"Nära gå åt helvete"-upplevelse

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Hade en "nära gå åt helvete"-upplevelse idag och tänkte dela med mig av den korta händelsen.

Kom körandes i typ 80-90km/h på vanlig landsväg, några bilar framför och en timmerbil 2-3 bilar framför. Plötsligt ser jag nåt flygandes mot mig. Visar sig att det är en bit av en större gren som lossnat från timmerbilen, uppskattar den till 10-15cm i diameter och 50-60cm lång.

Hinner knappt tänka/inte väja undan och klipper den. Resultat: Bottnar fjädringen och lättar från marken + flyger upp ur sadeln. Det vart ett j-vla ryck och en riktigt läskig upplevelse. Efter studsen landar jag, kör vidare och stannar och kontrollerar motorcykeln och hämtar andan. Vad jag kan se verkar både jag och cykeln ha klarat oss.

Men det påminde mig om hur riktigt jäkla fort det kan gå åt helvete om man inte är uppmärksam/snabb nog.

Ren tur eller normalt utfall? :p

Någon annan som har nåt liknande att dela med sig av? :)
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Ja det där lät inge trevligt! Kan lätt bli en brunrand i böxaaa..
Skönt att den ändå gick bra !
Just för att minska denna risken så försöker jag att tänka på att inte ligga för tätt bakom bilar / och att positionera mig så att jag kan se bredvid/framför den/de framförande bilarna.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Läskigt det där..

Låg bakom en dåligt säkrad lastbil med byggskräp som släppte iväg en halv mdf-skiva på motorvägen. Den for fram och tillbaka som ett roterande ufo och jag hade ingen aning om var den skulle landa så kunde inte göra annat än att hålla i mig. Slog ner ett par meter till vänster om mig men hade lika gärna kunnat få den på adamsäpplet...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag låg bakom en lastbil på E4 i Solna-trakten för en massa år sedan, och jag skulle snart av, så jag hade ingen brådska att köra om. Plötsligt blåste en ca köksluckestor plåt av och swoschade förbi någon decimeter ovanför mig. Plötsligt blev jag väldigt motiverad att köra om :gnissla
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag körde på ett slägghuvud på Essingeleden i hundra blås, framfälgen sprack och tömde luften, vart en buckla i bakfälgen också. Bägge packboxar ( radialtätningar? ) gick åt. Lyckades hålla mig på hjulen. Rullade in på Lilla Essingen och svepte två stora stark i skinnställ och väntade på en polare med hyrskåp.
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Körde över en stor hund som var på språng på en 50 väg. Hoppade ut på vägen från buskarna så hann inte reagera. Hade passagerare och höll hastigheten. Hunden slungades till andra sidan väggrenen.
Polis ringdes, knackade dörr för att hitta ägaren men ingen lycka. Hunden levde men var döende. Har inte licens att avliva så ringde polis igen att dem helst skulle skynda sig. då den låg och flämtade med hela höften sned.
Efter 90 min kom ägaren och ingen polis hade dykt upp. Då dog hunden.
Tänkte skälla ut ägaren för den ej varit kopplad då den hade rymt men hon grät så klart så fick mig inte till det...
Den träffade däcket och inga skador. Kunde gått mycket värre.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Firebirden med hoj på släpkärra. US State Route 74 NC, miss-i-nassa. En timmerstock rätt över vägen i högerfilen. Skarp vänstergir, ser i bakspegeln att kärran går upp ett hjul och hojen lutad 45 grader. Förmodligen dragkroken som förhindrade vältning. På hoj har det varit två rådjur som närmast, på vardera sida styret räknad i centimeter, inte decimeter. Mellan Hedesunda kyrka och Gårtä-fiket vid pumphuset för invallningen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Inte mitt fel: Ett rådjur hoppade ut från en slänt och landade 5m framför mig, efter krocken fastnade den under cykeln så bakhjulet hade ingen kontakt med marken. Till sist stannade vi i diket, på hjulen. Cykeln klarade sig (det gjorde inte rådjuret) men mitt 19-åriga självförtroende var väldigt stukat i en månad.

