Jag tror inte en SUV ger så mycket mer säkerhet i just den situationen. dom flesta bilar skyddar väldigt dåligt eftersom älgen inte träffar några stötupptagande partier på bilen. Huven klipper benen på älgen och därefter fångar man raskt in älgen med vindrutan som ju har väldigt dålig hållfasthet jämfört med deformationszonerna i fronten på en modern bil. En SUV har inte bättre ruta än en mindre personbil och skyddar därför inte mer. Den är inte heller tillräckligt hög för att man ska ta älgen med huven. Om man inte har en kraftigt höjd variant då. Men då brukar dom kallas monstertruck.
För att sitta säkert vid kollision med älg måste huven vara så hög att hela älgen fastnar i fronten eller så låg att du kör under älgen.
En älgko är vanligen 150-170 cm i boghöjd och en stor älgtjur kan vara upp till 230 cm i boghöjd. För att vara tillräckligt hög så skulle man behöva en huv som är åtminstone 150cm (Huven måste ju vara en bit upp på älgens kropp för att den inte ska kastas upp på huven) och det är det inte många bilar som har.
Alternativet är ju att ha en bil som är lägre än ca 1 m och köra som fan. Då klipper man benen och passerar under älgen.
Merparten av bilarna som vi åker i (Inklusive SUV) är ju mellan 150 och 200 cm höga och det innebär att vi effektivt fångar upp älgen och tar in den i kupén genom vindrutan. Hur det känns att ha en vilt sprattlande älg på närmare 500 kg i knäet är inget jag ens vill tänka på om man nu mot förmodan klarar sig levande.