Nära döden upplevelse..

sladden99

Har man inte vurpat, så fegar man...
Gick med
24 May 2003
Hoj
R1/KTM
Kom just hem... Måste skriva av mig lite..

små kallt å mörkt..

Kom körandes i ca 120, då ja ser en liten (stor i jämförelse med mig) älg vid högra sidan av vägen som tydligen ska över vägen..

Börjar mer lr mindre panikbromsa. bakhjules låser sig, så ja släpper lite på bakbromsen..
Som tur är så väljer älgen att vända 1-2 m från mig.. Så ja klarar mig precis.. :) Hade han forsatt över så han ja plockat honom... Hade aldrig hunnit stanna..
Hadde väll runt 50km/t när ja körde förbi honom.. Men d kan göra riktigt ont ändå...

sladden99 skrev:

små kallt å mörkt..

Kom körandes i ca 120, då ja ser en liten (stor i jämförelse med mig) älg vid högra sidan av vägen som tydligen ska över vägen..

Börjar mer lr mindre panikbromsa. bakhjules låser sig, så ja släpper lite på bakbromsen..
Som tur är så väljer älgen att vända 1-2 m från mig.. Så ja klarar mig precis.. :) Hade han forsatt över så han ja plockat honom... Hade aldrig hunnit stanna..
Hadde väll runt 50km/t när ja körde förbi honom.. Men d kan göra riktigt ont ändå...

Hjärtat i halsgropen?, nå det gick ju bra. :)

En polare gasa på i 160 när en älg klev ut på vägen, han hann väl ner till 120 och fick en klöv eller så på backspegeln och över handen, lite älg nojjig var han efter det :gnissla

sladden99 skrev:

små kallt å mörkt..

tur att det gick bra för dig. ta det försiktigt när det är mörkt ute. är lätt hänt att man underskattar djuren som kan finnas på vägarna

sladden99 skrev:

små kallt å mörkt..

Skönt att det gick bra!! Här i HBG är det lite dåligt med älgar, men en h_lvetes massa kaniner överallt.. En liten "skutt" räcker faktiskt!!

Ja fy faan, man vill inte var i närheten när skogens konung skall korsa vägen. :brinnerup

(förutom farsan dårå, som är jägare.... :hihi )

Skönt att det gick som det gick! :tummenupp

Ja hjärtat i halsgropen kan man lungt säga..

Jo ja vet att d finns mycket djur på vägarna när d är mörk.. Gasade på som vanligt, men strax innan älgen så saktade ja faktiskt ner pga att ja tänkte på djuren..

Fan har bara träffat på älg en gång med bilen..
Men nu ser ja fan älg var å varannan dag.. 2 älgar hemma på tomten senaste månaden.. 1 älg på vägen förra veckan med hojen,
dock på länge avstånd + att ja blev varnad av mötande bil..... *Tack*

Börjar ju funder om dom jagar mig lr nått..

sladden99 skrev:
Ja hjärtat i halsgropen kan man lungt säga..

Jo ja vet att d finns mycket djur på vägarna när d är mörk.. Gasade på som vanligt, men strax innan älgen så saktade ja faktiskt ner pga att ja tänkte på djuren..

Fan har bara träffat på älg en gång med bilen..
Men nu ser ja fan älg var å varannan dag.. 2 älgar hemma på tomten senaste månaden.. 1 älg på vägen förra veckan med hojen,
dock på länge avstånd + att ja blev varnad av mötande bil..... *Tack*

Damn!! Var bor du??

Bor i älta..
Men d va inte där ja träffade på älgarna på vägen..
Älgarna som jävlas med oss mc dårar bor ner mot nynäs...

Polarn bor i Lindome och de har älgar i trädgården ibland! (de pallar äpplen)

Så det behöver inte vara på en ödslig väg man träffar på dem! :gnissla

sladden99 skrev:
Bor i älta..
Ok.. Men älgar på tomten!?
Här i skåne har vi mest tjuvar i grannskapet, men dem vill vi ju helst köra på!!
Skämt åsido, kör försiktigt i höstmörkret!!