Kanske självförvållat: På tiden när Sporthoj hade en mer positiv inställning till "brassa satan" så var vi några som gjorde det utanför Göteborg. På en smal 70-väg kommer vi ikapp en bil. Ungefärlig hastighet skulle kunna ha vart kring 3 x skyltat (men är du polis och läser detta så har jag livlig fantasi) och allt kändes bra, tills det visar sig att det finns en liten grusväg till vänster och gissa om bilen börjar svänga utan att blinka. Jag hade 4-5 tight bakom mig i slipstream så panikbromsa var inget alternativ. Bilen såg oss i sista stund och stannade med någon meters lucka för oss att passera på. Det är en av anledningarna til att jag numer mest kör cross eller leker där avåkningszonen inte riskerar att vara 2 ton plåt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Alla dessa svinlångsamma människor på småvägar som plötsligt tar av åt vänster precis när det blir läge att köra om. De har hittat sin avtagsväg.

Kör ALDRIG om ifall det finns en avtagsväg på vänster sida, det är lifsfaalitt.
 
  • Gilla
Reaktioner: zm

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Hade en "nära gå åt helvete"-upplevelse idag och tänkte dela med mig av den korta händelsen.

Kom körandes i typ 80-90km/h på vanlig landsväg, några bilar framför och en timmerbil 2-3 bilar framför. Plötsligt ser jag nåt flygandes mot mig. Visar sig att det är en bit av en större gren som lossnat från timmerbilen, uppskattar den till 10-15cm i diameter och 50-60cm lång.

Hinner knappt tänka/inte väja undan och klipper den. Resultat: Bottnar fjädringen och lättar från marken + flyger upp ur sadeln. Det vart ett j-vla ryck och en riktigt läskig upplevelse. Efter studsen landar jag, kör vidare och stannar och kontrollerar motorcykeln och hämtar andan. Vad jag kan se verkar både jag och cykeln ha klarat oss.

Men det påminde mig om hur riktigt jäkla fort det kan gå åt helvete om man inte är uppmärksam/snabb nog.

Ren tur eller normalt utfall? :p

Någon annan som har nåt liknande att dela med sig av? :)
Hej bra att du klarade dig fysiskt.
Jag mer blev nyfiken på vad som hände, var det alltså så att grenen först flög över 2-3 bilar och sedan landade framför dig på vägen?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
I körkort/riskutbildning borde finnas med att man ska vara observant på
dåligt lastande släp, timmerbilar mm.
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Alla dessa svinlångsamma människor på småvägar som plötsligt tar av åt vänster precis när det blir läge att köra om. De har hittat sin avtagsväg.

Kör ALDRIG om ifall det finns en avtagsväg på vänster sida, det är lifsfaalitt.
Bra poäng. Det har man fått erfara. Satt klistrad i bildörren efter bilen ej blinkat vänster.
 

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Hej bra att du klarade dig fysiskt.
Jag mer blev nyfiken på vad som hände, var det alltså så att grenen först flög över 2-3 bilar och sedan landade framför dig på vägen?

Är faktiskt osäker på exakt vad som hände sekunderna innan, hjärnan hann inte riktigt reagera. Antingen var det en bil/lastbil på andra sidan som körde på den, eller så slungades den runt av bilen framför och jag upplevde det som den "flög mot mig" fast den kanske bara roterade.

Den flög iaf inte över bilarna, snarare studsade på vägen.

