Nära-highsider på E22

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
På väg till jobbet i morse på E22 vid Lund södra. En Yamaha-krompråm låg snett framför mig när vi kom ikapp ett köslut. Han uppfattade det lite väl sent och panikbromsade med fotbromsen. Ett stort vitt rökmoln och blysläden sladdade ut bakdelen en sisådär 45 grader. Jag trodde aldrig gubben skulle sitta kvar när den bockade tillbaka, men på någon sätt höll han sig ovanpå när bakänden slog fram och tillbaka. Han missade precis att smacka in i mittbarriären och hade efter några sekunder kontroll igen. Jag tror jag sket på mig lite å hans vägnar...

Jag har sladdat en del med buss i mina dagar, så jag kan föreställa mig hans upplevelse.
 
På väg till jobbet i morse på E22 vid Lund södra. En Yamaha-krompråm låg snett framför mig när vi kom ikapp ett köslut. Han uppfattade det lite väl sent och panikbromsade med fotbromsen. Ett stort vitt rökmoln och blysläden sladdade ut bakdelen en sisådär 45 grader. Jag trodde aldrig gubben skulle sitta kvar när den bockade tillbaka, men på någon sätt höll han sig ovanpå när bakänden slog fram och tillbaka. Han missade precis att smacka in i mittbarriären och hade efter några sekunder kontroll igen. Jag tror jag sket på mig lite å hans vägnar...

Jag har sladdat en del med buss i mina dagar, så jag kan föreställa mig hans upplevelse.

Va detta medans du hade en kebabrulle i handen? :rofl
 
Är inte det där hur glidare gör när de bromsar? :hihi
 
Rubriken förbryllar först, om man någonsin kört E22 genom Sverige...

47c88f6cd1-DSC_0015.JPG-for-web-large.jpg


Bilden snodd från Nättraby Vägmuseum. http://nattrabyvagmuseum.se/nattrabyvagmuseum.se-3.html
 
Det där har jag också gjort.
Med Intruder 1700'an.
Eftersom frambromsen måste "vila" ett par minuter mellan varje användning får man alternera med bakbromsen.
Ger iofs ganska hygglig retardation eftersom det är mycket vikt och lång hjulbas, inte som en sportis där man typ aldrig har någon nytta av bakbromsen.

Dock finns det ett förstås en gräns även där, och när det väl låser och börjar gå brett blir det lätt lite hårigt.

350 kg hoj med 120 häst på veven, hjulbas som en Skoda och bromsar passande en 125-a.

Dödsmaskin på rikt!
:näsblod
 
ABS is the shit
Eller en kromgris med vettig frambroms (pssst.... tror knappast bakhjulslåsaren körde Trajja :hihi )
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top