa sent, glöm inte det obligatoriska knäskrapet.
( sen sköter Darwinismen resten)
 
Om du nu vill köra cross, gå med i en klubb och kör på bana istället där du kan dra på och köra med hjärtat om du nu vill det.

För vägen: Ta körkort och skaffa en MC anpassad för väg som du framför med hjärnan (lämna hjärtat på crossbanan).

Läs olyckstrådarna i detta forumet så får man sig en tankeställare (även vi som haft kortet sedan 90 talet).
 
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt

Det är tur att du bor långt bort, hoppas du ger fan i denna dumma ide. Och skulle du mot all förmodan genomföra detta hoppas jag att någon släpar hem dig i örat till dina föräldrar och förklarar hur svenska lagar fungerar.

Men minst en 500cc på gata annars kommer tjejerna skratta åt dig på en 125.
 
Tipset att köpa en CR 500 känns faktiskt som det bästa möjliga valet. Den skulle med största sannolikhet sparka av honom smalbenet och sen var det problemet löst...
 
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt

Intressant inställning du har, du skiter i körkort, försäkring och i förlängningen säkerheten för både dig o de stackare som kommer i din väg, men du verkar vara bekymrad över serviceintervallen på den till 99% säkerhet stulna SX 125:an du är het på? Vad menar du med "köra vanligt"? Följa trafikregler, stanna vid rödljus?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top