En polare körde in i en älg i sisådär 5km/h, huven blev mos på hans lilla Toyota :hihi

Älgen kravlade sig av huven och lunkade iväg.

sladden99 skrev:
Bor i älta..

Tack, då ska jag hålla mig borta från nynäs... men du menar väl ännu längre söder ut än haninge.... :va

sladden99 skrev:

Kanske är jakt älg :va

Grattis, killen!

Visst är det en lite konstig känsla man får...
Förra hösten var jag några dec ifrån att ta ett rådjur i 180... :kocko
Låg i vänsterfil när djuret närmar sig min fil. Insåg att det är för nära för att det skulle vara lönt att bromsa så jag girade förbi det på höger sida. Det kunde lika gärna ha vänt så det var riktigt nära. Efteråt inser man att livet hänger på en skör tråd ibland... (jag vet, det var korkat att köra så fort, så nu behöver inga moraltanter predika)

Jo d va hela vägen ner till nynäs.. Åkte precis från nynäs å träffade på älgen nästan direkt... innan ösmo rondellen..

Ja d e en riktigt skum kännsla..

Tänker inte predika.. Finns ju dom som kör likadant *host*

Men d går fan inte att hålla laglig fart med en sporthoj...

Man borde igentligen ge fan i att åka hoj på kvällen.. Iaf runt skogspartierna.
Har plockat en hare tidigare i år.. Å den lilla saken va lite läskig den me..

Men d gick bra den gången oxå, tog den bara med bakhjulet.. *skogen anfaller* ... Kanske dax å ta jägar examen, å hämnas lite..

Fan hänt massor med incidenter med djur i år..
Träffade på en älg hemma på tomten som inte ville kramas.. Han kuta imot mig,Ingen kul kännsla, bara å lägga bena på ryggen..

sladden99 skrev:
Jo d va hela vägen ner till nynäs.. Åkte precis från nynäs å träffade på älgen nästan direkt... innan ösmo rondellen..

Ja d e en riktigt skum kännsla..

Tänker inte predika.. Finns ju dom som kör likadant *host*

Men d går fan inte att hålla laglig fart med en sporthoj...

Man borde igentligen ge fan i att åka hoj på kvällen.. Iaf runt skogspartierna.
Har plockat en hare tidigare i år.. Å den lilla saken va lite läskig den me..

Men d gick bra den gången oxå, tog den bara med bakhjulet.. *skogen anfaller* ... Kanske dax å ta jägar examen, å hämnas lite..
Känner en som körde på ett rådjur förra året i ca 90-100kmh,"klöv" djuret på mitten,då det hoppade upp rakt framför honom.Klarade sig utan att klota,men hela tarm-paketet lade sig över motorn(luftkyld) och brände fast,fick sanera!
Oj fan! Hamnade mitt i i inlägget...fan börjar bli sent! :fyllisar Fan hänt massor med incidenter med djur i år..
Träffade på en älg hemma på tomten som inte ville kramas.. Han kuta imot mig,Ingen kul kännsla, bara å lägga bena på ryggen..
Kanske ska skaffa ngn sk "Viltvarnare" på hojen som ger ifrån sig ljud! :hihi

Var med om liknande för ett par månader sedan, precis kring vårkanten. Jag kom farande i bil över ett krön, och kanske 100m bakom krönet står två älgar på vägen. Jag sitter i telefon med mamma varpå jag vrålar "ÄÄÄÄÄLG!" och grisnitar, samtidigt som jag håller ett stadigt tag i telefonen (samband är viktigt! :p). När jag är säker på att det ska smälla så gör älgarna det otänkbara - dom viker av UTÅT tillbaka in i skogen. Jag swischar förbi dom (fortfarande grisnitandes). När jag står still är mamma ganska orolig efter hon hört 10 sek konstant däckskrik. Efter händelsen är alla fyra nya vinterdäck (Nokian Nordman) platta och skivorna fram hade slagit sig (franskt skit). Men jag lever. :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti