I morse (ca 08:45), på väg i bil från Sthlm till Södertälje dyker plötsligt en blågrön ZZR110 med helt svartklädd förare upp i backspegeln, det är regn i luften och blött på asfalten.. men cool som han är, Mr ZZR1100, lägger han sig 2 m bakom mig i ca 125 km/h (det är som vanligt halvkö i ytterfil..). Som van bil- och mc förare, så håller jag koll i backspegeln på ZZR-föraren då han ligger åt h:e för nära om nåt skulle hända. Så snart jag får en lucka går jag åt sidan och släpper förbi hojjen som sakta åker förbi mig och lägger sig lika nära nästa bil, för att därefter köra om den till höger samtidigt som den bilen blinkar för att gå in i högerfil, hojjen klarade sig med ca 1 m till godo, vet inte om han ens såg att den andra bilen var på väg in i sidan på honom.. hjärtklappning hos mig i alla fall.. därefter går MC´n går snabbt ikapp nästa bil och lägger sig igen tätt bakom..
Om man kör en diskret hojj, med svart kåpglas, svarta kläder och svart hjälm när sikten är dålig och det är regn.. så syns man riktigt dåligt.. och det är tyvärr inte alla bilförare som sitter och letar hojjar i backspegeln..
Så vem du än är som körde på E4:an söderut i morse, för din egen skull och för att jag är så trött på alla fatala MC-olyckor i år
, ta det lite lugnt när du syns så dåligt.. hade det blivit en snabb inbromsning (var som sagt mycket bilar ute i morse..) så hade du inte hunnit undan.. och på med färgglada kläder/hjälm och håll avståndet så är du med och rejsar även nästa år..
Obs, att jag inte försvarar bilister som ligger och slökör i ytterfil på motorväg, utan vill bara ge MC-föraren en hint om att tänka på sin egen säkerhet i första hand..
// Da Sunk
Om man kör en diskret hojj, med svart kåpglas, svarta kläder och svart hjälm när sikten är dålig och det är regn.. så syns man riktigt dåligt.. och det är tyvärr inte alla bilförare som sitter och letar hojjar i backspegeln..
Så vem du än är som körde på E4:an söderut i morse, för din egen skull och för att jag är så trött på alla fatala MC-olyckor i år

Obs, att jag inte försvarar bilister som ligger och slökör i ytterfil på motorväg, utan vill bara ge MC-föraren en hint om att tänka på sin egen säkerhet i första hand..

// Da Sunk