"Nära gå åt helvete"-upplevelse

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Missbedömde en inbromsning när jag hade lätt mc, istället för att krocka i bakluckan på bilen svängde jag upp på en tom trottoar. Hade osannolik tur i att där var trottoaren nersänkt för infarten till en tomt. Det var bara ren tur den var där annars hade jag klotat
 

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
Söder om ekvatorn
Hoj
Honda CBR600RR -06
Kom av en avfart har i Austalien lite for fort, hade halva hjulet utanfor asfaltskanten, som va gransen till en brant sluttning. Kunde ha vart slutet pa mina aventyr har nere.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inte mitt fel: Ett rådjur hoppade ut från en slänt och landade 5m framför mig, efter krocken fastnade den under cykeln så bakhjulet hade ingen kontakt med marken. Till sist stannade vi i diket, på hjulen. Cykeln klarade sig (det gjorde inte rådjuret) men mitt 19-åriga självförtroende var väldigt stukat i en månad.

Kanske självförvållat: På tiden när Sporthoj hade en mer positiv inställning till "brassa satan" så var vi några som gjorde det utanför Göteborg. På en smal 70-väg kommer vi ikapp en bil. Ungefärlig hastighet skulle kunna ha vart kring 3 x skyltat (men är du polis och läser detta så har jag livlig fantasi) och allt kändes bra, tills det visar sig att det finns en liten grusväg till vänster och gissa om bilen börjar svänga utan att blinka. Jag hade 4-5 tight bakom mig i slipstream så panikbromsa var inget alternativ. Bilen såg oss i sista stund och stannade med någon meters lucka för oss att passera på. Det är en av anledningarna til att jag numer mest kör cross eller leker där avåkningszonen inte riskerar att vara 2 ton plåt.

Båda dessa anledningar är varför jag är väldigt restriktiv med att brassa satan på gata nuförtiden. Just det med vänstersvängande bilar kan man möjligen förutse men vilt är ju helt omöjligt att veta. Precis som någon annan skrev i tråden har jag varit decimetrar från att få en fiskgjuse i ansiktet när den bestämde sig för att lyfta från ett dike vid sidan av vägen. Bara tur att det gick bra, hann inte ens reagera. Därmed inte sagt att man ändå inte vill brassa nästan varje gång man är ute…
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
På väg mot min första utomlandsresa med hojen 2016. Avfärd med en kompis tidig morgon mot Trelleborg för att ta oss över till Tyskland. Polaren hade fått ansvar över att boka båten och sagt vilken tid vi var tvungna att åka för att hinna så jag hade inte ägnat så mycket tanke åt den biten.

Jag hade iallafall köpt en vettig drybag ifrån SW Motech tillsammans med min tankväska hade jag min last kirrad även om det var tetris deluxe pga överpackning. Polaren som är snål a'la Ove hade köpt 2 packrullar á 50kr/st på Biltema tillsammans med deras spännband och ville att jag skulle köra hans packning och vice versa p.g.a. att han hade tältet. "Det var lite tyngre och jag hade 1000cc och han bara 600. "

Surrar lasten så gott det går: 2 packrullar ovanpå varann och 2 spännband över hela alltet och kom exakt 50m till första vänster svängen där packningen far av. Smäcker på det igen för att krypköra till 7/11 och köper 3 nya spännband. Får till det OK och sätter av på E22 mot Skåne. Tar det lugnt och sansat, nojjar över hur rullarna sitter, stannar och efterspänner ofta, tog en yoggi-paus. Någonstans i Kristianstad går det upp för oss att vi har djävulskt bråttom om vi ska hinna med båten. Vi ökar tempot men jag vågar inte köra fortare än ~160km/h med dom förbannade rullarna. Vårt lånade 3-manna-tält åker nästan av i farten från polarens hoj men jag hinner signalera så han förstår att vi nästan förlorat det (ingen intercom såklart). Stannar inte utan bara sträcker sig bak och rättar till det. Kör om några några bilister på enfiligt när det fanns plats men ser ändå polaren försvinna på motorvägen.

