Nära MC upplevelse..

Sunk

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
DR-Z400E -02
I morse (ca 08:45), på väg i bil från Sthlm till Södertälje dyker plötsligt en blågrön ZZR110 med helt svartklädd förare upp i backspegeln, det är regn i luften och blött på asfalten.. men cool som han är, Mr ZZR1100, lägger han sig 2 m bakom mig i ca 125 km/h (det är som vanligt halvkö i ytterfil..). Som van bil- och mc förare, så håller jag koll i backspegeln på ZZR-föraren då han ligger åt h:e för nära om nåt skulle hända. Så snart jag får en lucka går jag åt sidan och släpper förbi hojjen som sakta åker förbi mig och lägger sig lika nära nästa bil, för att därefter köra om den till höger samtidigt som den bilen blinkar för att gå in i högerfil, hojjen klarade sig med ca 1 m till godo, vet inte om han ens såg att den andra bilen var på väg in i sidan på honom.. hjärtklappning hos mig i alla fall.. därefter går MC´n går snabbt ikapp nästa bil och lägger sig igen tätt bakom..

Om man kör en diskret hojj, med svart kåpglas, svarta kläder och svart hjälm när sikten är dålig och det är regn.. så syns man riktigt dåligt.. och det är tyvärr inte alla bilförare som sitter och letar hojjar i backspegeln..

Så vem du än är som körde på E4:an söderut i morse, för din egen skull och för att jag är så trött på alla fatala MC-olyckor i år :död , ta det lite lugnt när du syns så dåligt.. hade det blivit en snabb inbromsning (var som sagt mycket bilar ute i morse..) så hade du inte hunnit undan.. och på med färgglada kläder/hjälm och håll avståndet så är du med och rejsar även nästa år..

Obs, att jag inte försvarar bilister som ligger och slökör i ytterfil på motorväg, utan vill bara ge MC-föraren en hint om att tänka på sin egen säkerhet i första hand.. :tummenupp

// Da Sunk

Sunk skrev:
2504807 Så snart jag får en lucka går jag åt sidan och släpper förbi hojjen som sakta åker förbi mig och lägger sig lika nära nästa bil, för att därefter köra om den till höger samtidigt som den bilen blinkar för att gå in i högerfil, hojjen klarade sig med ca 1 m till godo, vet inte om han ens såg att den andra bilen var på väg in i sidan på honom.

:dummer

Det är ju just därför alla andra ska köra lagligt.
ALLA bilar ska ta hänsyn till MC-åkare så att dom kan köra som svin och slippa tänka på trafikregler.

[IRONIMODE: OFF]

General E skrev:
2504820 :dummer

Det är ju just därför alla andra ska köra lagligt.
ALLA bilar ska ta hänsyn till MC-åkare så att dom kan köra som svin och slippa tänka på trafikregler.

[IRONIMODE: OFF]

varför off? :D :D :D :D :D :D :D :D

Han kanske kört mycket bil den här sommaren för på E4:an tillämpar alla (läs många) bilister 3 millisekunders-regeln för att säkerställa att årets olycksstatistik inte blir bättre än föregående år.

För egen del tycker jag själv att jag kör bil konstigt efter att ha kört mycket hoj. Iofs är detta bara bra för då får man bättre koll!

Pizzabagarn skrev:
2505194 För egen del tycker jag själv att jag kör bil konstigt efter att ha kört mycket hoj. Iofs är detta bara bra för då får man bättre koll!

Jag tycker också att man ändrat körstil sedan man tagit hojkort. Jag är en bra mycket mer observant bilförare nu än innan 2006.

Mooch skrev:
2505228 Jag tycker också att man ändrat körstil sedan man tagit hojkort. Jag är en bra mycket mer observant bilförare nu än innan 2006.

Precis :tummenupp
Behandla andra som du själv vill bli behandlad (i trafiken alltså)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra