Nästa grej

Det låter ju som framtiden, men det lär inte bli något alls av den enkla anledningen att efterfrågan saknas. Vem vill betala mer för en sporthoj eller glidare som har mindre av allt det som gör de roliga att köra? Bara en väldigt liten grupp köpstarka entusiaster.

Elmopeder däremot, det låter vettigt i allas öron och aktionsradien är inte dyr att göra tillräckligt lång.

Men motorcyklar som säljs med glädje/spänning/äventyr som främsta argument kommer ha förbränningsmotorer även i framtiden.

Så tror jag.

Tror helt tvärt om... Maxvrid från 0rpm - det blir fina grejer det när elmotorn/generatorn + batterierna utvecklas. Dragsters t.ex.

En sak de borde bygga in är olika motorkaraktärer som man har på bilar. Ekonomi/miljö, city, sport, race... Det är ju simpelt med insprutningsmotorer o dagens databoxar. Bara ett litet vrid där man kan välja. Detta skulle kunna vara kopplat till fjädringen också. Känns som om BMW borde göra något sånt snart.
 
Tror helt tvärt om... Maxvrid från 0rpm - det blir fina grejer det när elmotorn/generatorn + batterierna utvecklas. Dragsters t.ex.

Jo visst Elmotorn är optimal.
Det blir precis som att köra variatormoppe, :yoparty
Det älskar vi alla att göra eller hur, växlingsfritt och bra!
Problemet är bara att få BÅDE räckvidd och prestanda utan att det blir ofantligt tungt och klumpigt.

Där är vi inte än, långt ifrån, och då har det ändå tagits gigantiska kliv på batterisidan på senaste tiden, så gigantiska att utvecklingen förmodligen inte kommer att ta ett lika stort kliv igen på ett tag.


En sak de borde bygga in är olika motorkaraktärer som man har på bilar. Ekonomi/miljö, city, sport, race... Det är ju simpelt med insprutningsmotorer o dagens databoxar. Bara ett litet vrid där man kan välja. Detta skulle kunna vara kopplat till fjädringen också. Känns som om BMW borde göra något sånt snart.

Tycker du ofta att det skulle vara skönt om hojen vore mycket slöare?
Jag misstänker att det reglaget skulle rosta fast i läge "Race"
Men fråga Suzukilover, han redogjorde ju för fördelarna med suszukis "mode A, B ,C"

Kan det vara meningen att en ny gaffel med antidive ska slå igenom :va

Näe för tusan, dom dammar av ritningarna till den dom hade med 38mm sugrörsben....
 
Last edited:
Haha. ja de va jag =)
Anade en gammal linkare som sölade på vägen.. då får man gassa lite =)

Min ursäkt är:

Jag körde Suzuki, dom går inte fortare! :D

Vi får låta V-twinnarna göra upp till sommaren. ;)
 
Jo visst Elmotorn är optimal.
Det blir precis som att köra variatormoppe, :yoparty
Det älskar vi alla att göra eller hur, växlingsfritt och bra!
Problemet är bara att få BÅDE räckvidd och prestanda utan att det blir ofantligt tungt och klumpigt.

Där är vi inte än, långt ifrån, och då har det ändå tagits gigantiska kliv på batterisidan på senaste tiden, så gigantiska att utvecklingen förmodligen inte kommer att ta ett lika stort kliv igen på ett tag.
Tänk då på att de flesta moderna sporthojar levereras med patetiskt små bränsletankar.
Något av det mest irriterande med att ha sporthoj på långresa är ideliga tankstopp. Lång räckvidd har helt enkelt inte särskilt hög prioritet för hojens tänkta användningsområde.
Därför tror jag absolut att en elsporthoj kan konkurrera rätt fint.
 
Du har nog rätt, eldriften kommer verkligen inte utvecklas speciellt mycket trots att resten av vår fordonsflotta går mot eldrift:rolleyes:
Att jämföra bilar och motorcyklar är som att försöka jämföra hus och tält. De köps med helt olika motiv och utvecklas helt olika.

Alla vill ha en bil med elmotor som har lika lång aktionsradie och likvärdiga prestanda som en vanlig bil.

En Ducati 1198 med elmotor som har lika lång aktionsradie och likvärdiga prestanda som en 1198 med mullrande avgasmynningar skulle inte alla vilja ha.

Vi pratar om motorcyklar, inte tranportmoduler. :fakta

...räckvidd och prestanda...

Där är vi inte än, långt ifrån
, och då har det ändå tagits gigantiska kliv på batterisidan på senaste tiden, så gigantiska att utvecklingen förmodligen inte kommer att ta ett lika stort kliv igen på ett tag.
Exakt.