Väl framme 3 minuter innan avgång får vi förklarat för oss att man ska vara där minst 30 minuter innan. Efter diverse könsord och svordomar i luften såg jag att alla packrullar halkat ned och inte längre vilade på sitsen utan bredvid ca 1dm ifrån kedja och bakdrev.

Den resan var en kaosresa på alla sätt och vis, men det där var nog det närmsta jag var och dö den gången.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dubbelfilig motorväg. En BMW M4 med två grabbar som envetet ligger och matar bakom, istället för att köra om. Blir lack, lägger mig bakom en lastbil så de måste ut och passera.
.ombytta roller.
Håller lagom avstånd och de ligger stumt i vänsterfil. Tillslut blir lukten av överförfriskade katalysatorer för påträngande. Nu nånstans verkar det som att det finns en fartspärr på bilen. Strax efter slår det lätt slint i huvudet på mig och jag kör om den till vänster. Mellan räcket och bilen utanför den där vibra-linjen mot gräskanten, samtidigt som de körde om något i högerfilen.
Inte de bästa av marginaler.. efteråt ändrade jag helt attityd till att köra på allmän väg.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Inte mitt fel: Ett rådjur hoppade ut från en slänt och landade 5m framför mig, efter krocken fastnade den under cykeln så bakhjulet hade ingen kontakt med marken. Till sist stannade vi i diket, på hjulen. Cykeln klarade sig (det gjorde inte rådjuret) men mitt 19-åriga självförtroende var väldigt stukat i en månad.

Kanske självförvållat: På tiden när Sporthoj hade en mer positiv inställning till "brassa satan" så var vi några som gjorde det utanför Göteborg. På en smal 70-väg kommer vi ikapp en bil. Ungefärlig hastighet skulle kunna ha vart kring 3 x skyltat (men är du polis och läser detta så har jag livlig fantasi) och allt kändes bra, tills det visar sig att det finns en liten grusväg till vänster och gissa om bilen börjar svänga utan att blinka. Jag hade 4-5 tight bakom mig i slipstream så panikbromsa var inget alternativ. Bilen såg oss i sista stund och stannade med någon meters lucka för oss att passera på. Det är en av anledningarna til att jag numer mest kör cross eller leker där avåkningszonen inte riskerar att vara 2 ton plåt.
Låg på fullgasomkörning av rad med bilar med min CBR1100XX, gick säkert "lite" över skyltad hastighet. På raksträckan låg det en gård in till vänster som jag inte hade tänkt på. En bil slog på blinkers och började svänga samtidigt. Vet inte om han såg mig i sista sekund eller varför det gick bra. Kommer ihåg att jag han tänka att bromsa är chanslöst och släppte inte av. Låg redan så långt till vänster som möjligt och träffade inte bilen i sidan. Var nybliven far dagarna innan och bestämde mig då för att sälja plastraketen. Älskar ljudet av en radfyra på höga varv allt för mycket för att inte låta den sjunga...

För många år sedan med supermotard hade jag kört om en bil och skulle köra om en husbil lite längre fram. Helt plötsligt gjorde husbilen en vänstersväng in på en liten parkeringsficka i vägen utan att använda blinkers. Blev både frambromslåsning och en liten stoppie vill jag minnas. Fick i alla fall stoppat med en meter till godo och gick av motorcykeln och skällde ut chauffören i omilda grader. Tyskreggad husbil så han förstod säkert inte ett ord, men han fick nog med sig att man ska använda blinkers.

Nu för tiden kör jag mer försiktigt och inte så mycket över skyltad hastighet. DR650n inspirerar inte till risktagning med sina egenskaper och TKC80.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Körde nästan på en älgkalv häromdagen när jag upptäckte Muskö i skymningen, det var en naiv liten älg som galloperade tvärs över framför mig på 70-vägen. Jag bromsade in och hälsade, och påpekade; "det var fan nära!".

