När ska man byta däck?

fur

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
Jag har precis köpt min Thundercat som börjar få lite slitna däck (ca2 mm mönsterdjup) och jag undrar om det är samma säkerhet i dem ner till 1mm vilket är det minsta lagliga mönsterdjup man får ha?
Nån som vet? :va
 
fur skrev:
Jag har precis köpt min Thundercat som börjar få lite slitna däck (ca2 mm mönsterdjup) och jag undrar om det är samma säkerhet i dem ner till 1mm vilket är det minsta lagliga mönsterdjup man får ha?
Nån som vet? :va

Hur gamla är däcken då......3 år gamla fälgskydd har blivit hårda som puckar.
Däck är faktiskt färskvara.......
Utan att vara för petig,,,om det regnar när du kör, hur kul tror du att det är och få vatten planing med 2 mm däcks mönster tror du...?
Byt däck omgående om du vill köra säkert.....någon som säger emot ?
 
OT!
Bara så att du vet! Det är en gudasynd att inte bränna slut på slangen innan man byter :tummenupp
 
vtwin skrev:
OT!
Bara så att du vet! Det är en gudasynd att inte bränna slut på slangen innan man byter :tummenupp

NU är det dags:

PICT0041.jpg
 
fur skrev:
Jag har precis köpt min Thundercat som börjar få lite slitna däck (ca2 mm mönsterdjup) och jag undrar om det är samma säkerhet i dem ner till 1mm vilket är det minsta lagliga mönsterdjup man får ha?
Nån som vet? :va


1 mm är lagligt mönsterdjup om det förekommer på mer än 80% av slitytan.

Om det sen är "säkert" beror ju på.

Ett däck med lite mönsterdjup "rör" sig mindre än däck med stort mönsterdjup. Detta medför att däcket behåller formen, samt att mer gummi har grepp mot asfalten, således får du "bättre" väghållning eller större anläggningsyta. Detta är dock den enda fördelen med slitna däck.

Slitna däck har stora nackdelar.
*Oftast har gummit varit utsatt för påfrestningar, ljusförhållanden och klimatet så att det börjat bli mindre följsamt och har därför sämre elasticitet.

*Däcket har med största sannolikhet inte slitits lika mycket på alla delar, därför så har vissa delar av däcket olika mönsterdjup och profil beroende på nerlägg (exempelvis plattslitning).

*Det grunda mösterdjupet försämmrar vägegenskaperna och väggreppet radikalt om föraren råkar ut för blöta vägförhållanden.

Så. Mina 0.02$

EDIT: Så byt däcken nu... Det är ingen idé att snåla. (sa han som kör på under 1mm... :huvet )
 
Allvarligt talat.. mcdäck är ju ganska smala (iaf framhjulet), borde det inte vara ganska svårt att få vattenplaning? :confused:
 
KawaChris skrev:
Allvarligt talat.. mcdäck är ju ganska smala (iaf framhjulet), borde det inte vara ganska svårt att få vattenplaning? :confused:

Nej....beror på fart och mängd vatten på vagen och däckens utformning att transportera vatten åt sidorna.
Ett slitet, lite plattare framdäck och mycket vatten,vad tror du...?
Testa själv får du en intressant upplevelse....... :tummenupp
 
tassen skrev:
Nej....beror på fart och mängd vatten på vagen och däckens utformning att transportera vatten åt sidorna.
Ett slitet, lite plattare framdäck och mycket vatten,vad tror du...?
Testa själv får du en intressant upplevelse....... :tummenupp

Är det någon som har fått vattenplaning nån gång och kan bekräfta? :tungan
 
Yes!
Jag har fått vattenplaning och det är mindre spännande, är själv jävligt dålig på att byta däcken när man borde. Speciellt bakdäcket. Framdäcket är jävligt allvarligt ifall det skulle hända nåt så det måste bytas rätt så tidigt.
Vet ni grabbar om att nu finns det ett medel man kan spruta i däcken så att däcken blir punkteringsfria med spikar o dyl saker upp till minst 10 mm.
En jävligt bra produkt, eller vad tycker ni? :yoparty
 
KawaChris skrev:
Är det någon som har fått vattenplaning nån gång och kan bekräfta? :tungan

Nja, jag har kört fort i regn med rennsport fram. När man passerade ett hjulspår i asfalten (som såklart var djupt som fan) så "vandrar" framändan på ett ganska obehagligt sätt. Man blir skraj som fan kan jag säga. Fast då gick det en smula för fort oxå.
En bekant körde omkull på rak motorväg pga vattenplaning.
 
Last edited:
KawaChris skrev:
Är det någon som har fått vattenplaning nån gång och kan bekräfta? :tungan

Jag har också fått det. Det är hur lätt som helst... Inte alls särskilt kul dock. Kör alltid lugnt i pölar numera. :gnissla

By the force of all gummi-gods beordrar jag dig att byta däck innan mönstret är HELT slut. Jag fick punka förra helgen, och det är fan inte kul att vara dumsnål. :kocko
Innan dess var däcket iofs helt värdelöst. Fästet försvinner LÅNGT innan mönstret, iaf på BT012-SS som ändå anses vara ett ganska mjukt gatdäck. :va

Men när man byter är däcket alltid helt slut ändå. Det beror kanske på den där sista burnisen som man gör utanför däcksverkstan? :D
 
Tack för att fler fattar vad det är frågan om......och jag snackar här bara om ett slitet framdäck..
Har fått planing på hela hojen en gång, inte specielt slitna däck men hög fart och tung hoj,,,,en sån där jä-la Guld winge.... :brinnerup , jag får skämmas för att jag ägt en sådan också...men jag vet i alla fall vad det är .....så innan någon snackar en massa skit om GW som inte har kört en sådan ett tag behöver inte kommentera väghållning, bromsar mm på dylika pråmar... det är redan utpro´vat vart gränsen går på dom..... :lol :lol :rofl :4skrika
 
sportarn skrev:
Yes!
Jag har fått vattenplaning och det är mindre spännande, är själv jävligt dålig på att byta däcken när man borde. Speciellt bakdäcket. Framdäcket är jävligt allvarligt ifall det skulle hända nåt så det måste bytas rätt så tidigt.
Vet ni grabbar om att nu finns det ett medel man kan spruta i däcken så att däcken blir punkteringsfria med spikar o dyl saker upp till minst 10 mm.
En jävligt bra produkt, eller vad tycker ni? :yoparty
Jag fick vattenplaning med min Guzzi på väg in i Oslo mitt i natten i spöregn med vatten ända in i kalsongerna och noll sikt p g a igenimmat hjälmvisir och dito glasögon. Det enda jag såg var min polares baklyse. Jag klarade mig dock utan att klota.
 
KawaChris skrev:
Är det någon som har fått vattenplaning nån gång och kan bekräfta? :tungan
Tänk dig att du är på badhuset å försöker stå på nånting (tex en sån där gummimadrass) som ligger på vattnet.

Ju längre du kört på däcket destå mindre vatten pumpar det undan vilket innebär att du kan köra i mindre å mindre vattenpölar ;)
Fast det är ju inte fel att säga att man INTE kan klara en vattenplaning heller, fast det är ingenting att rekomendera att försöka. Finns de som e gode duktig på stå på dessa simdynor på badhuset oxo, men har man inte tränat så är det garanterat att man ramlar i vattnet första gången. ;)
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top