Näradödenupplevelse i natt

Hur gick det då? Boboom!?

Njaeij...inte riktigt, för jag hade en mysko maggropskänsla när jag gick upp över krönet. Kalla det intuition eller bara galna tankar...
Men jag hade satt foten på bromspedalen redan, så jag kunde bara klippa till omedelbart.
Bilen stannade högst en meter från den förvånade hjorten, som bara stod och tittade på mig. SEN gick den med ett vigt halvskutt över vajrarna och försvann in i skogen.

Den lustiga knorren på det hela (förutom intuitionen) var att detta var i Hjorteds kommun! :) Och jag satt och gjorde mig lustig över att: Här har jag då åkt tusen gånger, men aldrig någonsin sett en hjort!
Dessutom flinade jag åt den ganska fult tecknade hjorten i kommunvapnet...

Var det "ödet" som ville visa mig nåt?

Älgar är fan inte roliga när dom besöker vägen, sen finns det ju dom andra puckade djuren som gärna står på vägarna, RENAR:mad:

Min nära döden upplevelse i Umeå under det gångna dygnet berodde på att jag av någon anledning låtit mig övertalas att Schlagerklubben var ett utmärkt ställe att gå till. Förutom livsfaran associerad med att navigera genom ställets många späckhuggare så torterades trumhinnorna av berusade människor som i kareokehörnan på något mirakulöst sätt lyckades sjuknga Tommy tycker om mig ännu sämre än originalartisten.

Det blir vad man gör det till, jag hade troligtvis garvat läppen av mig om jag hade varit där!

Min nära döden upplevelse i Umeå under det gångna dygnet berodde på att jag av någon anledning låtit mig övertalas att Schlagerklubben var ett utmärkt ställe att gå till. Förutom livsfaran associerad med att navigera genom ställets många späckhuggare så torterades trumhinnorna av berusade människor som i kareokehörnan på något mirakulöst sätt lyckades sjuknga Tommy tycker om mig ännu sämre än originalartisten.

Ja jag har varit där en gång, visst är det som att var på en ålandskryssning.

Tacka vet jag Skåne, här har vi inga sånna jätte-djur, det värsta som kan ställa sig på vägen här är ett rådjur eller en dovhjort och dom studsar fint över bilen :D

Det blir vad man gör det till, jag hade troligtvis garvat läppen av mig om jag hade varit där!

Visst är man där så är det bara att dricka/fuldansa med cheyer och övertala sig själv att Carola är jättebra för att stå i ett hörn och ogilla musiken är en ännu sämre lösning.

Men när späckhuggare 40+ anfaller på dansgolvet eller 40+ chey klädd som en fjortis försöker ragga på en i baren blir man rädd

Visst är man där så är det bara att dricka/fuldansa med cheyer och övertala sig själv att Carola är jättebra för att stå i ett hörn och ogilla musiken är en ännu sämre lösning.

Då är vi överens :nicka

Men när späckhuggare 40+ anfaller på dansgolvet eller 40+ chey klädd som en fjortis försöker ragga på en i baren blir man rädd

Ja fyfaan det är läskigt ännu värre om dom är 50+ :näsblod

Nä, särskilt inte när jag körde en gammal japsare stor som en gocart. Helt plötsligt verkar inte SUV så jävla dumt ändå.

på mythbusters idag så testade dom att krocka mot älgar. där såg det ut som om att en så låg bil som möjligt var bäst (min, inte mythbusters slutsats). eftersom älgen är hög så klipper man benen med fronten och kroppen kraschar i taket/kupen. om man då har en låg bil så träffar älgen högt upp och du kan förhoppningsvis ducka.

dock är nog bäst att sikta på röven av älgen eftersom de aldrig vänder utan springer bara på...

Eller en bil med jävligt kort huv. En Saab 9000 är inte att föredra när man ska krocka med en älg. Den får då för sig att placera hela älgen på vindrutan, inte bra.

Nä, särskilt inte när jag körde en gammal japsare stor som en gocart. Helt plötsligt verkar inte SUV så jävla dumt ändå.

Jag tror inte en SUV ger så mycket mer säkerhet i just den situationen. dom flesta bilar skyddar väldigt dåligt eftersom älgen inte träffar några stötupptagande partier på bilen. Huven klipper benen på älgen och därefter fångar man raskt in älgen med vindrutan som ju har väldigt dålig hållfasthet jämfört med deformationszonerna i fronten på en modern bil. En SUV har inte bättre ruta än en mindre personbil och skyddar därför inte mer. Den är inte heller tillräckligt hög för att man ska ta älgen med huven. Om man inte har en kraftigt höjd variant då. Men då brukar dom kallas monstertruck.