Kort efter det hade blivit lite mörkare fick jag närkontakt med något som såg ut som en stor uggla som flög in framför mig i huvudhöjd, och snett över vägen i lampskenet. Efter det körde jag typ 50 på 70-vägarna. Naturliv!
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
När jag som ny körkortstagare, körkåt efter första vintern i början av mars åkte från stockholm vid 16 tiden, skön vårsol påväg ner vid horisonten. Blev snabbt svinkallt men hjärtat ville till nya kärleken i Karlskrona, är ju bara 50 mil, så kör på bara. Imma på visiret, 2 plusgrader, dimma, stel o trött. Nånstans mellan söderköping och kalmar, helt ensam på vägen, låååånga raksträckor men backar, kom jag upp över ett krön och hinner se en påkörd grävling mitt i spår. Hann göra en snabb undanmanöver med motstyrning, grävlingen bara skrapade i min fotpinne men fastnade inte. Skrek högt i skräck, insåg jag klarat mig och tackade körläraren för den där övningen i 70 km/h när man skulle motstyra mellan koner, nu körde jag säker en bra bit över 100 och det satt i ryggmärgen vad jag behövde göra.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Kolliderade med en dovhjort med min Triumph 955cc på Värmdövägen igår eftermiddag. 70-sträcka, fullvuxen hona och cirka 60kg enligt viltvårdaren som kom och hämtade den.

Det är första gången jag kolliderat med vilt i mina 19 år i trafiken.
Den sprang rakt in i min körbana och började vela vad den skulle ta sig till,
kollisionen hände nästan direkt och dens hals slog i mitt högerben och blinkers, dens ansikte/huvud krossade höger halvljuslykta och dens kropp krossade höger motorkåpa och böjde in kylaren. Päls och hår fastnade i byxorna mellan fot och smalben. Smällen var som att kollidera med en boxningssäck.

Jag återfick kontrollen av hojen och lyckades att inte gå i backen. Kunde stanna och ställa hojen vid avfarten alldeles intill och ringa polis/viltvårdare/försäkringsbolag.

Tacksam att hojen var så stabil efter att kollisionen var ett faktum, tacksam att det inte blev en frontal smäll utan det blev högersidan som rensades på alla delar och kåpor. Tacksam att jag inte fick möte just då.

Säkert tjugotalet dovhjortar passerade samma väg och plats under tiden jag inväntade viltvårdare och bärgare. Viltvårdarna nämnde att denna sträcka har liknande händelser i princip dagligen. Så var uppmärksamma om ni är i krokarna.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Värmdövägen börjar vid Henriksdal och slutar vid Insjön. Var på Värmdövägen hände det?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Körde nästan på en älgkalv häromdagen när jag upptäckte Muskö i skymningen, det var en naiv liten älg som galloperade tvärs över framför mig på 70-vägen. Jag bromsade in och hälsade, och påpekade; "det var fan nära!".

Kort efter det hade blivit lite mörkare fick jag närkontakt med något som såg ut som en stor uggla som flög in framför mig i huvudhöjd, och snett över vägen i lampskenet. Efter det körde jag typ 50 på 70-vägarna. Naturliv!


Kalvavstötning är lika viktig att hålla reda på som brunsten på hösten

Just nu håller de dräktiga älgkorna på att föda fram detta årets avkommor.
Förra årets kalvar som gått brevid mamman i nästan ett år stöttes bort för några veckor sedan, och det med ganska bryska metoder.
Fjolårskalvarna irrar alltså runt som kulor i ett flipperspel, totalt oönskade överallt, och helt utan hyfs, hänsyn - och hem.

Maj/juni innebär en dramatisk topp i älgolyckskurvan.

I augusti är det stora tjurar som forcerar viltstängsel och rusar omkring blint i trafiken när feromoner från en brunstig ko når näsborrarna.

Brrr!
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Låg bakom 5 bilar på 2-1 och det blev dubbelfiligt. Ingen bil la sig för omkörning så jag växlade ner, blinkar vänster o går ut o kör om. När jag nästan klippt om alla 5 så går stollen näst längst fram ut tvärt för att hinna om bilen framför innan det blir enkelfiligt igen, precis framför mig.

Klarar precis av att gira vänster.
Har aldrig varit så nära ett vajerräcke!

Idiotiskt av mig. Ska aldrig mer räkna med att bilar tittar i backspegeln.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låg bakom 5 bilar på 2-1 och det blev dubbelfiligt. Ingen bil la sig för omkörning så jag växlade ner, blinkar vänster o går ut o kör om. När jag nästan klippt om alla 5 så går stollen näst längst fram ut tvärt för att hinna om bilen framför innan det blir enkelfiligt igen, precis framför mig.

Klarar precis av att gira vänster.
Har aldrig varit så nära ett vajerräcke!

Idiotiskt av mig. Ska aldrig mer räkna med att bilar tittar i backspegeln.
Lärdom, ladda hårdare så de inte har tid med dumheter. :hihi
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Mina tre närmast katastrof

1) relativt grön, kör om bil som kör långsamt/dåligt. Självklart körde den konstigt för att den letade efter en liten grusväg till vänster som den brände in på, började blinka först samtidigt som den svängde och då var jag redan på väg om. Enda anledningen till att vi inte krockade var för att den upptäckte mig mitt i svängen och kastade sig tillbaka. Efter det kollar jag alltid efter småvägar till vänster innan jag kör om och kör bara om vid extremt bra sikt både på väg och terräng. Samt slutade än mer att lita på att bilister använde blinkers eller backspeglar.

2) rent korkat misstag från min sida, fortfarande grön. Närmar mig flerfilig korsning där det är grönt. Blir distraherad av något och har bara koll på trafiken närmast. När jag får uppmärksamhet igen inser jag att det är rött och alla håller på att stanna utom jag. Gammal 80-talshoj med enkelskiva fram och väldigt begränsad bromskraft, kommer inte hinna bromsa innan den nu stillastående bilen framför mig och paniken kommer. Slutar med att jag med skrikande broms bränner om mellan två bilar och stannar strax före dessa. Dom blev nog inte överdrivet imponerade. Efter det blev det bättre uppmärksamhet framåt och aldrig mer enkelskiva fram på efterföljande hojar.

3) relativt erfaren kör jag på landsväg och möter bil med släp. Av någon anledning som jag inte vet sänker jag farten mer än vanligt vilket är tur. När jag har kanske 50 meter kvar tar fartvinden tag i en uppenbart icke fastspänd säng och slänger ut den framför mig. Hänger på bromsarna (modernare hoj denna gång, men utan ABS) och stannar en bit innan sängen. Bilen drar bara vidare, jag skuffar sängen ur körbanan och svänger efter och jagar honom. Han verkar inte förstå min upprördhet men är ledsen att sängen troligtvis är skadad.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ser vi ett mönster? :)

Utifrån trettiotalet historier från verkliga livet har de kanske farligaste situationerna redan utkristalliserats. Och det är de som faktiskt överlevt som kunnat berätta.

Bra tråd!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag hade en lite väl nära avslutande upplevelse idag. En bilist tyckte att det var en god idé att svänga vänster över min körbana mitt framför mig. Tydligen upptäckte han mig för plötsligt stannade han så jag kunde motstyra mig förbi.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det har ju hänt någon gång, det där med att folk svänger vänster tvärt framför en.
Den vanligaste ursäkten? - "Jag trodde att du var en moped!" - Det är alltså fritt fram att köra över mopedister? :va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ser vi ett mönster? :)

Utifrån trettiotalet historier från verkliga livet har de kanske farligaste situationerna redan utkristalliserats. Och det är de som faktiskt överlevt som kunnat berätta.

Bra tråd!
Det tydligaste är att de som väljer att köra om när det finns avtagsvägar till vänster kommer förr eller senare att råka ut för en bil som "oväntat" svänger av. Ingen borde vara förvånad över detta men ändå skriver vissa att de "är försiktiga vid omkörning när det finns avtagsväg till vänster".
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top