När växlar du?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag satt å läste igenom en artikel angående vridmoment och effekt, det är fortfarande lite oklart för mig det där men hursomhelst så förstod jag det som att jag växlar lite tokigt kanske :va

Det här går ut till de som tävlar rakt fram dårå:
Vilket varvtal ligger er maxeffekt på?
Vilket varvtal ligger erat maxvrid på?
Vilket varvtal på vilken växel växlar ni på?

På motarden växlar jag där det känns som att accelerationen avtar, vilket borde vara just efter maxvridmoment om jag förstått det rätt, men på R6an växlar jag vid maxvarv (effekten dippar av vid 13 och toppar igen vid 15). På motarden kommer man ju aldrig upp i fart, å då e frågan om jag behöver de 10 hästarna man har att hämta på topp? Hur bör man göra på R6an, bör man dra den en bit över vridmomentmax på ettan och sen till effektmax på övriga växlarna?
 
Du ska växla så att du bäst nyttjar området maximal effekt.

För att veta var i varvtalsområdet det är måste du bänka din hoj. Att växla när den börjar "bli mjuk" är nödvändigtvis inte det optimala eftersom du måste räkna in förlusten du får i vrid på bakhjulet när du lägger i en högre växel.

För "Svenne" duger det att växla ca 300 varv efter den maximala effekttoppen eftersom det skilljer kanske ca 700 varv mellan växlarna.
Har man shift light måste man ställa ned det varvtalet eftersom människan har en reaktionstid på 0.21 sekunder innan hjärnan fattat att lampan lyser samt att det tar ca 0.1 sekund innan man fått i nästa växel så om man ställer shift-lighten på maxeffektvarvtalet brukar det bli rätt nära.

OlleR skrev:
Jag satt å läste igenom en artikel angående vridmoment och effekt, det är fortfarande lite oklart för mig det där men hursomhelst så förstod jag det som att jag växlar lite tokigt kanske :va

Det här går ut till de som tävlar rakt fram dårå:
Vilket varvtal ligger er maxeffekt på?
Vilket varvtal ligger erat maxvrid på?
Vilket varvtal på vilken växel växlar ni på?

På motarden växlar jag där det känns som att accelerationen avtar, vilket borde vara just efter maxvridmoment om jag förstått det rätt, men på R6an växlar jag vid maxvarv (effekten dippar av vid 13 och toppar igen vid 15). På motarden kommer man ju aldrig upp i fart, å då e frågan om jag behöver de 10 hästarna man har att hämta på topp? Hur bör man göra på R6an, bör man dra den en bit över vridmomentmax på ettan och sen till effektmax på övriga växlarna?
 
Tack för svaren! Man drar även just över effektmax på första växeln då man inte har så stort luftmotstånd?

För att förtydliga (så jag inte missförstår), när man tittar på effektgrafen så äre alltså på effektkurvan och inte på vridmomentskurvan man tittar, och sen lägger man växlingsvarvtalet såhär: |/\| så att man räknar in varvtalsskillnaden mellan växlarna så att det är lika mycket på vardera sida av toppen eller?

Varför det blev snurrigt var för att i artikeln sa man som jag förstod det att vridet gav accelerationen och effekten behövdes mot luftmotståndet?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top