Batteriernas kapacitet kommer inte vara tillräckligt bra på väldigt länge. Den dag som batterierna är lika små och lätta som dagens förbränningsmotorer och de går att ladda på samma tid det tar att fylla en bensintank – kan det hända grejer, men den dagen verkar ligga många decennier bort.
 
Last edited:
En sak jag skulle vilja se på alla MC är att de blir snabbt och enkelt att justera hojen så att den passar för olika förare och körsätt. Styre, handtag, sits, fotpinnar och reglage. Med snabbt så menar jag på typ 30 sekunder så att man kan köra en touringresa bekvämt, snabbt ändra till sportläge när en skön kurvig väg dyker upp och hamnar man på en grusväg så justerar man upp sittställningen till offroadläge.

Det lär inte komma som standard den närmaste tiden men önska kan man ju göra.

Håller med de som vill ha större tank och bättre smarta fack som lite lastutrymme till lås, mobil, regnställ o sånt.
 
Last edited:
Katapultsits för vänstersvängande pensionär/viltdjur
 
En sak jag skulle vilja se på alla MC är att de blir snabbt och enkelt att justera hojen så att den passar för olika förare och körsätt. Styre, handtag, sits, fotpinnar och reglage. Med snabbt så menar jag på typ 30 sekunder så att man kan köra en touringresa bekvämt, snabbt ändra till sportläge när en skön kurvig väg dyker upp och hamnar man på en grusväg så justerar man upp sittställningen till offroadläge.

Det lär inte komma som standard den närmaste tiden men önska kan man ju göra.

Håller med de som vill ha större tank och bättre smarta fack som lite lastutrymme till lås, mobil, regnställ o sånt.
Laverda RGS hade (hyfsat snabb) justering av sadelhöjd, fotpinnar och styre.

Jag har svårt för att tro att "nästa grej" blir en utrustningsdetalj.
Motorcyklar skall vara så enkla som möjligt.
Direktinsprutning ser jag dock inte som någon omöjlighet.
Rätt justerad kan den ge lägre förbrukning, mer effekt och bredare register.
Nästa steg är kompressionständning.
Direktinsprutad motor utan tändsystem.
Går att köra på de flesta bränslen.
Men konstruktionen bär Diesels namn.
 
En sak jag skulle vilja se på alla MC är att de blir snabbt och enkelt att justera hojen så att den passar för olika förare och körsätt. Styre, handtag, sits, fotpinnar och reglage. Med snabbt så menar jag på typ 30 sekunder så att man kan köra en touringresa bekvämt, snabbt ändra till sportläge när en skön kurvig väg dyker upp och hamnar man på en grusväg så justerar man upp sittställningen till offroadläge.

Det lär inte komma som standard den närmaste tiden men önska kan man ju göra.

Håller med de som vill ha större tank och bättre smarta fack som lite lastutrymme till lås, mobil, regnställ o sånt.

Det finns, ESA :tummenupp , måste bara utökas med några fler elmotorer.
 
Vet inte om det finns redan, men det hade verkligen varit kanon med ställbart ljud på slipon:et. Fullt ljud på Falken och sen när det är dags för Anderstorp så vrider/trycker/justerar man nånstans och man får ner db nivån. Perfekt för lång tur också, särskilt om man vill slippa cp resonanser.

Nu finns det ju db killers..Problemet är om man underfärd vill bli av med ljudet så vill man ogärna gå av och börja fiffla. Kan vara trevligt om man vill köra full kräm i stan/korvmojen/förbi brudar i en bil (viktigt! :D) etc eller vill få ner ljudet om man pendlar motorväg.

Uppfinn nu tackarrr :banana
 
Det finns väl på en del OEM dämpare, FZ1, R6, den nya Fireblade, en extra klaff öppnas när man kömmer över mellanregistret, och då låter det mer. Jag har för mig att det är en av effekterna med EXUP ventil
 
olofma in da house:
Vet inte om det finns redan, men det hade verkligen varit kanon med ställbart ljud


Dumpa den där Hondan och köp en HD till dom finns det Samson Exhausts (har jag för mig det var) pipor med ställbar ljudnivå, hög & låg, såg (och hörde det) det på Iron Horse Show i sommras och blev duktigt impad av funktionen, faktiskt något som funkar!!!!

DP says: Åker ändå med minimalt i rören....
 
Jag har inte sett det ännu på något fordon, men jag skulle vilja se typ progressiva bromsljus på alla fordon.
....

Bromljuset borde ljusa även när farten minskar t.ex. vid gasavslag, vissa av oss har riktigt bra motorbroms.
 
Back
Top