Ganska säker på att den kom från timmerbilen dock, då det kom mindre "bitar" från den efteråt, men den kan ju ha legat där sedan innan såklart :)

Tog ett tag att samla tankarna och kommer nog vara extra noga med avstånd och att scanna av vägen en längre tid framöver (även om jag tyckte att jag inte slarvade så låg jag kanske lite för nära bilen framför).
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag låg efter ett par bilar på 50-väg. Vi hade många mötande och det skulle inte bli läge att köra om så jag låg runt laglig hastighet och med bra avstånd till framförvarande. Helt plötsligt svänger en mötande bil vänster mot en avtagsväg och rätt över min körbana. Tydligen tyckte han det var en lucka stor nog mellan bilarna och såg inte mig på hojen.
Jag hade ingen chans att hinna bromsa så jag bröt ner hojen åt höger så hårt jag kunde, lutade kroppen vänster och passerade framför bilen med minsta marginal. Kände stövelskaftet toucha hörnet på kofångaren och större delen av min kropp passerade över bilen snarare än framför. Bakdäckets kontaktyta måste ha passerat delvis under kofångaren men likt en höjdhoppare som lyckas åla sig runt ribban utan att riva tog jag mig runt bilen utan att gå omkull.

Lätt det läskigaste jag någonsin varit med om och då har jag ändå kraschat på hoj oräkneliga gånger
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Närmast "dödläge" jag varit på hoj hände på en GPz750 -82:a, där jag kom farande för fort på en låång raksträcka med en anslutande väg från höger, långt där framme.
Ser på långt håll hur en långtradare närmar sig från höger in mot vägen jag körde på. Ser hur den niger till o bromsar in för att stanna. När jag kommer farande i full fart, ser jag på avstånd hur den plötsligt börjar rulla ut o korsa vägbanan i låååångsamt tempo.
När jag passerade släpet på det ekipaget, var det max en hands bredd mellan vänster styre och släpets kant. Fick bromsa in o stanna hojen o pusta ut en bra stund innan jag kunde fortsätta. Första kilometrarna gick nog i 90 efter det, tror jag.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Var ute nu på morsdag med mamma och åkte hoj. (Hon kör egen z400). Kommer på en populär 70-sträcka som används flitigt av både cyklister men ffa. motorcyklister. Kommer i en skymd vänsterkurva och ser att det kommer cyklister från andra hållet med bilkö efter sig. Då får den dumma fan (i en SUV så klart..) längst fram i kön för sig att köra om mitt i kurvan. Hinner precis väja undan och drar nästan rätt i diket. Missade hans front med max 0,5 meters marginal. Morsan som låg bakom fick sig en smärre hjärtattack. :oops:

Var tvungen att stanna 500 meter längre fram på en hållplats och lugna ner mig innan vi fortsatte...
Hade jag varit själv ute och åkt så hade jag nog vänt och farit efter idioten. Ibland ska man helt enkelt bara ha en jävla tur här i livet också.?:confused:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I körkort/riskutbildning borde finnas med att man ska vara observant på
dåligt lastande släp, timmerbilar mm.
Jag cyklar en hel del landsväg, och då har man lite mer tid och möjlighet att spana vad som finns i dikeskanterna än när man kör hoj, och det ligger ju hur mycket bröte som helst som folk tappar, från spännband till dörrar, kuddar, soffor, sängar och byggavfall. Vår och höst brukar det ligga mycket trädgårdsavfall som folk tappar också. Det är faktiskt konstigt att det inte händer mer olyckor :jisses
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Var på väg att krocka med en havsörn som valde att lyfta från diket när jag närmade mig. Typiskt nyakalsongervarning på den.
Blev omkörd av en falk som flög i lagom huvudhöjd en gång när jag låg i ~140 på ninjan. Koolt.

Jobbigaste jag råkat ut för är nog att fastna med framhjulet i spårvagnsspår framför en spårvagnsjävel.
Det är fan inte intelligent att ha dem i vägarna direkt.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har fått nita på 90-väg när tant i liten bil svänger ut utan att ha verkat sett mig. Slänger mig på bromsen och efter en stund även på tutan. Vet inte hur länge jag stod stilla på vägen innan jag inser att det kanske kommer någon bakom och kör snabbt åt sidan för att pusta ut. Tanten hon bara rullade vidare utan att ha insett något. Det var många år sen och enda gången jag behövt stanna efter att blivit skrämd, tack och lov.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top