För att sitta säkert vid kollision med älg måste huven vara så hög att hela älgen fastnar i fronten eller så låg att du kör under älgen.
En älgko är vanligen 150-170 cm i boghöjd och en stor älgtjur kan vara upp till 230 cm i boghöjd. För att vara tillräckligt hög så skulle man behöva en huv som är åtminstone 150cm (Huven måste ju vara en bit upp på älgens kropp för att den inte ska kastas upp på huven) och det är det inte många bilar som har.

Alternativet är ju att ha en bil som är lägre än ca 1 m och köra som fan. Då klipper man benen och passerar under älgen.

Merparten av bilarna som vi åker i (Inklusive SUV) är ju mellan 150 och 200 cm höga och det innebär att vi effektivt fångar upp älgen och tar in den i kupén genom vindrutan. Hur det känns att ha en vilt sprattlande älg på närmare 500 kg i knäet är inget jag ens vill tänka på om man nu mot förmodan klarar sig levande.

Älgar.. trams..

Kom till Gbg och känn hur det känns att få en spårvagn i röven! Där har du stora grejer! Dessutom är förarna inte sällan mer korkade än en genomsnittlig älg..

De e ena lömska hemska varelser (borde förbjudas), komma smygande bakifrån utan att höras så där och plingas det så är det i princip försent, typ "hej lilla vän här är jag ..maka på dig.. , oj ...hoppsan försent :crash

Sedan finns ju de värsta av dem alla...hästar :gnissla, elaka både bak o fram och någon varningsklocka har de då rakt inte heller.

Älgar är skogens konung...länge leve kungen...:rolleyes:

:död på tallriken.

;)

Last edited:
Jag tror inte en SUV ger så mycket mer säkerhet i just den situationen. dom flesta bilar skyddar väldigt dåligt eftersom älgen inte träffar några stötupptagande partier på bilen. Huven klipper benen på älgen och därefter fångar man raskt in älgen med vindrutan som ju har väldigt dålig hållfasthet jämfört med deformationszonerna i fronten på en modern bil. En SUV har inte bättre ruta än en mindre personbil och skyddar därför inte mer. Den är inte heller tillräckligt hög för att man ska ta älgen med huven. Om man inte har en kraftigt höjd variant då. Men då brukar dom kallas monstertruck.

För att sitta säkert vid kollision med älg måste huven vara så hög att hela älgen fastnar i fronten eller så låg att du kör under älgen.
En älgko är vanligen 150-170 cm i boghöjd och en stor älgtjur kan vara upp till 230 cm i boghöjd. För att vara tillräckligt hög så skulle man behöva en huv som är åtminstone 150cm (Huven måste ju vara en bit upp på älgens kropp för att den inte ska kastas upp på huven) och det är det inte många bilar som har.

Alternativet är ju att ha en bil som är lägre än ca 1 m och köra som fan. Då klipper man benen och passerar under älgen.

Merparten av bilarna som vi åker i (Inklusive SUV) är ju mellan 150 och 200 cm höga och det innebär att vi effektivt fångar upp älgen och tar in den i kupén genom vindrutan. Hur det känns att ha en vilt sprattlande älg på närmare 500 kg i knäet är inget jag ens vill tänka på om man nu mot förmodan klarar sig levande.

Jag skulle satsa på en sån här (av fler anledningar, rusningstrafik på Essingeleden t ex):
T-90.jpg

Antingen det eller så gör man som med rådjur på hojen:
Man kör så jävla fort att det bara dammar till, sen är det bara att torka av blodet från visiret med pekfingret och fortsätta (med en blindtarm dallrandes i nacken).

Du hade väl sinnesnärvaro att ringa 112 och anmäla viltolyckan?

Var också med om en liten fadäs på Annandagen som började med 80 km/h in i en tallskog pga halka och slutade (dessbättre) med en natt på Hotell Landstinget. Utmärkt service, lite osköna sängar bara.

jag fick stopp på min gamla plast-opel-manta ungefär en meter från en älg. såg ut som att älg-jäveln skrattade åt bilen. som jag uppfattade det då hade det inte varit några problem att köra under älgen

Hört talas om ett test som SAAB gjorde med simulering av älgkrock där man kunde konstatera (?) att om fordonet körde mer än 100 km/h så hamnade älgen över bilen och att det var vid 70 som risken för att älgen hamnade på bilen som störst (?) om man klipper benen :va

Någon som vet mer, har mer information, länk? Skulle gärna vilja läsa mer om det.

Edit. Menar inte det "älgtest" som är ett undanmanöverprov som tidningen Teknikens Värld brukar utföra på bilar.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...